Gå til innhold

Gavetips til fruen

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hvilken bursdagsgave jeg skal kjøpe til fruen.

Hun har nå et Canon EOS 450D med det objektivet som fulgte med i kitet (18-55), et Tamron 18-270 objektiv, Canon Speedlite EXII blits og trådløs fjernkontroll.

Hvilket utstyr skal man finne på nå, som man bare må ha ?

La tipsene strømme på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotobag fikk hun da jeg kjøpte kameraet, så den er i boks.

Rosene skal det sikkert bli en ordning med.

Nå spør jeg som den ekte amatør jeg er; hva gjør det objektivet du nevner som ikke de hun allerede har gjør ?

Må legge til at det er Tamronen som står på kameraet hele tiden etter at hun fikk den, så den traff midt i blinken.

Hun interesserer seg mest for fotografering av folk og fe i naturlige situasjoner, og da er jo Tamronen glimrende siden hun kan stå på avatand og knipse uten at det blir lagt merke til, så bildene blir mest mulig naturlige.

Lenke til kommentar

Siden jeg er den uvitende tosk jeg er ang. temaet håper jeg dere kan forklare litt om bruksområde, fordeler og ulemper med det utstyret dere nevner.

Bær over med meg, er dere snille.

Jeg er bare han som kjøper gaver til hun som har litt peiling.

Endret av El Gringo
Lenke til kommentar

antons forslag gir henne mulighet for raskere lukkertider og/evt lavere ISO (mindre støy i bildene, og dessuten mer slørete/uskarp bakgrunn (fint på portretter!).

Toms forslag gir henne mulighet til å komme veldig, veldig nære innpå det hun skal ta bilde av, slik at det blir veldig stort på bildene. Fint til å ta bilder av blomster, småkryp eller andre små ting man måtte interressere seg for.

Lenke til kommentar

Fotobøker, redigeringsbøker...

Hvilke typer menneskebilder tar hun? Snapshots? Albumbilder? Kunst?

Den 18-270 er god på èn ting, fleksibilitet, og er ikke noe man bruker i dårlig lys, og heller ikke når man må ha det skarpt...

Flere som skryter av Sigma 50-150mm, som er mye bedre optisk...

Interesserer hun seg for blomster? Makroobjektiv?

Vidvinkel?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg ikke har vært innpå her på noen dager, men sånn er det med sommer og ferie.

Jeg setter veldig stor pris på alle svar fra dere som har mer peiling enn hva jeg har.

La gjerne forslagene strømme på.

Jeg har klart å lure ut av henne at et UV-filter og/eller macrolinse hadde vært bra.

Noen konkrete forslag til disse, f.eks. hva som gir mest for pengene i prisklassen opp til rundt 3000 for objektivet ?

Kan strekke meg litt lengre dersom jeg må.

Fortell gjerne litt om fordeler eller ulemper.

Endret av El Gringo
Lenke til kommentar

Du tenker å legge rundt 3.000 i det...og det ser ut til at hun har det meste av grunnleggende utstyr...

...hmmm...

Hva med å kjøpe et par flybilletter til et sted i Europa hun kan bruke det utstyret hun har da? Kanskje til Roma, Paris eller noe sånt. Så kan hun fotografere og dere oppleve noe. Også kan du plusse på med litt fotoutstyr underveis på turen. Mye morro man kan få når sambo er fornøyd... :whistle:

Lenke til kommentar

Tja, macroobjektiv. da er det omtrent fire objektiver i den prisklassen (som jeg har funnet).

Vet ikke noe om hvordan de presterer, det får jeg overlate til fotoguruene på forumet :new_woot:

Først ut så har vi Sigma sin 50mm 2.8 Macro, her er hovedgruppen blomster og andre ting som ikke beveger seg. starter på 2523,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=36137&cat_id=24

Så har vi Tamron sin 90 2.8, Ganske populært objektiv som også egner seg til portretter (samt humler og bier på blomster)

starter på 3233,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=37058&cat_id=24

Så har vi Tokina sin 100 2.8, denne er jeg totalt blank på

men starter på 3399,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=37124&cat_id=24

Så har vi Canon sin meget populære 60 2.8 (Ef-s) veldig populær til blomster, og er skremmende skarp! starter på 3495,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=26916&cat_id=24

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tamron 90mm er et godt valg,et allsidig objektiv som kan brukes til det meste.Uansett hva du kjøper av macro burde du ligge i brennvidde området 90 til 105mm for og ha et mer allsidig bruksområde.

Eneste ulempen "gjelder alle tilsvarende type objektiver"er at der fremmer en viss opplæring for og kunne brukes på beste mulige måte.Så fruen burde lære seg litt mer om blender,lukker og fokusering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...