Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier tar seg inn i leilighet

Tmnc

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet ikke om dette er rette plassen å spørre, men.. Huseieren låste seg inn i vår leilighet i dag mens vi lå og sov, han gikk litt rundt i leiligheten, noe vi kunne tydelig høre, så gikk han igjen og låste.

Jeg har sendt en sms til huseieren der jeg spør om han kan forklare hva han mener med å bare ta seg inn i andre sitt hjem. Jeg har enda ikke fått svar desverre, så jeg må spørre her, hva bør jeg/kan jeg gjøre i en slik situasjon?

Endret av Tmnc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå og snakk med ham. Kanskje han hørte noe lyder, eller kjente noe røyklukt og bare ville sjekke at det ikke var brann hos dere uten at dere var hjemme.

Ikke automatisk tenk "Han var sikkert inne for å stjele noe".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Gå og snakk med ham. Kanskje han hørte noe lyder, eller kjente noe røyklukt og bare ville sjekke at det ikke var brann hos dere uten at dere var hjemme.

Ikke automatisk tenk "Han var sikkert inne for å stjele noe".

Nei det har ikke vært noen lyder her eller noen form for røyklukt, vi er veldig stille av oss og har aldri fått klager.

Dette har huseier ingen rett til å gjøre. Skal huseieren komme, må det varsles på forhånd, og med en gyldig grunn, som feks sjekk at EL system og slikt.

Det jeg også mente.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mest som reklamen på TV..der en neger sitter på bussen og hører på altfor høy musikk, alle passasjerene rundt kjefter til hverandre, noen går bort til sjåføren, en begynner å snakke om å ringe politiet. Også går en gutt bort og tapper fyren på skuldra så han tar av seg headsettet, og spør "Kan du skru ned musikken litt, det er veldig høyt". Negeren smiler og sier "Ja såklart", også blir alle de andre flaue.

"Det enkle er ofte det beste".

Istedet for å kontakte advokater og sjekke lover og regler, banker dere på og spør fyren. Enkelt og greit. Han har sikkert en forklaring som ikke disse forumkarene greier å drømme opp.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg tenker mest som reklamen på TV..der en neger sitter på bussen og hører på altfor høy musikk, alle passasjerene rundt kjefter til hverandre, noen går bort til sjåføren, en begynner å snakke om å ringe politiet. Også går en gutt bort og tapper fyren på skuldra så han tar av seg headsettet, og spør "Kan du skru ned musikken litt, det er veldig høyt". Negeren smiler og sier "Ja såklart", også blir alle de andre flaue.

"Det enkle er ofte det beste".

Jeg ser hva du mener her, men hvilken lover osv har jeg på min side?

Istedet for å kontakte advokater og sjekke lover og regler, banker dere på og spør fyren. Enkelt og greit. Han har sikkert en forklaring som ikke disse forumkarene greier å drømme opp.

Ja plan var å snakke med huseier, men han er ikke hjemme nå, har derfor prøvd å kontakte han via sms, uten noen form for svar.

Lenke til kommentar

sms må jo være den dummeste måten å ta opp noe slikt med en huseier, snakk med fyren!

enten ring eller best av alt vent til han er hjemme.

og for all del ikke begynn med å slenge opp med lover og paragrafer uten at han har fortalt sin side av saken

nå svarer/leser ikke du mere her før du har snakket med han, det synes vertfall jeg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde flippet i vinkler hvis dette har skjedd meg. Har erfaring av dårlig huserier, men dette tar kaken.

Tenkt om noen hadde stått der naken. Hadde dette hent meg hadde jeg følt meg krenket.

Vil gjerne høre hvordan dette ender.

Endret av Crimar
Lenke til kommentar

sms må jo være den dummeste måten å ta opp noe slikt med en huseier, snakk med fyren!

enten ring eller best av alt vent til han er hjemme.

og for all del ikke begynn med å slenge opp med lover og paragrafer uten at han har fortalt sin side av saken

nå svarer/leser ikke du mere her før du har snakket med han, det synes vertfall jeg.

Greit.

Og for all del, planen var ikke å slenge lover osv i trynet på han før jeg hadde snakket med huseieren, grunnen for at jeg sendte sms var at jeg ikke har kreditt på mobilen til å ringe, så sendte over nettet. Jeg ville bare ha et svar med en gang så sms var det nærmeste jeg kunne komme i kontakt med han på.

Skal gi dere tilbakemelding når jeg har snakket med huseieren.

Lenke til kommentar

Greit har nå snakket med huseieren. Han tok seg inn for å finne et nummer som sto bak ytterdøren, han forklarte at han trudde ingen var hjemme da vi ikke kom til døren, alt han skulle ha var bare et nummer. Jeg sa vi ble litt redd da noen bare tar seg inn her, så sier han at siden de er huseier har de rett til dette.

Jeg svarte bare med at jeg håper at neste gang gir dere beskjed før dere tar dere inn i andre sitt hjem, og det var huseier enig med, huseier måtte også beklage seg og sa at han trodde ingen var hjemme.

Personlig føler jeg meg fortsatt litt sur på at huseier bare tok seg inn uten å gi beskjed, men han mente at han kunne gjøre dette siden han eier leiligheten.

Endret av Tmnc
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vel nei, Det har han ikke rett til uten gyldig grunn. Absolutt ikke! Hvis han er i den troen, så vilte jeg printet ut lovene om dette og vist han.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nå har jeg inntrykk av ts at huseier mener han har rett til å gå inn i leiligheten uansett hva det erfor noe, av den grunn at han eier leiligheten.

Og det er helt feil. Er ikke noe jurist jeg heller, men tror ikke det nummeret er gyldig grunn til og ta seg inn i leiligheten uten og kontakte utleier først. Det er ved tilfeller som vannlekasje, brannalarmer som går av osv man har rett til og ta seg inn i leiligheten.

Lenke til kommentar

Kom han ikkje inn gjennom ytterdøra? Om så, kvifor gjekk han inn i leiligheten?

Han har ekstra nøkkel til leiligheten, så han låste seg inn gjennom ytterdøra ja. Han sa han ikke gikk inne i leiligheten, men det hørte vi jo at noen gjorde. Ja vi kan ta feil her, eller så snakker han ikke sant. Uansett om han gikk inne i leiligheten eller ikke, så åpnet han en låst dør. Han sa han bare låste opp døren å skreiv ned et nummer bak døren.

Lenke til kommentar

Takker for alt av svar, fint å bli litt klokere på regler og lover. Som sagt, neste gang skulle huseier si ifra om det var noe. Kan være han ikke er 100% klar over lover/regler.

Uansett så vil jeg bare si at om dette skjer igjen så blir det nok bytting av lås / politiet.

Om det skulle bli noe mere, så flytter jeg.

Lenke til kommentar

Her er loven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-6

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...