Gå til innhold

HD Ready, OK eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg Plasma TV Eventuelt LCD, men vurderer sterkt om ull HD eller HD-Ready grunnet pris.

Mange sier man ikke trenger Full HD da man neppe klarer se forskjell, men hva er deres meninger???

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på en 42" panasonic

Har panasonic BD60 blu-ray spiller, helt standard!

Sitteavstand ikke mer enn 2-3 meter...

Vurderer faktisk 37" og.

Det avhenger av sitteavstand, TVen størrelse, om den skal kobles til PC, og om man har noe brukbart utstyr til å se HD med..

Lenke til kommentar

Det avhenger veldig av størrelse, men ettersom du vil ha 42" så kan det være lurt å gå for Full-HD. Du vil få et klarere bilde med det framfor HD-ready. Du starter å merke forskjell når du passerer ca 32". Under det vil du ikke få noe bedre bilde med Full-HD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ein 42" plasma med 1024x768 oppløysning vil til film oppleves som svært skarpt. Skarpare enn ein full HD lcd. Grunnen ligger i ein plasmas sub-pixel teknologi som vil bidra svært godt med kantutjevning og responstida til Plasma gjere filmar skarpare enn LCD.

FullHD er like stort vas som 3D TV.

Sjølv på min 60" plasma med full-hd så sliter eg med å skille filmar i 1080p med filmar i 720p. Må ha to tver ved sidan av kvarandre og stå maks ein meter i frå for å i det heile tatt greie å samanlikne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opp til 40-42 tommer er det faktisk ikke så nøye, og jeg vet av egen erfaring at Panasonics rimeligere plasma'er med 1024x768 oppløsning er veldig gode å se på, og danker ut mangt et "full-HD" TV. På 46-tommere og større er det 1920x1080 som gjelder.

Men det kan se ut som lavere oppløsning enn 1920x1080 er i ferd med å forsvinne fra TV'er over 37 tommer, så snart har man ikke noe valg uansett.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opp til 40-42 tommer er det faktisk ikke så nøye, og jeg vet av egen erfaring at Panasonics rimeligere plasma'er med 1024x768 oppløsning er veldig gode å se på, og danker ut mangt et "full-HD" TV. På 46-tommere og større er det 1920x1080 som gjelder.

Men det kan se ut som lavere oppløsning enn 1920x1080 er i ferd med å forsvinne fra TV'er over 37 tommer, så snart har man ikke noe valg uansett.

Nå gjentar du akkurat det samme som "vesleengen" lenger oppe. Hvorfor skal man ha Full-HD tv - uavhengig av størrelse når kilden INN ikke er Full-HD ?

Har til og med hørt at enkelte HD sendinger ikke sender i 1080p, men 1080i eller ned i 720p.

I så fall er det bare Blue-ray som kan levere tilfredstillende bilde til en Full-HD skjerm.

I tillegg viser enkelte tester at Full-HD leverer dårligere bilder på SD sendinger en hva en tilsvarende HD-ready skjerm ville gjøre.

Med andre ord : Har du har få "ekte" HD kanaler, og ingen Blue-ray spiller, men er fornøyd med DVD spiller og 90% SD sendinger, forstår jeg ikke hvorfor man på død og liv skal ha en Full-HD tv ? Eller har jeg misforstått noe ?

Dessuten heter vel en "ekte" Full-HD skjerm nå - Full-HD 1080

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Nei, har du ikke, og ikke planlegger noen HD-kilder, så trenger du selvfølgelig ikke HD TV i det hele tatt - men i disse dager har du jo ikke noe valg, dersom du ikke vil ha en pent brukt tjukk-TV da?

Det jeg sier, er at det vil ha minimal betydning, selv med HD-kilder, hvorvidt TV'er opp til en ca. 42 tommer, har "HD ready" eller "full HD" oppløsning.

En annen ting er at sitter man nær nok en stor TV med lavere oppløsning, så vil man faktisk kunne se de enkelte bildepunktene, pixlene, som bildet er bygget opp av - også det uavhengig HD-kilde eller ei. Og det er jo ikke en fordel, akkurat.

Det er riktig at mange HD-sendinger på TV sendes i 720p oppløsning - NRK HD og SVT1 HD bl.a., sannsynligvis TV2's HD-sendinger også, men det har jeg ikke sjekket opp. Dette behøver ikke å bety at det er noe dårligere - ofte er 720p å foretrekke foran 1080i. EBU (European Broadcasting Union) har jo også foreslått til medlemslandene en standard på 720p i HD-sendinger.

Forøvrig er det veldig mange TV-seere som vil få øket sitt tilbud av HD-kanaler drastisk de nærmeste årene, så jeg antar at det har en viss betydning for noen, om ikke akkurat deg, dapre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

men i disse dager har du jo ikke noe valg, dersom du ikke vil ha en pent brukt tjukk-TV da?

Det kommer fremdeles nye modeller med "kun" Hd-Ready, så det er ikke noe problem.

Det er ikke alle som er villige til å smelle 10-15 tusen i bordet for en tv. Det er til og med folk som klarer å gjennomskue propagandaen, og innse at Full-HD ikke er noe de har behov for.

Men ja, min gamle Panasonic CRT 28" modell kan sikkert vise like gode eller bedre bilder, en en flatskjerm - når vi snakker om SD materiale.

En annen ting er at sitter man nær nok en stor TV med lavere oppløsning, så vil man faktisk kunne se de enkelte bildepunktene, pixlene, som bildet er bygget opp av - også det uavhengig HD-kilde eller ei

Og da tror du det hjelper å ha en Full-HD skjerm som drar SD materialet ut og opp (skalerer) ? Kan ikke skjønne annet en at det gjør vondt værre ?

Det er riktig at mange HD-sendinger på TV sendes i 720p oppløsning - NRK HD og SVT1 HD bl.a., sannsynligvis TV2's HD-sendinger også, men det har jeg ikke sjekket opp. Dette behøver ikke å bety at det er noe dårligere - ofte er 720p å foretrekke foran 1080i

Akkurat. 720p takler en HD-ready skjerm like godt, hvis ikke bedre en Full-HD.

Ja, og 720p er ofte å foretrekke foran 1080i. Og jeg har ikke sagt at det er dårligere, jeg sier bare at dagens HD sendinger ikke leverer det Full-HD skjermer kan ta i mot. Man benytter seg rett og slett ikke av det største salgsargumentet til Full-HD, nemlig "fantastisk" oppløsning i 1080p.

Sånn sett må man bare lure på hvor mange Full-HD skjermer her til lands som faktisk blir foret med 1080p materiale ?

Hvor mange har Blue-Ray spiller, eller HD-DVD ?

Hvor mange % av materialet inn er SD, og hvor mye er 1080p...man kan bare tenke, smile, og kanskje....riste litt på hodet ?

Forøvrig er det veldig mange TV-seere som vil få øket sitt tilbud av HD-kanaler drastisk de nærmeste årene, så jeg antar at det har en viss betydning for noen, om ikke akkurat deg, dapre

Selvfølgelig har det betydning for meg! Da vil jeg jo forhåpentligvis se 95 % HD materiale og 5 % SD materiale, og ikke omvendt som det er nå...

Vel og merke at det faktisk er ekte HD da (1080p) og ikke slik vi har det nå med 720p på HD kanaler.

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...