jxxxixxx Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 god oppsummering^^ men kan legge til at hvis bildet har ligget på flickr som "all rights reserved" så vil Getty velge "rights managed" lisensiering. hvis bildet har vært helt eller delvis fritt for bruk via creative commons, velger de "Royalty free".. og de tar mindre fra kjøper og gir deg som fotograf mindre andel for sistnevnte.. Det tror jeg ikke stemmer, i følge det jeg har lest fra Getty selv er det andre kriterier som gjelder og blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Dette er i alle fall ikke slik når det gjelder bilder som er lisensiert gjennom Getty etter "gamleordningen" (dvs. at Getty har forespurt om å ha bildene i sin portefolio). Jeg har for øyeblikket noen få bilder hos Getty og noen er RM og andre RF, og de var/er alle "all rights reserved" på Flickr. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Sååååe det hele bunner ut i hvilken pris et bildet skal ha? *datt inn i tråden helt uten mening og mål* Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 ..Men kan man selge bildet til/via Getty (hvis Getty skulle finne en kjøper) i større versjon enn det man har lastet opp til Flickr? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) god oppsummering^^ men kan legge til at hvis bildet har ligget på flickr som "all rights reserved" så vil Getty velge "rights managed" lisensiering. hvis bildet har vært helt eller delvis fritt for bruk via creative commons, velger de "Royalty free".. og de tar mindre fra kjøper og gir deg som fotograf mindre andel for sistnevnte.. Det tror jeg ikke stemmer, i følge det jeg har lest fra Getty selv er det andre kriterier som gjelder og blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Dette er i alle fall ikke slik når det gjelder bilder som er lisensiert gjennom Getty etter "gamleordningen" (dvs. at Getty har forespurt om å ha bildene i sin portefolio). Jeg har for øyeblikket noen få bilder hos Getty og noen er RM og andre RF, og de var/er alle "all rights reserved" på Flickr. ja, nei, vi har delvis rett begge to ser jeg nå; de kan gjøre unntak den ene veien, at "all rights reserved" bilder allikevel kan få RF hvis de tror det lønner seg..Fra getty's FAQ: Are Creative Commons images excluded since rights may already have been granted to those images? Not necessarily. If we invite you to submit an image that is or was made available under a Creative Commons license, we can only license it as part of the royalty-free collection since we cannot promise exclusivity to our rights-managed customers in this case. An 'all rights reserved' image or Similar may have been part of Creative Commons at one point. What if you select it for rights-managed licensing? Great question! Only you will know if the image or its Similar is subject to any active licenses, including those rights you may have granted when the image was part of Creative Commons. That means it is important that you are aware of your image histories so you can be certain that you really are able to grant us exclusive licensing rights. When we select an image that is or has in the past been made available under a Creative Commons license, we know that in order to protect exclusive, rights managed licensing, we can only select that image for royalty free licensing. We are working on ways for you to be able to alert us to image history, more information will be available as we progress. Until then, you will need to delete from the image prep tool any image we select for rights managed licensing if there is any chance that it may be subject to any active license Can I choose the license model assigned to my images? No. The photo editors at Getty Images assign the license model to an image during their selection process according to which model they believe will be most likely to generate the best return. ..Men kan man selge bildet til/via Getty (hvis Getty skulle finne en kjøper) i større versjon enn det man har lastet opp til Flickr? du må laste opp tilstrekkelig stor versjon (hvis flickr-bildet er for lite) før de godkjenner det og legger det ut for salg. Endret 22. juni 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
Paal Harald Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Fint å se at det er mange som er engasjert i denne saken. Nye oppdateringer i saken for dere som er interessert: http://www.amateurphotographer.co.uk/news/getty_hits_back_at_flickr_deal_critics_news_299377.html?aff=rss Lenke til kommentar
eps Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 har som sagt solgt 2 bilder så langt gjennom flickr/getty. Synes det har fungert bra. Vel ja, det er ikke mye jeg sitter igjen med som "fotograf"(20-30%) og nei det er mest sannsynligvis ikke den beste måten å selge et høykvalitets bilde på. Getty images har gjort et lite sjakktrekk her ved å alliere seg ved verdens største og beste bildevisnings side og kommer mest sannsynligvis til å tjene masse på dette. Om det underminer profesjonelle fotografer.. tror jeg ikke. Det er riktignok mange talentfulle hobbyfotografer der ute som aldri har som hensikt å bli proffe, men som ønsker at bildene kan få litt ekstra oppmerksomhet. Og hvorfor ikke tjene noen ekstra kroner på det. Jeg tror det er enkelheten Flickr/Getty har lagt opp til her som også appellerer til mange. Ikke alle orker å sette seg inn i for mye styr for å selge sine bilder. Er det da uansvarlig ovenfor de som har dette som yrke? kanskje.. Men jeg tror nå at de som er proffe, selger sine bilder uansett fordi de er profesjonelle. Kanskje ved en slik løsning som getty har laget, kan mange få øynene opp for fotografiets kommersielle muligheter og sette seg inn i nettopp dette. Mao. Jeg tror dette er en vinn-vinn situasjon for de fleste Her er forresten bildene jeg solgte: Her er alle mine bilder så langt til ”salgs” http://www.gettyimages.com/Search/Search.aspx?assettype=image&family=creative&artist=Espen Løken Lenke til kommentar
JadedGamer Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Man kan jo si det er Getty som gjør jobben med å skaffe kundene så det er rimelig de tjener noen grunker på det. Og X kroner er bedre enn de 0,- man får ved å ikke selge bildet overhodet. Og det er uansett et bedre alternativ enn Facebooks "non-exclusive, transferable" lisens man gir bare ved å laste opp der... Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Man kan jo si det er Getty som gjør jobben med å skaffe kundene så det er rimelig de tjener noen grunker på det. forsåvidt burde de gi fotografen en større andel i tilfeller der request-knappen fra flickr blir brukt.. er jo ikke getty som har skaffet de kundene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg