Gå til innhold

Matlaging for nybegynnere


Zic0

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har det blitt seg sånn at jeg må lage middag selv de neste 1,5 månedene men problemet er jeg så og si aldri har lagd mat. Etter en 3er i heimkunnskap fra ungdomsskolen, er det nærmeste jeg har kommet matlaging er å steke ferdigpizzaer i ovnen. Med andre ord så er jeg på ground zero. Så spørsmålet er om noen som har oppskrifter eller kan dytte meg i riktig retning på å begynne å lage mat?

 

Noen kriterier jeg kan tenke meg:

- Det må inneholde kjøtt, kylling eller fisk

- Må være enkelt. Kan gjerne se fancy ut.

- Det må være godt!

 

Så jeg er åpent for alle forslag, både helt vanlige middagsretter, de mer spesielle og de selvoppfunnede :) Tenker på ordentlige middager (ikke Hamburger med pommes frites f.eks.) Regner med å fyre opp grillen et par ganger i uka nå som det er sol men er fortsatt en del dager igjen i uken for det.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett ord: wok. Du trenger ikke wok engang - bare bruk en vanlig stekepanne. Skjær opp kjøtt (eller kjøp ferdig strimlet) og diverse grønnsaker og hiv det ned i panna. Tilsett en ferdig søt chilisaus, og kok gjerne litt ris om du ønsker det, så er det middag på en-to-tre.

 

Ellers er matprat.no et godt sted å starte. Bare hold deg unna de mer avanserte sakene.

Lenke til kommentar

Taco er jo en rimelig sikker vinner, krever ikke så mye kokkekunst heller :)

 

Ellers anbefaler jeg å prøve ut å lage til "ferdig"-pakker med f.eks lasagne, chicken tandoori (m/nan), macronette, hjemmelaget pizza, wok (stek kjøtt, ha oppi wok-blanding + saus) +++.

 

Så raskt du begynner å få teken på halvfabrikata anbefaler jeg deg å lage ting fra bunnen av, helst så raskt som mulig så maten blir så naturlig og god som mulig, blir litt sunnere sånn :)

Lenke til kommentar

Jeg har en enkel oppskrift med Laksefile og Pasta jeg kan gi deg.

 

Kutt laksen i store terninger. Stek disse i pannen til de er ferdige. Ikke bruk for sterk varme, middels +. Trenger bare et par minutter om ikke den en gang. Så ta de til siden.

 

Så surrer du en halv løk, kuttet veldig godt opp(og evt hvitløk) i wok panna med en god mengde smør ei liten stund(alt på skjønn, 2min). Så tilsetter du 2 spiseskjeer med hvetemel. Mens du rører, rør det sammen. Så spe ut med melk, altså litt og litt av gangen mens du rører. Bruk over middels varme.

 

Til slutt får du en fin saus, jo mere melk du bruker jo tynnere blir den. Men vær forsiktig, veien tilbake fra tynn til tykkere saus er ikke like enkel :p Du kan også kutte opp en båt sitron som du klemmer saften opp i sausen.

La sausen småkoke 5min ca under omrøring,smak til med salt og pepper etter at sausen har kokt 5min.

 

Mens du ordner dette, så har du kokt opp vann, og hatt opp i båndspagetti(tagliatelle). Dette skal kokes i fosskokende vann i ca 7minutter. Hell av vannet og tilsett pastaen i sausen din, deretter legger du oppi fisken du stekte tidligere og rører det forsiktig sammen.

 

Bon appetit.

 

Litt rotete forklart, tatt rett ut av hodet. Enkel rett som lages på max 20min. 10-15min når du får dreisen på det:)

 

Anbefaler deg sitronpepper når du har fått maten nedpå tallerkenen

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Jeg ser du nevner kylling. Da kan det være smart å kjøpe ferdig grillet kylling. Denne retten kan mikses med pomfri og salat.

 

Trinn 1:

Varm opp ovnen på 220 grader, er det varm luft så kan du sette den på 180. I mens ovnen blir varm så må du gjøre klart det som skal i ovnen. Da tar du ut en stekeplate av ovnen. I denne stekeplaten tømmer du oppi litt mat olje. Slik at maten ikke skal brenne seg fast. Så tar du pomes frites`n oppi, og fordeler det utover slik at det blir et jevnt lag. Du kan også kryddre pomfrien, men anbefaler og gjøre det etterpå, slik at den ikke blir brent. Etter det skjærer du opp den ferdig grillet kyllingen i to deler. Den deler du midt på, bør helst være en skarp kniv for dette, siden det er mange bein. Så er det bare å sette den på stekeplaten, og inn i ovnen når den er varmet opp. Skal være inni der i omtrent 10-15 minutter.

 

Trinn 2:

Her kan du kjøpe en ferdig pakke med berne saus. På pakken står det GODT beskrevet hvordan du lager den, men vær sparsomt med vannet/melken, for det kan plutselig bli for mye, og da blir den tynn og ikke så veldig god. Liker du salat så kan du lage en liten og grei miks der. Her anbefaler jeg deg å kjøpe is salat, siden den er billig og god. Med det samme når du er på butikken så kan du også kjøpe andre ingredienser. Som for eksempel, paprika, mais, løk, you name it. Så hakker du det opp i småe biter, og har det i en skål og rører det sammen.

 

Trinn 3:

Når kyllingen er ferdig tar du den ut av ovnen. Du legger den på et fat, sammen med pomes friten din, og evt. salaten. For å få en bedre smak anbefaler jeg at du krydrer både kyllingen og pomes fritesen med grill krydder, ikke bruk for mye!

 

Bon appetit!

Lenke til kommentar

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12328

Innbakt svinefilet med soltørkede tomater og basilikum.

dette pleier jeg å lage.

 

er rimelig lettvint, fancy og veldig godt.

som tilbehør har jeg

kokt brokkoli

poteter(ikke mandel, de koker jeg bare i stykker :S)

peppersaus el bernaise saus.

 

MEN, jeg avviker fra steg 2 i denne oppskriften.

jeg legger den heller inn i stekeovnen på 125-150 °C.

jeg dytter steketermometeret i midten på den tykkeste delen av kjøttet.

når denne viser 65-70 grader pleier jeg å ta den ut.

 

Håper ikke dette blir for vanskelig for deg :)

edit: jentene blir hvertfall imponert om du greier dette ;)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Jeg ser du nevner kylling. Da kan det være smart å kjøpe ferdig grillet kylling. Denne retten kan mikses med pomfri og salat.

 

Trinn 1:

Varm opp ovnen på 220 grader, er det varm luft så kan du sette den på 180. I mens ovnen blir varm så må du gjøre klart det som skal i ovnen. Da tar du ut en stekeplate av ovnen. I denne stekeplaten tømmer du oppi litt mat olje. Slik at maten ikke skal brenne seg fast. Så tar du pomes frites`n oppi, og fordeler det utover slik at det blir et jevnt lag. Du kan også kryddre pomfrien, men anbefaler og gjøre det etterpå, slik at den ikke blir brent. Etter det skjærer du opp den ferdig grillet kyllingen i to deler. Den deler du midt på, bør helst være en skarp kniv for dette, siden det er mange bein. Så er det bare å sette den på stekeplaten, og inn i ovnen når den er varmet opp. Skal være inni der i omtrent 10-15 minutter.

 

Trinn 2:

Her kan du kjøpe en ferdig pakke med berne saus. På pakken står det GODT beskrevet hvordan du lager den, men vær sparsomt med vannet/melken, for det kan plutselig bli for mye, og da blir den tynn og ikke så veldig god. Liker du salat så kan du lage en liten og grei miks der. Her anbefaler jeg deg å kjøpe is salat, siden den er billig og god. Med det samme når du er på butikken så kan du også kjøpe andre ingredienser. Som for eksempel, paprika, mais, løk, you name it. Så hakker du det opp i småe biter, og har det i en skål og rører det sammen.

 

Trinn 3:

Når kyllingen er ferdig tar du den ut av ovnen. Du legger den på et fat, sammen med pomes friten din, og evt. salaten. For å få en bedre smak anbefaler jeg at du krydrer både kyllingen og pomes fritesen med grill krydder, ikke bruk for mye!

 

Bon appetit!

 

Hørtes jævlig godt ut.

Legger du kyllingen oppå pommes fritesen?

Burde det være hurtig-pommes frites eller sånn som tar lang tid å steke?

Og hvorfor deler du kyllingen først?

Lenke til kommentar

Kommer vel på det samme hvor man legger kyllingen. Jeg har pommes fritesen på siden av kyllingen. Pommes fritesen er jo av den typen som er frosset i butikken, ferdig oppskåret. Deler også kyllingen fordi det gjør at den blir bedre stekt, også spiser jeg som regel ikke en hel kylling alene. Så det gjør det lettere å varmere opp en uspist halvdel, enn en halvspist heldel.

Lenke til kommentar

Det du bør lære deg om du skal stå for all matlagingen (og etingen) alene er å bruke restene dine, til helt dugandes matretter, med litt oppfinnsomhet er det ikke måte på hva du kan få til.

 

Et eksempel er som følger:

 

Dag 1: pasta med kjøttsaus, det blir kjøttsaus (sånn med kjøttdeig og dolmio-saus) til overs.

 

Dag 2: Du lager en pizzabunn (eller kjøper. Oppskrifter finnes i hundretall på nett), kjevler den ut, legger kjøttsausen oppå, dekker med andre kjøttrester/tomater/paprika/ det du har for hånden av rester som ser godt ut, dekker med ost, krydrer med pizzakrydder om ønskelig, strør på litt mer ost, og steker det hele i ovnen på 175 grader i +/- 10 min.

 

Dag 3: Pizzarester.

 

Har du fryser bør du ikke være redd for å kjøpe økonomipakker med kjøtt/ost/grønnsaksblanding/hva som helst. Det meste kan fryses, og du trenger ikke ta opp hele pakken til tining hver gang, bare ta det du trenger, så holder resten seg. Putt det gjerne i en plastpose og knytt en knute på den/sett på klemme, så blir det litt billigere å stå for matlaging til kun én person.

Lenke til kommentar

1 løk, 1 paprika, 1 pk kjøttdeig, 2 bx flådde tomater, 1 bx tomatbønner, 1 bx røde salatbønner, 1 bx maiskorn, 1 chili, 1/2 hvitløk, diverse krydder.

 

Kutt løk i små fillebiter, stek i olje til gyllen, legg til side. Stek kjøttdeig, hiv i løk og tomatene, samt finhakket chili, hvitløk og krydder (spisskummen, kanel, paprika, cayennepepper). Medium varme, på med lokk. La dette putre i en halvtime, mos så tomatene og ha i skivet paprika, bønner + mais. La putre i fem minutter til. Smak til med salt.

 

Enkel og billig gryte som alle bør kunne lage. Holder seg fint i 3-4 dager, og smaker ofte bedre etter dagen etterpå. Kan varieres etter ønske, har selv brukt ting som dadler, gamle epler, rosiner og aprikoser.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på å lage din egen mat, ikke bare kjøpe ferdig Fjordland-skit som varmes opp. Les litt på surdeig.no og prøv deg på ditt eget brød. Lag din egen majones.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...