Gå til innhold

Kan statens rusinformasjon/advarsler ha en negativ innvirkning?

Anbefalte innlegg

Hei,

i de siste årene har jeg nå og da tenkt at informasjonen vi får om rusmidler og virkningene de kan ha, kan ha en negativ innvirkning på ungdom (folk litt høyere opp i årene også muligens). Nå tenker jeg på den informasjonen vi får gjennom statlige organer og frivillige organisasjoner som prøver å motvirke rusmisbruk. Jeg vil ikke starte en debatt om positive eller negative sider ved rus, men heller sette fokus på hvilke følger skremselsinformasjonen kan ha.

Jeg føler at informasjonen som blir gitt til unge er ren skremsel. Den prøver ikke å informere eller gi kunnskap. Som oftest blir den "positive" virkningen av et rusmiddel beskrevet som noe veldig simpelt (som den samme følelsen du får av en forfriskende dusj), og så listes det opp et hav av negative følger som virker veldig overfladiske og ekstreme. Poenget mitt her er at mange unge ikke kommer til å se på dette som annet enn skremselspropaganda. De færreste tror på at et klasse A narkotikum ikke gir deg mer enn "litt energi". Følgene blir derfor at man kanskje heller ikke tror på informasjonen om de negative virkningene.

Jeg bruker meg selv som et eksempel da jeg var 18-20 år gammel(selv om en persons synspunkt ikke har stort å si i det store og det hele). Jeg var av de som var nysgjerrige på narkotikum. Men heldig som jeg er så liker jeg å "forske på" og lese alt om det jeg interesserer meg for (for øyeblikket). Informasjonen jeg fikk gjennom skole/informasjonsbooklets/skremsesforedrag/statlige internettsider var rett og slett latterlig etter min mening. Så jeg måtte lete opp medisinske journaler, kjemisk forskning, rusrapporter (positive og negative opplevelser med rus). Jeg bestemte meg for å prøve et "hardere" narkotikum (jeg setter det i gåseøyne fordi jeg mener at det er farlig å gi noen rusmidler tittelen "soft" eller å ikke tildele alkohol tittelen narkotikum). Jeg eksperimenterte med forskjellige stoffer er i et par år (med lange tidsmellomrom). Om jeg har fått noe positivt eller negativt ut av det i etterkant er irrelevant i denne diskusjonen. Det jeg dog fant ut gjennom informasjonssamling og egen prøving, var at informasjonen en blir tildelt gjennom offentlige kanaler er direkte feilaktig. Ikke bare det men at den er misvisende ved at den sikter til ekstremtilfeller.... Ordentlig vitenskapelig fakta og statistikk kan være langt mer avskrekkende. Tro meg. Og det er noe ungdom kommer til å respektere.

Et par venner av meg gjorde som meg og vi eksperimenterte sammen og sluttet da vi hadde sett det vi var nysgerrige på (pluss at vi fikk sett på oss selv som litt rebelske ungdommer). Men de som bare var nysgjerrige og ikke hadde fått annen informasjon enn den de får gjennom de typiske kanalene, fikk det mye vanskeligere. Det virket som om fokus på rusen de fikk ble veldig viktig fordi de ikke visste hva det faktisk innebar.

Skremselspropaganda, som at "en pille kan drepe deg", eller "dette er hjernen din på dop", er ikke godt nok. Er ikke det store markedet for narkotika og den store mengden av folk som blir avhengige bevis på det? Strengere tollregler kommer ikke til å fikse problemet. Problemet er i roten av samfunnet. Det er et stort "behov" for narkotika i samfunnet og at brukerne ikke har ordentlig kunnskap om hva de faktisk driver med.

Mitt forslag ville kanskje være å innføre et heller omfattende emne om det på videregående. Ikke på et skremselspropagandanivå, men på et nivå der en får all kunnskap. Både positiv og negativ, så vel som god vitenskapelig kunnskap om rusmidlet. Da mener jeg også alkohol.

Rusmisbruk er et stort problem for samfunnet, og jeg mener at den eneste måten å bekjempe dette på er å utdanne samfunnet om emnet. I USA har de vist at kampen mot produsentene ikke fungerer. Noe mer må til.

Jeg kommer derfor tilbake til at jeg mener at skremselspropagandaen ikke er riktig vei å gå. Men på den annen side så har jeg ikke et hav av statistikk bak mine argumenter som staten kanskje har. Kanskje skremselspropaganda fungerer bedre ifølge statistikken.

Hva mener dere? (Vil som sagt ikke ha noen diskusjon pro/kontra narkotika, og jeg vet at eksempelet fra mitt eget liv bare var et eksempel og ikke noe mer).

Endret av Ascorius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...