Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har huseier lov til å gi uvedkomne tilgang på boligen?

Okapi

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden på en studentbolig, der jeg deler kjøkken med seks andre studenter. Jeg ble i natt frastjålet en ryggsekk her inne (med hele ferieoppakningen, no less). De fleste beboerne her er på ferie for tiden, og de gjenværende er personer jeg har kjent i flere år, så for min del er de utenfor mistanke. En av dem påpekte imidlertid for meg at hun har observert avisbud fra Aftenposten låse seg inn på kjøkkenet, med nøkkelkort. Jeg kontaktet utleier, som hardnakket, i nesten en time, påstod at nei, kun beboere hadde tilgang, før de til slutt forsiktig medga at det kanskje hadde skjedd en glipp i systemet som gjorde at bl.a. Aftenposten hadde fått nøkkelkort.

En glipp i systemet som går over flere år? Jeg har nå snakket med flere andre beboere, og fått bekreftet at joda, avisbud låser seg inn. Jeg opplevde selv en episode for et par år siden der en selger fra Aftenposten banket på (soveroms-)døra og ville selge meg abonnement. Jeg sendte ham umiddelbart på dør, og ringte SiO, som forsikret meg om at det var en glipp i systemet, og Aftenposten skulle ikke ha tilgang til felleskjøkken, og jeg valgte å ta dem på ordet den gangen. Det var åpenbart en feil, for de har jo fortsatt tilgang. Utleier har ikke opplyst beboerne om dette, det står ikke et ord om det i kontrakten, og som sagt, på telefon nekter de for at det er tilfelle. For meg virker dette som et forholdvis alvorlig tillitsbrudd mellom utleier og leietaker, spesielt mtp. tyveriet nevnt tidligere. Når de i tillegg lyver om hvem som har tilgang, i hvilken grad kan man stole på dem angående andre saker? Kan det være enda flere uvedkomne som har mulighet til å ta seg inn her?

Det jeg lurer på her, er det juridiske i en slik sak. Har utleier lov til å gi andre enn beboere tilgang, uten verken informere beboerne eller be om samtykke? Det slår meg iallefall som en betydelig sikkerhetsrisiko, spesielt om det foregår uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husleieloven § 5-6 regulerer hvilken adgang utleier og representant for utleier har til husrommet. Tilfellet du viser til er så sært at det ikke er nevnt i husleieloven, men tatt i betraktning de begrensninger det er på utleiers adgang (kun for nødvendig vedlikehold, og etter melding til leier) bør det vel følge at dette er et ulovlig overtramp å slippe inn avisbud og selgere.
Lenke til kommentar

Sidan det er huseigar som har gitt tredjepart adgang, så må vel tredjepart i dette tilfellet være å rekne som representant for huseigar?

Ein ting du kan starte å nauste opp i er kva slags avtale Aftenposten har for bruk av nøkkelkortet.

Eg vil tru at å bruke nøkkelkortet for å ta seg inn i leiligheita for å selge abonnement må da være eit brudd på tillitten som dei har fått av huseigar?

Ein anna ting er kven som har ansvaret for forsikring her. Sidan uvedkommande har hatt adgang (utan at du har visst om det) så er det ikkje sikkert at du har forsikring som er gyldig.

Då er spørsmålet om du kan halde huseigar ansvarleg for forsikring av dine gjenstandar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...