Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kommer ikke inn i BIOS/BSOD

Anbefalte innlegg

Hei,

I det sist har min pålitelige PC...ikke vært pålitelig lengre.

Det hele begynte med at jeg ikke kom lengre enn at det peip en gang, så stod CPU hastighet, og nederst på skjermbildet stod det Del for setup, men maskinen frøys.

Etter noen restarter gikk den selv til safe default og jeg kom inn i BIOS. Lagret og gikk ut og maksinen begynte å laste windows i noen sekunder før BSOD kom opp.

Så restarter den igjen, nytt krøll med å komme inn i BIOS, og ny blåskjerm etter uttalige forsøk hvor jeg endelig kommer inn i BIOS.

Legger ved et bilde av BSOD, tenker først at det kan være en driver, men jeg har ikke endrert drivere på veldig lenge.

Forøvrig kjører jeg W7 Home prem. om det har noe å si.

Som regel kommer jeg inn på maskinen etter 5-10 minutter, og når den først funker så er den dønn stabil. Da er det heller ingen problem å restarte den. Men når den har vært slått av lenge da kommer problemene.

post-13661-1277193470,6594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første linjen, DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ymter om en driver problem, den siste henviser til filen mcupdate.dll som visst er en fil tilhørende Mcafee Anti-virus/Internet Suite, hvis du har det installert da. Noe rart at den skal rote det til så tidlig, med mindre du har fått noe malware/virus på PCen.

Hvis du har anti-virus installert, skader det ikke om du kjører en liten skan. Eventuelt last opp minidump filen til Windows. Skal være i C:\Windows\Minidump mappen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

mcupdate.dll er Intel eller AMD Microcode Update Library

Så bluescreen er relatert til cpu problemet ditt - tydligvis

Original Filename: mcupdate_GenuineIntel.dll eller mcupdate_AuthenticAMD.dll

Internal Filename: mcupdate.dll

: Fra Microsoft

The processor manufacturers may use microcode updates to address errata and to make sure that operational behavior is correct. Windows operating systems include a microcode update mechanism that supports Intel & AMD processors. This mechanism lets the operating system apply the latest microcode updates to all processors in the system.

Operating system updates make it possible to apply microcode updates that are later than the versions in the system BIOS. If the processor uses the most recent microcode version, the Windows microcode update mechanism takes no action.

Er ingen hjelp for å løse problemet ditt - men en avklaring hva mcupdate.dll er/gjør i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Hmm, kan dette ha noe med at jeg i ca 1 år klokket CPU fra 3.0 til 3.4 GHZ? Lå alltid med lave temp, men kan vel kanskje ha skjedd noe allikevel.

Skal prøve en resetting av BIOS, men det er klart om jeg har "skadet" cpu med overklokken så er den kanskje toast.

Litt rart at maskinen er dønn stabil når den først starter da.

Lenke til kommentar

Update. Nappa ut to ram brikker og et creative lyd-kort.

Klokka opp CPU litt igjen, og når virker maskinen helt toppers.

Men, skal vente med å juble til den har vært slått av over natten.

Om den så er stabil videre prøver jeg med å putte inn ram brikker igjen selv om det går greit med 4gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...