vikingkylling Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Dette kan være gammelt nytt, men jeg har ikke lest noe særlig av Dragonlance på lenge. Men da jeg sjekket forumet i dag så jeg straks en post kalt "The future of Dragonlance". Der blir det bekreftet at det ikke er noen nye bøker eller spill planlagt, så serien er så godt som død. Det kan kanskje komme nye bøker senere, men det er tvilsomt. Hva skal jeg lese nå? Etter over 120 bøker har jeg ikke lyst å bare starte på noe annet eller droppe serien helt... http://www.dragonlanceforums.com/forums/showthread.php?20353-Future-of-Dragonlance Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Uhm... hva er det dette går ut på?? Kunne du forklare litt hva dette er? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 Hva det er? Seriøst? (bare kødda, jeg utdyper gjerne.) Det startet som et fantasy brettrollespill med terninger og hele pakken, men etterhvert skrev Margaret Weis og Tracy Hickman en trilogi basert på spillet. (Dragonlance Chronicles, med de tre bøkene Dragons of Autumn Twilight, Dragons of Winter Night og Dragons of Spring Dawning.) I bunn og grunn var det bare standard fantasy sett med dagens øyne, med en gjeng liksom-helter (inkludert en dverg, morsomt sidekick osv) som reddet verden fra en slem gudinne. Men etter den har det kommet enormt mange bøker basert på hele verden, en hel drøss brettspill, et og annet dataspill pluss en film basert på den første boken i Dragonlance Chronicles. Selv har jeg rundt 120 bøker i serien, og kjøper stadig flere når økonomien strekker til. Det alene sier at det er en av de mest populære fantasyseriene noensinne. Selv om det startet litt klisjé i følge dagens standard er det svært mye variasjon opp gjennom årene. Bøkene strekker fra de tidlige dagene da det ikke var noe særlig liv helt frem til seriens nåtid. Det meste fra verden er blitt fortalt på ett eller annet vis, som hvordan alvene ble samlet i en nasjon, hvordan dragene lever fra fødsel (boken starter faktisk i egget før det klekkes), helt til lege etter at den siste helten fra Chronicles dør. I tillegg var Lord Soth en viktig person i Dragonlance en stund, før han havnet i Ravenloft-universet. Glem tulleserier som Wheel of Time og Shannara. Vil dere ha en omfattende serie er det bare å sette seg ned med Dragonlance. Begynn med Chronicles, og fortsett med Legends. Etter det har dere nok kjennskap til å utdype videre som dere vil. Chronicles, Legends og første halvdel av Legend of Huma ble oversatt til norsk, men det solgte fint lite. Chronicles ble senere gitt ut på norsk på nytt, men heller ikke nå var det noe særlig suksess. Men leser dere på engelsk kan jeg trygt anbefale denne serien. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hørtes jo spennende ut. Takk for ett informativt innlegg. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Bør man ha kunnskap fra spillet for å ha nytte av bøkene, eller står de fint på egne bein? Virker litt som et avhengighetsforhold, men er jo synd om det er det, for bøkene er sikkert finfine på egen hånd. Og en ting til: Hva pokker mener du med (sitat) "[...]Tulleserier som Wheel of Time[...]"? Hva er tull med den serien? (Shannara kan jeg ikke forsvare da jeg ikke har lest den) Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Nei, du trenger ikke å ha spilt spillene. De tre første bøkene er basert på spillene, men det merkes ikke. Start med Chronicles, eller Krønikene om du finner de på norsk. Deretter Legends, eller Legenden om Tvillingene, om du vil. SobrietyMisfit: Jeg har prøvd å lese den første boken i Wheel of Time tre ganger, men klarer ikke å slite meg gjennom dem. Det lengte jeg har holdt ut er en stund etter det første angrepet fra trollocene, men det er alt. Jeg syntes det var ufattelig kjedelig og langtrekkelig, karakterene elendige, historien kjedelig, fiendene uinspirerte og så videre. Fiendene er i bunn og grunn bare vanlige minotaurer, og å kalle dem trolloc gjør dem ikke noe bedre. Men ikke ta "tulleserier" for seriøst. Jeg vet mange liker den serien, og det respekterer jeg. Edit: Se etter disse bøkene: (alle tre samlet) Bok nr 1 Bok nr 2 Bok nr 3 Edit 2: Som sagt er det ingen planer for nye bøker, og en del bøker har ikke vært trykt på mange år. Det kan derfor bli vanskelig å finne en del av bøkene, dessverre. Men man kan jo ha flaks. Dragonlance: Villains er regnet som vanskelige få tak i, men jeg fikk alle fra en fyr i USA på eBay for en billig penge. Endret 24. juni 2010 av vikingkylling Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) SobrietyMisfit: Jeg har prøvd å lese den første boken i Wheel of Time tre ganger, men klarer ikke å slite meg gjennom dem. Det lengte jeg har holdt ut er en stund etter det første angrepet fra trollocene, men det er alt. Jeg syntes det var ufattelig kjedelig og langtrekkelig, karakterene elendige, historien kjedelig, fiendene uinspirerte og så videre. Fiendene er i bunn og grunn bare vanlige minotaurer, og å kalle dem trolloc gjør dem ikke noe bedre. Men ikke ta "tulleserier" for seriøst. Jeg vet mange liker den serien, og det respekterer jeg. Nå har ikke jeg lest Dragonlance, da det virkelig som noe skikkelig søppel, men om du synes at den første WoT-boken er langtekkelig klarer jeg ikke engang å forestille meg hvor forhastet og overflatisk det må være. Flott at serien dør, så fansen kan få oppdage noe ny fantasy. Endret 4. juli 2010 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Ikke enig med deg, Britishface. Nå har jeg bare lest de tre første trilogiene i DragonLance og jeg likte de ganske godt, men jeg har også lest hele WoT og likte det ikke og synes det er overhypa. Som bøkene til Joe Abercrombie. Men jeg er heller ikke helt enig med ts, for jeg elsker Shannara-bøkene. Har lest alle sammen, samt også lest bøkene som binder sammen Shannara og Word & Void, og jeg rett og slett elsker dem. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 LB: Du sier du ikke har lest noe av Dragonlance, så du kan ikke kritisere hele serien på grunnlag av at jeg ikke liker WoT. Hva blir det neste? Skal jeg gå rundt og hate Star Wars pga Jar-Jar og elegant droppe de gamle filmene og hele extended universe? Datasmurf: De tre første (går ut ifra at du mener Chronicles/Krønikene?) er ganske viktige, men langt fra de beste. Det var de første Dragonlance-bøkene Margaret Weis og Tracy Hickman skrev, så det er selvsagt noen barnesykdommer. Etterhvert som de ble vant til hele universet, folkene der og å skrive bøkene blir bøkene bare bedre og bedre. Dessuten er det drøssevis av andre forfattere også. Noen er bra, noen ikke fullt så bra. Jeg kan anbefale bøkene til Richard Knaak, Paul B. Thompson & Tonya C. Cook, Linda P. Baker, Douglas Niles, Chris Pierson, Mary H. Herbert og Jean Rabe, bare for å nevne noen. Skulle jeg nevnt noen bøker sliter jeg litt, da det er så mange. Men hva med Chronicles og Legends først, etterfulgt av Second Generation (en rekke småhistorier) før du går over til Dragons of Summer Flame? Den er svært viktig for handlingen generelt. Deretter kan du jo ta hele Chaos War-serien, som går parallellt med Summer Flame. Deretter blir det vel Kingpriest Trilogy, om du finner den. Og det er bare toppen av isfjellet. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 LB: Du sier du ikke har lest noe av Dragonlance, så du kan ikke kritisere hele serien på grunnlag av at jeg ikke liker WoT. Hva blir det neste? Hvor har jeg gjort det? Jeg undret meg bare over hvor grunt det er om det er enda mindre "langtekkelig" enn WoT, som da vitterlig er en vanvittig lettlest serie (i alle fall før man kommer til bøkene med hele kapitler bestående utelukkende av damer som fletter håret til hverandre). Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Nå har ikke jeg lest Dragonlance, da det virkelig som noe skikkelig søppel Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg legger merke til at du glatt hopper over den delen av kommentaren jeg faktisk svarte på. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg regnet med det ikke trengtes å utdypes noe nærmere. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Men hva med Chronicles og Legends først, etterfulgt av Second Generation (en rekke småhistorier) før du går over til Dragons of Summer Flame? Den er svært viktig for handlingen generelt. Deretter kan du jo ta hele Chaos War-serien, som går parallellt med Summer Flame. Deretter blir det vel Kingpriest Trilogy, om du finner den. Og det er bare toppen av isfjellet. Er det jeg har gjort. Vel, opp til Kingpriest Trilogy uansett. Tok en pause fra DragonLance for å pløye gjennom en del annet. Visste forresten ikke at Richard Knaak hadde skrevet noe DragonLance. Må jeg få lest. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Richard Knaak har skrevet en del Dragonlance, ja. Riktignok ikke så veldig mye, men det han har skrevet er svært bra. Start med "Legend of Huma". Alle som er interessert i Dragonlance vet vel hvem Huma var, og heldigvis er legenden hans svært bra fortalt. Ellers har vi jo Minotaur Wars og Ogre Titans trilogiene. Begge er satt etter War of Souls, så det vil nok avsløre en del ting som skjer der. Goblin Nations er også svært bra. Ikke ofte man ser en trilogi satt fra goblinenes perspektiv. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Ah ... I see. Kjenner ham bare fra Warcraft-bøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå