Igaro Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Først hørte jeg bare en konkelyd/donk på fremre høyreside når jeg gjorde fullt rattutslag til venstre side og når jeg bremset hardt ned, nå hører jeg klonkelyder fra venstrehjulet også. Dessverre var jeg dum og kjøre med dette til og fra jobb (1km hver vei) og trodde det ikke kunne ta så mye skade. Har en stygg mistanke om at drivknutene er gått til helvette, lydene er blitt verre og nå klonker det uten at jeg vrir på rattet, trenger bare gi litt gass og gi forstillingen litt påkjenninger så klonker det. Hva koster det å skifte 1 drivknute på verksted? Vet ikke om det er indre eller ytre. Har blitt fortalt at det også kan være foringer som er gåen. Også blitt fortalt det kan være gåene dempere, men det tviler jeg på.. Noen som vet ca. pris på å bytte drivknute på verksted? Fant min drivknute til 650 kr på biltema. Hvor vanskelig er det evt. å bytte drivknutene selv? Er ikke dette en helvettes jobb? Endret 22. juni 2010 av Igaro Lenke til kommentar
tsxpower Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 hvilken bil er det? jeg byttet drivknute på en opel vectra, og det var veldig lett. ingen problemer med og gjøre det selv. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Eneste du må regne med er at du trolig kommer til å få oljesøl fra girkassa. Ellers er det ikke no avansert. Bør gå greit etter 3-4 timer i garasjen (tar utgangspunkt i at du kan bruke verktøy, men er usikker, dvs noe utrent i mekkeverdenen) Pris på verksted er ca 2500-3000 for delen, så kommer jobb oppå det. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Ville tatt en tur på verksted for å finne ut hva som er problemet hvis du er usikker selv. Ut fra det du beskriver høres det ikke ut som drivknutene er problemet. Med mindre det kommer en konstant rytmisk klakkelyd som følger turtallet, spesielt når du svinger. Slitne drivknuter ryker i alle fall ikke på en kort tur til jobb og tilbake, de er laget for å tåle en del slitasje. Det er også meget sjelden at de ryker på begge hjul samtidig. Høres mer ut som en foring som har gått i oppløsing, lyder kan forplante seg i forstillingen slik at det virker som det kommer lyder fra begge hjula. Det kan også være fjærbeinslageret som har røket, eventuelt fjær(er) som har knekt. Da kan det komme klonkelyd ved rattutslag og nedbremsing. Skulle det mot all formodning være drivknutene som har røket er det sannsynligvis de yttre, det er de som får mest belastning. Forholdsvis enkle å skifte, og får du lånt deg en løftebukk og har verktøyet i orden er arbeidet gjort på et kvarter per side. Vanligvis kan du kjøre med slitte knuter lenge uten problem (har kjørt i over et år selv med en bil før jeg gadd å skifte). Ofte går det også an å fette opp knuten igjen for å slippe klakkingen og for å forlenge levetiden på knuten. Viktig at mansjetten festes skikkelig etterpå, kommer det vann inn er arbeidet forgjeves. Det kommer selvsagt an på hvor lenge du tenker å ha bilen, men er det kun snakk om inntil et par år ville jeg prøvd oppfetting først, kan fungere greit nok inntil bilen blir vraket. Uansett er det en billig invistering å få et verksted til å finne ut nøyaktig hva som er galt, da slipper du å bytte deler som er i orden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå