Sitronsaft Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) For noen dager siden oppdaget jeg en slags dunkelyd som kom med jevne intervaller under kjøring. Var spesielt med kjøring i lav fart jeg hørte dette. Er en slags veldig veldig lav dunkelyd som kan minne om hjerteslag. Har aldri hørt den før. Lyden kom med jevne intervaller/mellomrom, noe jeg også testet ved å kjøre saktere/raskere. Så da tenkte jeg at det var noe som hang fast i hjulet eller noe, og det kan jo utgjøre en alvorlig trussel for sikkerheten. Jeg så etter, og fant ingen fremmedlegemer som kunne forårsaket lyden. Jeg kjører også helt fint, det er ingenting fysisk som hindrer meg eller noe. Er bare lyden. Prøvde å trille sykkelen mens motoren var av, og da hørte jeg ingenting. Så jeg tror det har noe med motoren å gjøre. I det siste har jeg også følt at motoren er "tyngre" og at den responderer mindre på gass, litt tregere på en måte, som når man kjører i et for høyt gir. Mulig det bare er jeg som innbiller meg ting. Spesielt om jeg kjører i 2. gir, litt opp i fart og så skifter ned til første gir og sykkelen bremser på giret, kjenner jeg lyden. Er dette en vanlig lyd? Er det ikke noe galt med sykkelen selv om jeg hører den? Er den relatert til bremsing på giret? Beklager langt innlegg og takker for svar. Dette er så klart bekymringsverdig ettersom det i verste fall kan føre til at noe kan skje på vegen og jeg (og andre) kan bli skadet. EDIT: Sykkelen har kjørt ca. 7000km, er plettfri og har verken nå eller tidligere hatt skader av noe som helst slag. Endret 22. juni 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Fant tilfeldigvis denne igjen, og kan nevne at problemet var for slakk kjede. Den var også i ganske dårlig stand. Det var faktisk så ille at fyren på verkstedet ikke ville prøvekjøre den en gang, han ville ikke risikere livet sa han. Måtte bytte både kjede og drev, bytter man bare ut den ene vil den delen som fortsatt er ubyttet slite ned den nye delen. Ta vare på kjedene folkens Sier seg selv at problemer med kjeden er noe av det siste man ønsker å oppleve på sykkel. Lenke til kommentar
Mr.Patro Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Har faktisk hørt om folk som har slått hull på girkassen fordi kjedet røyk. Dette er nok ikke livsfarlig på så små sykler, men dog et stort sikkerhetsproblem. En enkel måte å kontrollere kjedet er så enkelt som å ta tak i det og sjekke hvor høyt du kan løfte det, eller hvor langt du kan trekke det ned. burde ikke være noe mer enn 2-3 cm "dødgang". Man vil jo også høre dette, men jeg ville nok heller ha beskrevet det som en tjafselyd. Dette er også ganske enkelt å fikse, om drevene ikke er nedslitt, er det bare å stramme det. Dette gjøres enkelt å greit ved å skru ut noen muttere bakerst på svingarmen. disse er bare å løsne og da trekke den litt tilbake til kjedet blir stramt nok. Men man må også huske på å stramme like mye på begge sider, ellers risikerer man skjevslitasje av dekket. Dette sier det seg selv at ikke er ønskelig. Og for guds skyld husk å smøre kjedene, da den slites mye fortere uten. Tenkte å skrive noe mer, men var en anelse glemsk i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå