Alex_2xA Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hei, Jeg bygger meg en ny PC, men jeg har ikke vært inne i "markede" på 7 år, og har bare erfaring fra gammle AGP kort. Min nye maskin skal ha 3 24tommer skjermer, og maskinen vil ha en 3.3 quad core i7, 12 GB Ram. Hovedkort er ennå litt usikkert, og henger vel litt sammen med skjermkortene muligens. Men jeg er usikker på skjermkort, jeg tenker på nvidia, men utover det vet jeg ikke så jeg øsnker noen anbefalinger. Maksinen skal bygges primært for å takle masse spill på høy kvalitet, og for å se på film med. Maskinen min blir litt dyr, men dette er et drømmeprosekt jeg endelig kan realisere, og ønsker å legge en del resurser inn i det siden jeg bruker PC veldig mye. Har ikek neon direkte veiledende pris, men 4-5 tusen må jeg sikkert regen med for å kunne drive 3 skjermer ordentlig? Jeg peker ut i det blå her Et par spørsmål, er det slik at det lønner seg med 1 kort per skjerm? og en gpu per skjerm jeg skal drive? Hvordan kan jeg best styre bruken av skjermene (alle spill kan jo ikke bruke 3 skjermer)? Tenker jeg skal ha win7 som OS. På forhånd takk. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Eyefinity#Multi-display_technologies Tror nok et ATI kort vil være midt i blinken. HD5870 eller kanskje HD5970 Lenke til kommentar
Heavy Sandwich Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Et HD 5970 er vel det kortet som passer ditt bruksområde her. Eventuelt lillebror HD 5870 hvis du vil spare litt penger på skjermkort Begge kort støtter eyeinfinity og er noe av det beste du får på markedet nå Edit: vesleengen var visst før meg Endret 22. juni 2010 av Heavy Sandwich Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Som nevnt, HD5xxx støtter 3 skjermer uten problem (søk etter Eyefinity for lese mer) HD5870 eller HD5970 vil nok være de beste valgene. Jeg ser at 2stk HD5870 slår HD5970 i ytelse, men det koster mer og du bruker en slot mer (to faktisk) samt mer varme/støy. Har du pengene og finner på lager, gå for HD5970, hvis ikke vil HD5870 holde en god stund framover uansett Lenke til kommentar
Alex_2xA Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Takk for raskt svar! HD 5970 så jo ut som et knallkort! Men tigli min uvitenhet; jeg bruker da DisplayPorten på kortet for å koble til alle tre skjermene? Eller to DVI og en DisplayPort? Jeg taster fra pausen på jobb her og ha rukket rukket å lese alt ennå Jeg er helt fersk på dette, alt jeg er vant med er min gammle 'Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB' sp jeg bare brukte VGA utgangen på Jeg har kikket litt på dette med Single Large Surface også, som ser veldig interessant ut, vil dette være en mulighet med et slikt kort, i tilegg til den mer vanlige "extend desktop" funksjonen? Altså at jeg kan konfigurere opp begge, om jeg måtte ønske? (Grunnen til at jeg spør et om jeg ønsker å sette en film på en skjerm, et spill på en annen og browseren min på en tredje så vil vel ikke det funger helt 100% med SLS? ) Et lite spørsmål på topp, si om jeg ønsker å koble til mitt TV også, for å se film på større skjerm/prosjektor når det måtte passe seg, kan jeg da bruke samme kort, uten å måtte koble om? Eller kan jeg ha en option for å "slå av/på" dette via software? Dette inngår egentlig ikke i designet av PCn min, men jeg har mer langsiktige planer om å kjøpe inn "hjemmekino" utstyr for å kunne innvitere venner over på film, så det ville vært en fordel om jeg kansje planlegger inn en slik funksjonalitet Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Du bruker DVI+DVI/HDMI+DP for å få 3 skjermer. Jeg har selv 3+1 oppsett (ene skjermen er ikke koblet opp pga mangel på en spesiell overgang... ) Jeg bytter mellom skjerm nr 2 (3 i ditt tilfellet) og TV. Jeg er usikker på om det er mulig å sette opp for valgte oppsett hvor du lettere bytter mellom 3xskjerm og se-på-film-oppsett. Men du slipper å bytte kabler Lenke til kommentar
Alex_2xA Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Ja, den strørste fordelen er at jeg slipper å bytte kabel! Høres ut som det blir et slikt kort på meg Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Ja, den strørste fordelen er at jeg slipper å bytte kabel! Høres ut som det blir et slikt kort på meg Hei Har selv et 3x24"Skjermoppsett som jeg er fornøyd med. Har Radeon HD5970, så bruker jeg Apples Mini Displayport til DVI. Anbefales. Veldig moro med et slikt oppsett Endret 24. juni 2010 av Merko. Lenke til kommentar
Alex_2xA Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Ja, den strørste fordelen er at jeg slipper å bytte kabel! Høres ut som det blir et slikt kort på meg Hei Har selv et 3x24"Skjermoppsett som jeg er fornøyd med. Har Radeon HD5970, så bruker jeg Apples Mini Displayport til DVI. Anbefales. Veldig moro med et slikt oppsett Det ser jo knall ut! Hvilken prosessor kjøre du på din maskin, en jeg kjenner anbefalte AMD for ATI kort og Intel for Nvidia kort, men vet ikke om det bare er litt gammeldags? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Spiller ingen rolle hvilken CPU du har, så lenge den klarer å holde følge. Men det er vel sånn at AMD CPU og ATI GPU liker hverandre Lenke til kommentar
Alex_2xA Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Ja, det er det jeg aldri helt har skjønt, jeg vet de er bassert på samme arkitektur, men vil det egentlig ha noe å si om jeg kjører en intel i7 quad core med et ATI kort? Til forskjell fra om jeg si kjørte i7 med et nvidia kort? Endret 29. juni 2010 av Alex_2xA Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Du vil nok ikke merke noe forskjell nei. Selv har jeg Q9550 (2.8ghz Quad). Funker som en drøm. Må sannsynligvis klokke opp CPUen min litt om skjermkortet mitt skal kjøre på full guff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå