Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

3 år gammel Depositumskonto sak

Kameni

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt spesiell sak. For tre år siden leide jeg og tre andre et hus i en norsk by.

Det ble fra huseiers side fremma et krav om godt over halvparten av pengene på depkontoen. Dette mente vi var urimelig og aksepterte dermed ikke dette.

Vi som hadde bodd der ble i felleskap enige om at vi heller ville at de pengene skulle stå på den kontoen enn at huseieren skulle nyte godt av disse pengene. (Totalt er det snakk om 15000 kr fordelt på fire personer).

Jeg antar vel at disse pengene er å anse som tapt, men hadde vært kjekt å fått noen tilbakemeldinger her rundt dette. Huset er forresten så vidt jeg vet, solgt videre fra disse "lånehaiene".

Kravet på penger fra de kom i stor grad for at de i følget eget utsagn måtte leie inn et vaskefirma for at vasken vi hadde gjort var for dårlig. Vi hadde fått tak i egen vaskedame, men

dette ble ikke akseptert av huseieren. Dette pluss en regning for en ødelagt vaskemaskin ble vi krevd penger for. Vi følte den gang da og nå at dette var urimelige krav, jeg husker ikke helt men kravet fra de var på vel 8000kr, for vask og regning på denne vaskemaskinen.

Vært kjekt å fått vite noe mer om dette, i ettertid ser jeg jo at vi burde satt oss mer inn i lover og regler rundt dette, men vi fire som bodde sammen forsvant til hver vår kant av landet og ting rant egentlig ut i sanda.

takk for alle innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kjenner til reglene for depositum kontoer og bruken av disse, så synes jeg at saken burde være ganske enkel.

Vaskemaskinen er blitt ødelagt, altså skade eller urimelig slitasje påført av dere (vanlig slitasje fra korrekt bruk gjelder ikke) Må dere selvsagt stå økonomisk ansvarlig for. Her burde det ikke være vanskelig for huseier å fremvise regning/pris estimat fra en godkjent reparatør.

Det med vask bli litt mer flytende, fyren kan være urimelig i sin sjekk (noe som gjør at dere aldri vil få godkjent). Men jeg tipper, beklager hvis jeg er ufin nå, at dere gjorde ikke var så grundig som dere burde ha vært. Dette skulle som regel endt med at dere kom tilbake og vasket (hvis muligheten fremdeles var der) Ellers kunne utleier krevd kompensasjon i henhold til hva hans utlegg for å få dette rettet opp i (mot fremvisning av regning/estimat)

Pengene tipper jeg er tapt, la ting ligge så lenge er sjeldent smart. Godt det ikke er mye penger det er snakk om :)

Lenke til kommentar

Om eg ikkje husker feil her så om dette er ein skikkelig depositum konto som står i ditt (eller deres namn) så kan du gå til banken å seie at du vil ha utbetalt depositumspengene. Då gir banken beskjed til huseiger som då har 30 dager på å bestride ditt krav om utbetaling.

Om huseigaren bestrider kravet betyr dette i praksis at saka går til konfliktsrådet der begge sider må forklare si side av saka. Får ikkje huseigar medhold der får du utbetalt pengane.

Lenke til kommentar

Når kan utleier ta av depositumet?

Banken må utbetale depositumet hvis den som krever utbetaling kan fremvise skriftlig samtykke fra den annen part, en dom eller annen endelig avgjørelse av kravet. For at utleier skal ha rett til å bruke depositumskontoen må leietager ha misligholdt noen av dine forpliktelser.

Eksempler:

Du har ikke betalt husleien for en måned

Du har ødelagt noen av utleiers møbler - ut over vanlig slitasje

Du har unnlatt å vaske ut leiligheten før flytting

Utleier kan ikke trekke mer fra depositumet enn det han har krav på, ut i fra ditt mislighold.

Husk at det er vanlig at leietager og utleier går igjennom leiligheten før den tilbakeleveres. Der kan dere bli enige om hvor mye som skal trekkes fra depositumet. Dersom du som leietager unnlater å reparere, eller å vaske ut, kan utleier kontakte profesjonelle håndverkere eller vaskebyråer og la dem gjøre jobben. Dette blir fort langt dyrere enn om du hadde gjort jobben selv, og regningen for dette vil kunne trekkes av depositumet.

Ved trekk fra depositumskontoen bør dere begge signere på en skriftlig avtale og beholde ett eksemplar hver. Send til slutt en kopi til banken, slik at de kan avslutte kontoen.

Hva hvis leietager krever utbetaling?

Hvis ikke utleier har gitt sitt skriftlige samtykke, skal banken varsle utleieren skriftlig. Utleieren har da en måneds frist fra mottakelsen av varselet til å dokumentere at hun har reist sak mot leieboeren, eller fremme krav om skyldig husleie. Banken plikter ikke å utbetale depositumet før saken er avgjort.

Kilde

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er vel dette med konfliktrådet som er saken ja. Vi har vel forsåvidt lite å tape på å dra saken dit, men spørsmålet er om vi har så mye å vinne heller.

Når det gjelder vaskemaskin osv så var det noe som blei reparert mens vi enda bodde der og vi fikk beskjed om at dette var ikke noe vi skulle betale, men pipa fikk en anna lyd seinere.

Når det gjelder vasken så er det mulig vi gjorde en for dårlig jobb, men ikke så dårlig jobb at det kom ei regning fra et vaskefirma på mange tusen kroner. De trenerte også våre forsøk på å rette opp i vasken når vi hadde hyra inn ei vaskedame for å gjøre om igjen sluttvasken.

Men siden det er tre år sida, og vi ikke har noe bevis for ting, så er det vel bedre å nyte sommeren uten å bruke tid på dette. Takk for innspill

Lenke til kommentar

Men siden det er tre år sida, og vi ikke har noe bevis for ting, så er det vel bedre å nyte sommeren uten å bruke tid på dette. Takk for innspill

Eh det beste er vel bare å kontakte banken og be om å få utbetalt depositumet, som foreslått over?

Forutsatt at dette faktisk er en "ordentlig" depositumskonto. Hvis det er en vanlig konto i huseiers navn så er det nok sannsynligvis bare å glemme pengene.

Lenke til kommentar
Hvis det er en vanlig konto i huseiers navn så er det nok sannsynligvis bare å glemme pengene.
Nåja.

Da blir det muligens viktig nøyaktig hvor lenge siden det er de flyttet ut, siden gjeld gjerne foreldes etter tre år uten dom? Hvis det er litt mindre enn 3 år bør de involvere forliksrådet ASAP og få en dom på at det ulovlige depositumet skal tilbakebetales. (Da trenger de selvfølgelig dokumentasjon på at pengene ble overført.)

Lenke til kommentar

Problemet som klilleng presiserer er at om dette ikkje er ein skikkelig depositumkonto men ein vanlig konto i huseigars navn så er det bere huseigar som kan ta ut pengane.

Er det ein depositumskonto så kan banken gå inn og ta ut pengane som leigetakar vil ha utbetalt dersom banken ikkje får beskjed om noke anna.

Skal du kreve penger utbetalt fra ein privatperson så er du avhengig av samtykke fra eigeren av kontoen eller så må du ha ein rettskraftig dom på at dette er pengar som du har krav på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...