Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Riktig norskkarakter?

Anbefalte innlegg

Hei!

I norsk på vg1, har jeg fått to 4+, en 5, en innlevering med over middels og en med middels.

Hvilken karakter bør jeg da få? Fikk 4. Det er ok, siden det er bare vg1, og skal ha norsk i to år til, men det er alltids kjekt å få god karakter.

Og, hvilken karakter er over middels?

Norsk karakteren min for vg1 har ingenting å si (for vg2), ikke sant?

:)

På forhånd, takk for hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, i henhold til vitnemålet ditt, vil ikke karakterene i norsk teknisk sett ha noe å si. Norsk er med andre ord ikke avsluttende før i 3. klasse. Altså har du to år på å forbedre deg. :)

Når det er sagt, vil det gjerne være en indikator på hva du har lært nå i 1. klasse, og det igjen skal du jo bygge på i 2. og 3., så det er kanskje ikke så lurt å gi helt blaffen.

Når det kommer til karakterene du viser til ovenfor, er det viktig å huske på at termin- og standpunktkarakterer ikke skal være et gjennomsnitt av alle karakterene du har fått på underveisvurderinger. Om du f.eks. får 6 på en gloseprøve i engelsk, men får 4 på en lengre stil, blir det jo ikke rett at man får 5 i st.pkt, fordi den ene oppgaven er mye mer omfattende og vanskelig enn den andre. :)

Lenke til kommentar

Over middels kan jo variere, men det er vel alt fra 5 og opp vil jeg tippe, da 1-2 logisk nok ville vært under middels, 3-4 middels og 5-6 over middels.

På ditt andre spørsmål så stemmer dette, 1.- og 2.klassekarakterene dine i norsk skal ikke telle i det hele tatt i forhold til karakteren på vitnemålet, det er det 3.klassekarakteren som skal.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for hjelp! :-D

Jeg er litt redd læreren ser på karakteren fra vg1.. Jeg vet ikke om jeg skal sende en mail til læreren og spørre om jeg ikke hadde mulighet for å få en 5er? Hva synes dere?

Oi, er over middels så mye? :D

Men jeg fikk 5 på en stor innlevering der vi analyserte en bok, mesteparten på nynorsk. Resten av karakterene er innleveringer (en artikkel, analyse, og en opplesning).

I tilleg: er det forseint å gi beskjed til læreren når de allerede har satt karakter? (Jeg har ikke tenkt å sende klage.)

Edit: har sendt melding til læreren nå. Var det lurt av meg? :) (Hun kan ikke bli sur sant og sette meg ned i karakter..? PS: det var ingen klage.)

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

Middels er 3/4, men hva er da 5/6? Trodde det var over middels jeg.

De bruker vel kun bare under middels, middels, og over middels. Bruker de ikke dette, bruker de lav, middels, og høy -måloppnåelse.

Karakterene 6 og 5 Karakterene 4 og 3 Karakteren 2

Fikk nettopp melding fra læreren min om at det er den vurderingen hun har gjort i år, og at det er klart at jeg ligger an til å forbedre meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...