Gå til innhold

Mistet lappen, er det noen mulighet for å få lappen tilbake etter en hvis tid?

Riskabuen

Anbefalte innlegg

Hei.

5. April 2010 presterte jeg å kjøre i 150km/t (-10km/t, sikkerhetsmarginer) på motorvei med fartsgrense 90km/t . Det er nå godt over 2 måneder siden hendelsen og jeg har fortsatt ikke hørt et ord fra politiet. I politibilen mumlet de noe om at det ville bli 9 måneder utsettelse og rundt 9000,- i bot.

Mange av vennene mine sier noe om at hvis det tar lenger enn 3 måneder før jeg har fått info eller bot, kan jeg møte opp på politistasjonen å hente lappen. Dette skal være fordi at etter 3 måneder skal saken bli henlagt? Noen som kan bekrefte eller forklare situasjonen jeg har imøte?

MVH Riskabuen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får i hvertfall brev om saken blir henlagt. Så du trenger ikke håpe de har glemt det, for det gjør de ikke. Sakbehandlingstiden hos Politiet kan være et halvt år i saker som ikke er høyt prioriterte.

Sorry mac, du får nok ikke henta lappen din.

Lenke til kommentar

Reglene er som følger.

Om politiet ikke har fått godkjent beslaget av en dommer innen 3 uker så er beslaget ugyldig.

OM beslaget blir godkjent av dommeren innen den tid så er det som skrevet ovenfor slik at du må kjøre opp på nytt igjen om du er innenfor prøvetid.

Hvis du nå ikke har hørt noe som helst fra (det er ganske lenge siden 5. april) ordensmakta ville jeg ha tatt kontakt med en advokat for å få sjekket saken. Ikke gjør det selv da de som er ansatt i politiet er flinke til å dodge deg som ikke er juridisk kompetent.

Lenke til kommentar

Gjelder ikke dette om man ikke godtar beslag av førerkortet? Dersom man godtar beslaget er det andre frister?

Dessuten, dersom du siterer en lovtekst, så gi referansen slik at man kan se at dette stemmer.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Reglene er som følger.

Om politiet ikke har fått godkjent beslaget av en dommer innen 3 uker så er beslaget ugyldig.

OM beslaget blir godkjent av dommeren innen den tid så er det som skrevet ovenfor slik at du må kjøre opp på nytt igjen om du er innenfor prøvetid.

Hvis du nå ikke har hørt noe som helst fra (det er ganske lenge siden 5. april) ordensmakta ville jeg ha tatt kontakt med en advokat for å få sjekket saken. Ikke gjør det selv da de som er ansatt i politiet er flinke til å dodge deg som ikke er juridisk kompetent.

Ugyldig? beslag av førerkort blir ikke automtisk gjort ugyldig av det, men fristen for å få det midertidige beslaget til (ting?)retten og utvidet fra 3 uker til beslaglagt til saken kommer opp for retten.

så er det straffeutmålingen i saken som vil bestemme om det faktisk er grunn for å frata en person retten til å føre kjøretøy som man må ha førerkort for å kjøre.

det at politiet har en umidelbar mulighet til å foreta et midlertidig beslag opptil 3 uker eller ved samtykke frem til saken kommer opp, er ikke det samme som at man mister lappen. for at det skal skje må man bli dømt eller samtykke i en anklage(og dermed få tilståelsesdom vel) som er så alvorlig at man mister førerkortet.

Når man blir tatt av politiet (vel iallefall sivilen) for å kjøre så fort at de indrar lappen får man et skriv der det står veldig tydelig at det å samtykke til indragelse er ikke det samme som å innrøme skyld.

samme som det står at vis man ike samtykker så må man etter 3 uker(vis de husker/rekker det) i tingretten for å vurdere om førerkortbeslaget skal forlenges frem til saken kommer opp. og de tar ikke stilling til straffesaken.

SÅ selv om man samtykker i et midlertidig beslag av førerkortet vil ikke det si det samme som at man må ta lappen på nytt.

Dette er ikke en eksamen...

nei, men bastante uttalelser i et jussforum er det alltid geit å kunne gi kilder på sine uttalelser.

er vel veitrafikkloven paragraf 33 som er tingen her

så fant jeg denne: Førerkortbeslag - Domstol_inter

men når alt er sagt å gjort så står det i Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn paragraf 8-4:

§ 8-4. Førerett på prøve

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1.

legger ved papiret man(jeg) fikk utlevert ved beslag av førerkort av sivilpolitiet

post-96466-1277466063,9323_thumb.jpg

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...