Star Fox Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg har et par døgnlinser jeg bare har brukt i totalt ett døgn. Etter det har jeg puttet de i linseetuiene i linsevæske. Der har de ligget i ca. 1,5 måneder. Er det trygt å bruke disse linsene fortsatt, eller må jeg kaste dem? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Døgnlinser burde du uansett ikke sette inn i øynene etter bruk. Og i alle fall ikke etter 1 og en halv måned. Ikke lek med øynene dine, de er de eneste du har. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Det du tenker på er dagslinser... døgnlinser kan man ha på kontinuerlig i 1 måned....... Lenke til kommentar
Gjest may Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Døgnlinser slutter å "puste" etter at du har brukt dem i 1 mnd. Samme med alle slags månedslinser. Øynene dine får ikke nok luft/fuktighet og du kan få tørre øyne eller betennelse. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Ja stemmer nok det. Men uansett en og en halv måned i veske er lenge. Ville uansett ikke satset på det. Får litt bakterier grobunn ned i der så er det ikke sikkert det er noe gøy å ha de inn på øynene. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Saken er jo at jeg ikke har brukt dem i en måned. De er brukt i ett døgn, og deretter lagt i linsevæske (som dreper bakterier). Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jo men linsevæske holder ikke bakterier ute til evig tid. Nå er dette forskjellig fra veske til veske sikkert, og jeg husker ikke helt hvor lang holdbarhetsdato det er på en sånn. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjangsen på det. I alle fall ikke uten å sjekke med optiker først. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Holdbarhetsdatoen på linsevæsken er i alle fall 6 måneder. :S Lenke til kommentar
Gjest May Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Ikke etter at de er brukt første gang. Jobber som ekstrahjelp hos en optiker og forklarer jevnlig til folk at de UNDER INGEN OMSTENDIGHETER bør bruke måneds/døgnlinser mere enn en måned etter at de har brukt dem første gang. Men selvfølgelig...det er dine øyne. Hvis du absolut VIL bruke linsene er det ingen som stopper deg. Er helt opp til deg selv om du vil gamble med din egen øyehelse Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Ta frem et par nye du. Bruker linser selv, og har brukt mange forskjellige typer linser. Som guest_May sa, hvis linser ligger i linsevann så lenge så er det ikke særlig lurt å putte de i øyna igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå