Gå til innhold

[Løst] OEM versjon av Windows 7 64bit Home premium.

Anbefalte innlegg

Det var for et par måneder siden at jeg bestemte meg for å oppgradere til windows 7, jeg gikk på til butikken for å kjøpe oppgraderingen, men fikk i stedet en OEM-lisens. Dem i butikken sa at det var likegyldig. Har dem lov å selge meg en OEM-lisens uten at dem selger maskinvaren som det skal innstaleres på?

Uansett jeg oppgraderte ca alt i dataen min nylig og kunne ikke aktivere windows. Reglene til microsoft er klare OEM programvare skal kun installeres på en ny datamaskin.

Så det jeg lurer på er om jeg hadde kunnet lovelig installert windows 7 på datamaskinen om jeg hadde brukt min XP pro lisens og oppgradert med en oppgradering cd for windows 7?

Hadde jeg vist betydningen av OEM før hadde jeg nokk aldri godtatt at jeg fikk denne lisensen i stedet.

Edit: Jeg vet at jeg kan aktivere via Telefon, men egentlig er vel dette imot microsoft sine rettningslinjer pga det er en OEM lisens?

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du hatt en oppgraderingspakke, kunne du fint byttet så mye hardware du ville, uten problemer.

Men nå har du en OEM lisens.

Det er jo ikke ulovlig å ringe Microsoft, faktisk er det eneste løsningen. Og da må du bare prøve å overtale dem til å la deg aktivere på nytt.

Enten funker det, eller ikke. Er du skikkelig heldig, og det er lenge siden du aktiverte første gang, kan du kanskje få gjennom en aktivering uten å faktisk snakke med noen.

Ellers, så kan nettbutikkene selge OEM versjoner ja. Via et smutthull og ved at MS "ser mellom fingrene". Men det som er helt klart er at du ikke får noe hjelp fra MS og de henviser deg bare til nettbutikken/butikken/pc produsenten.

Men igjen, du kan være heldig...så ring MS, se hva som skjer.

Om det ikke går, må du kjøpe ny lisens.

Lenke til kommentar

det er ikke ulovligå selge OEM-lisenser og installere dette på gamle maskiner. denne lisenstypen er billigere enn den "vanlige" og er bundet opp til hovedkortet til maskinen. du skal med andre ord kunne bytte alle andre komponenter enn hovedkortet før du må kjøpe en ny lisens.

Lenke til kommentar

Uansett jeg oppgraderte ca alt i dataen min nylig og kunne ikke aktivere windows. Reglene til microsoft er klare OEM programvare skal kun installeres på en ny datamaskin.

Edit: Jeg vet at jeg kan aktivere via Telefon, men egentlig er vel dette imot microsoft sine rettningslinjer pga det er en OEM lisens?

Ja, men hva om maskinen går i stykker? Og du ikke lenger får tak i identiske deler?

Da er den eneste utveien å kjøpe nye komponenter, reinstallere Win7, og ringe Microsoft for å få aktivert Win7 på nytt, selv med en OEM-versjon. (Jeg har hørt/lest om flere som har gjort det på denne måten.)

edit: Og grunnen til at du byttet deler i PC'en var naturligvis fordi noe gikk i stykker. Det skjer jo stadig vekk.

Så det jeg lurer på er om jeg hadde kunnet lovelig installert windows 7 på datamaskinen om jeg hadde brukt min XP pro lisens og oppgradert med en oppgradering cd for windows 7?

Ja.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...