eiriktb Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hei Skal kjøpe Canon 550D i løpet av sommeren og lurer på hvilket minnekort det er lurt å ha? Trenger man f.eks 30MB/s kortet til Sandisk? Hva er fordelene med et raskt kort? Og hvor stort trenger jeg? Er så og si aldri uten en pc i nærheten. Vil 8GB holde for en dag med både bilder og video? Eirik Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Fordelen med raskt minnekort er at man kan ta flere bilder i serie før kameraet begynner å bremse takten. et bilde tar ca 6MB pr stk i JPG, og kamera tar 3.7 bilder/sek. Sier seg selv at krever du å kunne skyte 40 bilder i serie, må du ha et rimelig heftig minnekort. Men holder det med 10 bilder på 3 sekunder, og videre 1-2 bilder/sek går det fint med et billigere kort. Når det gjelder størrelse, så tar som sagt et bilde omtrent 6MB pr stk, og video bruker ca 4GB pr 30 min etter hva jeg kan huske. Selv har jeg et 8GB minnekort fra Sandisk som skriver 15MB/sek, og det funker fint for meg. http://www.netonnet.no/art/foto/minnekort-og-minneleser/minnekort-sd/Sandisk-UltraIISDHC8GB/112931.3322/ 199kr. Lenke til kommentar
eiriktb Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Takk for kjapt svar. =) 30min = 4GB 1080p video? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) så tar som sagt et bilde omtrent 6MB pr stk, og video bruker ca 4GB pr 30 min etter hva jeg kan huske. Det kommer jo helt ann på om man lagrer i JPEG, RAW eller RAW+JPEG, samme med video, kommer helt ann på hva oppløsning og fps man velger. RAW-filene til 550d tar forøvrig fra ca 20mb og oppover Endret 22. juni 2010 av arthoz Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Kjøpte et Sandisk klasse 6-kort på 16 gb til mitt 550D. Det kostet firehundreogetellerannet på Foto Video. Jeg fikk beskjed om at det bare var tull å kjøpe noe raskere til 550D. I Raw-opptak tar det 6-7 bilder før minnet er fullt, men det er bufferen i kameraet sin feil, og ikke kortet. Kortet skal også fungere fint til video i max kvalitet, men dette har jeg kun selgeres ord på. Må innrømme at jeg etter et par måneder med kameraet ikke har prøvd videofunksjonen. Lenke til kommentar
jzky Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Har selv ett SanDisk eXtreme på 16GB og det funker til video 1080p og engodel bilder i kun jpg. I RAW + jpg så fylles kortet sånn høvelig fort Hastighet: Class 10 (edit: la til Hastighets klasse) Endret 22. juni 2010 av jzky Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Det kortet jeg linket til klarer fint å filme i FullHD, det gjør den på mitt kamera ihvertfall. 4GB pr 30 minutter er ikke mer enn 2,2MB/sek, de fleste minnekort burde klare det med god margin. Problemet kommer hvis man skal ta en haug med seriebilder i raw-format, da holder det ikke med 10-15MB/sek. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå