The Avatar Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Lova er eigentleg ganske så klar, som leigetaker er det du som disponerer husromet og huseiger har då berre adgang i spesielle tilfeller eller etter avtale. Kor vidt dette tilfellet var lovleg eller ikkje er avhengig av kva slags nummer det var snakk om, men det skal nok mykje til at dette er eit nummer som var så viktig at det var nødvendig å bruke untaket i lovverket som tar for seg skade på eigendom og husrommet for å ta seg inn i leiligheita. Vær forøvrig forsiktig med dette med å skifte lås sidan dette hindrer huseigaren hans rett til adgang til husrommet i nødsituasjoner. Dersom du opplever dette som eit problem så er den mest aktuelle løysninga å flytte ut. Skifter du lås slik at huseigaren blir hindra tilgang så kan du risikere å bli holdt ansvarlig ved skade etter f.eks vannlekasje. Ellers så kan det også være greit å sjå over husleigeavtalen. Det kan være at huseigar der har avtalefesta tilgang til husromet i andre tilfeller en fare for skade på eigendom og husrom. Eksempler på dette kan være om dere i kontrakta har avtalt at det er huseiger og ikkje leigetakar som skal sørge for å skifte batteri i røykvarsler(ene), om det er tilfelelt så har dere gjennom kontrakta gitt huseigar tilgang til husromet for å gjere denne jobben. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Det virker som at huseier skal gi varsel om å ta seg inn i en boligenhet på den måten. Noen utleiere driter bare i lovene, jeg kjenner mange som har vært uheldig med utleiere, f eks der utleier kom uvarslet inn med 10 personer på visning mens leietaker lå å sov... Det beste er bare å flytte. Dersom en går til sak , bytter lås eller andre ting mot huseier så har en gjerne rett dersom huseier driter i loverket, men så får man etter dette et ekstremt dårlig forhold til huseier, og en kan risikere å bli "kastet ut" på kortest mulig varsel i hendhold til kontrakten i en upassende tid. Jeg kjenner en som kranglet litt med huseier om en lignende ting, vedkomende måtte flytte midt i eksamensperioden og det er ikke særlig gøy som student, det kan gå ut over karakterer når en har en ustabil bosituasjon midt i sisteinspurten. Lenke til kommentar
Chrissi Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Greit har nå snakket med huseieren. Han tok seg inn for å finne et nummer som sto bak ytterdøren, han forklarte at han trudde ingen var hjemme da vi ikke kom til døren, alt han skulle ha var bare et nummer. Jeg sa vi ble litt redd da noen bare tar seg inn her, så sier han at siden de er huseier har de rett til dette. Jeg svarte bare med at jeg håper at neste gang gir dere beskjed før dere tar dere inn i andre sitt hjem, og det var huseier enig med, huseier måtte også beklage seg og sa at han trodde ingen var hjemme. Personlig føler jeg meg fortsatt litt sur på at huseier bare tok seg inn uten å gi beskjed, men han mente at han kunne gjøre dette siden han eier leiligheten. Han har lov til å bestige leiligheten ved behov som feks. sjekke elsystemet, skal ha håndtverkere inn osv. Dette skal varsles på forhånd. Min huseier er helt hærlig sånn. Han sender alltid melding å hører om når det passer for meg. Jeg foretrekker faktisk at de er der når jeg ikke er hjemme så da tar de det mens jeg er på jobb. Har skjedd en gang at han har ringt meg og sagt han måtte inn med en gang. Da var det en vannlekasje. Kort sagt: han har ikke lov til å gå inn i leiligheten uten at det er noe helt spesielt, som en vannlekasje eller røyklukt uten å melde i fra til dere i fornuftig tid Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) haha beklager bumping av gammal tråd men jeg leste den og måtte le litt for dette skjer hjem til oss hele tiden. En gang mens jeg var hjemme kom vaktmester i firmaet vi leier til og noen polakker traskende inn i leiligheten, henta alt innboet til ene romkameraten (som var på skolen) og tok det med ut, en av dem prøvde å forklare et eller annet på polsk. For alt jeg visste dreiv de og plukka med seg ting og tok det med ut, ingen av oss hadde hørt noe om det. Som den late jævelen jeg er gikk jeg og la meg igjen. En annen gang kom en polakk med en røyk i ene hånda stormende inn på rommet og forsvant raskt ut igjen når han så at det lå noen og sov der, hvilket forklarer hvorfor det hele tiden lukta røyk på rommet når jeg kom hjem fra forelesning. hahahaha. Endret 17. august 2010 av Molecular Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå