24erBest Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hei! I norsk på vg1, har jeg fått to 4+, en 5, en innlevering med over middels og en med middels. Hvilken karakter bør jeg da få? Fikk 4. Det er ok, siden det er bare vg1, og skal ha norsk i to år til, men det er alltids kjekt å få god karakter. Og, hvilken karakter er over middels? Norsk karakteren min for vg1 har ingenting å si (for vg2), ikke sant? På forhånd, takk for hjelp Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Nei, i henhold til vitnemålet ditt, vil ikke karakterene i norsk teknisk sett ha noe å si. Norsk er med andre ord ikke avsluttende før i 3. klasse. Altså har du to år på å forbedre deg. Når det er sagt, vil det gjerne være en indikator på hva du har lært nå i 1. klasse, og det igjen skal du jo bygge på i 2. og 3., så det er kanskje ikke så lurt å gi helt blaffen. Når det kommer til karakterene du viser til ovenfor, er det viktig å huske på at termin- og standpunktkarakterer ikke skal være et gjennomsnitt av alle karakterene du har fått på underveisvurderinger. Om du f.eks. får 6 på en gloseprøve i engelsk, men får 4 på en lengre stil, blir det jo ikke rett at man får 5 i st.pkt, fordi den ene oppgaven er mye mer omfattende og vanskelig enn den andre. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Over middels kan jo variere, men det er vel alt fra 5 og opp vil jeg tippe, da 1-2 logisk nok ville vært under middels, 3-4 middels og 5-6 over middels. På ditt andre spørsmål så stemmer dette, 1.- og 2.klassekarakterene dine i norsk skal ikke telle i det hele tatt i forhold til karakteren på vitnemålet, det er det 3.klassekarakteren som skal. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Ok, tusen takk for hjelp! :-D Jeg er litt redd læreren ser på karakteren fra vg1.. Jeg vet ikke om jeg skal sende en mail til læreren og spørre om jeg ikke hadde mulighet for å få en 5er? Hva synes dere? Oi, er over middels så mye? Men jeg fikk 5 på en stor innlevering der vi analyserte en bok, mesteparten på nynorsk. Resten av karakterene er innleveringer (en artikkel, analyse, og en opplesning). I tilleg: er det forseint å gi beskjed til læreren når de allerede har satt karakter? (Jeg har ikke tenkt å sende klage.) Edit: har sendt melding til læreren nå. Var det lurt av meg? (Hun kan ikke bli sur sant og sette meg ned i karakter..? PS: det var ingen klage.) Endret 22. juni 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
operg Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Nei, over middels er så å si definert til å være 4 og 5. Det nasjonale karaktersnittet i de fleste fag ligger nemlig på rundt 3.5, altså 3/4. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 Middels er 3/4, men hva er da 5/6? Trodde det var over middels jeg. De bruker vel kun bare under middels, middels, og over middels. Bruker de ikke dette, bruker de lav, middels, og høy -måloppnåelse. Karakterene 6 og 5 Karakterene 4 og 3 Karakteren 2 Fikk nettopp melding fra læreren min om at det er den vurderingen hun har gjort i år, og at det er klart at jeg ligger an til å forbedre meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå