jelassi Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hei. Jeg er en 19 år gammel jente som besitter en falsk ID jeg har bestilt på nettet fra utlandet. Det er kun et plastkort med falskt navn, fødselsdato, signatur samt et bilde av meg. Det er ikke en etterligning av et førerkort, pass, bankkort, eller noen gyldig legitimasjon. Er besittelsen av dette ulovlig? Eller er det bare ulovlig ved bruk / misbruk? Lenke til kommentar
Cognomen Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Det er jo dokumentforfalskning, så jeg er ihvertfall rimelig sikker på at det er ulovlig ved bruk/misbruk. Om besittelse vet jeg ikke, men vil tro at de samme rammende gjelder der også. (Vil bare nevne at jeg ikke er jurist, og vet ikke slikt 100% sikkert. Dette er bare min personlige oppfatning.) Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Det er jo dokumentforfalskning, så jeg er ihvertfall rimelig sikker på at det er ulovlig ved bruk/misbruk. Om besittelse vet jeg ikke, men vil tro at de samme rammende gjelder der også. (Vil bare nevne at jeg ikke er jurist, og vet ikke slikt 100% sikkert. Dette er bare min personlige oppfatning.) Står det på kortet at det er gyldig som legitimasjon? Lenke til kommentar
Cognomen Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Man trenger ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne hva kortet skal brukes til, vel. Bare en generell tanke. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Man trenger ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne hva kortet skal brukes til, vel. Bare en generell tanke. Enig i det, og politiet vet om alt av falske id's. Lenke til kommentar
jelassi Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Står det på kortet at det er gyldig som legitimasjon? Kortet er fra utlandet. Det er som sagt ikke falskt bankkort, førerkort, eller pass. (Bankkort, førerkort eller pass er som kjent det eneste som gjelder som legitimasjon i Norge.) Så, nei det er ikke gyldig legitimasjon (i Norge). Lenke til kommentar
person Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 http://lmgtfy.com/?q=falsk+id Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei. Jeg er en 19 år gammel jente som besitter en falsk ID jeg har bestilt på nettet fra utlandet. Det er kun et plastkort med falskt navn, fødselsdato, signatur samt et bilde av meg. Det er ikke en etterligning av et førerkort, pass, bankkort, eller noen gyldig legitimasjon. Er besittelsen av dette ulovlig? Eller er det bare ulovlig ved bruk / misbruk? Du har noe som skal tjene som bevis. Dette er "dokument", i forstanden som brukes i straffelovens kapittel om dokumentfalsk (strl § 179). Det er ikke formelle krav til hva som kan tjene som legitimasjon i Norge (med visse unntak, bl.a. for banker, utstedelse av pass, m.m.). Det spiller derfor ingen rolle at det ikke er en forfalskning av førerkort, pass, eller bankkort. Besittelse er lovlig. Det er kun bruken av dette som er ulovlig, jfr straffelovens § 182. Å skille mellom bruk og misbruk blir litt merkelig - hvilken bruk av falsk legitimasjon er ikke misbruk? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Straffelova: § 361. Dokumentfalsk Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket, b) rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig. Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold. I teorien er det ikkje staffbart å besitte eit forfalska ID-kort, men det er ulovleg å anskaffe ID-kortet. For å besitte ID-kortet så må du nødvendigvis ha laga det eller anskaffa det. Lova seier også at det er straffbart sjølv om du ikkje bruker ID-kortet så lenge du har tenkt å bruke det eller om ID-kortet framstår som eit ekte idenifikasjonsdokument. Det at ID-kortet er eit ikkje offentleg dokument frå utlandet som ikkje etterlikner verken pass, bankkort eller førerkort trur eg ikkje er nok med mindre det tydeleg framstår som falskt. Rekner med at det her vil være snakk om å tydeliggjere at det ikkje er eit ekte dokument på samme måten som ein gjer med pengar. Der er et krav til at du ikkje får trykke bilder av penger med mindre dei er minst 50% mindre eller 150% større en orginalen, eller ordet "SPECIMEN" med store bokstavar diagonalt over heile seddelen. Så lenge ID-kortet kan forvekslast med eit ekte ID-kort så er det nok ulovleg å ha sjølv om du ikkje bruker det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Å skille mellom bruk og misbruk blir litt merkelig - hvilken bruk av falsk legitimasjon er ikke misbruk? Tilfeller hvor ID er forfalsket på den måten at fødselsåret er endret, men navnet er korrekt, og hvor formålet med å vise ID er å vise hvem du er, og ikke hvor gammel du er, kanskje? Bare spekulerer vilt... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Å skille mellom bruk og misbruk blir litt merkelig - hvilken bruk av falsk legitimasjon er ikke misbruk? Tilfeller hvor ID er forfalsket på den måten at fødselsåret er endret, men navnet er korrekt, og hvor formålet med å vise ID er å vise hvem du er, og ikke hvor gammel du er, kanskje? Bare spekulerer vilt... I alle land jeg har vært i - herunder Norge - identifiserer man en person ved hjelp av fornavn, etternavn, og fødselsdato. Hvis du bytter ut "hvem du er" med "hva du heter", så kanskje den flyr. Kanskje. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 I alle land jeg har vært i - herunder Norge - identifiserer man en person ved hjelp av fornavn, etternavn, og fødselsdato. Hvis du bytter ut "hvem du er" med "hva du heter", så kanskje den flyr. Kanskje. Ja, jo, det er sant, fødselsdato+personnummeret er jo en ikke uvesentlig del av identiteten sånn sett.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Tviler egentlig på at eit falskt ID-kort kan brukast for å vise kva du heiter heller. Sidan ID-kortet er falskt så vil jo det namnet som står på kortet ha like stor verdi som ein serviett der du har skrevet 'Ola Nordmann' med fargeblyant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå