Gå til innhold

Krysse to vdsl2 linjer!


Anbefalte innlegg

Hesann!

 

Som de fleste her vet, så er det vanligvis 2-4 kobberpar intill et hus. Men, det er få ISP-er som leverer løsning som bundler de linjene man har tilgang til.

 

Det er pr. idag ca 200.000 personer som har tilgang til vdsl2, som gir mulighet reel for 50/25mbit. Ved å bundle disse så oppnår du en ganske eksakt dobbling av kapasitet. Altså ~100/50. Dette er ganske konkurranse-dyktig med fiber-løsninger. Selvfølgelig finnes problemer som crosstalk, eller begrensning i nodene evt DSLAM. Men, se bort fra det...

 

Hva er grunnen til at det er få som satser på bundling? Tørr påstå at fiberlegging er dyrere.

 

Dataguard er en ISP i oslo, som satser på å bundle ADSL2+ linjer..

Men, kan tenke meg at de som har linjekort for vdsl2 skal kunne ha mye bedre systemer..

 

 

Hva er det som begrenser en ISP i å lansere bundlet VDSL2 linjer? Er det en mangel på programvare og/eller hardware som gjør det? Noen som kjenner til slik utstyr?

Eller, hva gjør det vanskelig?

 

Har vært borti vDSL2 linjer som er bundlet selv.. Der de hadde en reel hastighet på ca 70/50mbps.

Ellers så hørte jeg om en svensk ISP som bundlet multiple vdsl2 linjer, og oppnådde 500/500mbit!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er det ganske mye som skal til for å bundle en asynkron linje, tror også kostnadsperspektivet er en del høyere.

Selv har jeg sett VDSL2 linjer på 80/80 på under 500 meter.

Dog er det nok flere som kommer til å bundle både Adsl2+ og VDSL2 fremover, når markedet har behov for slike hastigheter.

Folk flest har mer enn nok med en 30-40mbit linje.

Lenke til kommentar

I see.. Betaler selv 699,- for 50/20 vdsl2, får ca 40/13mbps. Men, merker at jeg litt fort klarer å kjøre utgående trafikk opp i mot max..

Du vet ikke tilfeldigvis hva problemet rundt det å bundle a/vDSL linjer er? Hvorfor er det vanskligere å bundle to asynkrone linjer? Comtrend (broadcom) leverer routere for A/Vdsl som gir mulighet for bundling. Men, "sentralen" trenger vel å synkronisere to porter i noden, på noe vis, med samme IP o.l?

Lenke til kommentar

Leste jeg ikke en plass at (telenor) skulle starte å parre kobbertrådene for å få høyere hastighet der det var kapasitet på linjen?

 

Ser nå at det er dataguard du snakker om link

 

 

Tror det er markedet og behovet som gjør at dette ikke blir praktisert hos flere av leverandørene. Den gjevne bruker trenger ikke mer enn 5 mbit ned og 1 ut. Dette gjør at de fleste selskaper setter seg litt på stumpen og ikke øker ytelsen, men deres egen fortjeneste.

 

Uansett, det vil bli tomt for kobberlinjer (som over store deler er underdimensjonert og dårlige) noe som gjør at dette ikke er optimalt. Jeg tror fiber vil være mer lønnsomt å få gravd ned enn kobber vil bli når dette må oppgraderes/byttes.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Det er ikke annet en reparasjoner av kobbernettet som blir gjort og oppfyllelse av leveringsplikten, Telenor har søkt om og få godkjent fiber som løsning på leveringspliketn for og slippe og bruke penger på

nye verdiløse kobberkabler.

Det er jo enorme problemer med støy i eksisterende kobbernett og jeg lurer på hvordan det blir hvis man propper kablene fulle av VDSL på full pupp.

Lenke til kommentar

Det er ikke annet en reparasjoner av kobbernettet som blir gjort og oppfyllelse av leveringsplikten, Telenor har søkt om og få godkjent fiber som løsning på leveringspliketn for og slippe og bruke penger på

nye verdiløse kobberkabler.

Det er jo enorme problemer med støy i eksisterende kobbernett og jeg lurer på hvordan det blir hvis man propper kablene fulle av VDSL på full pupp.

 

Kommer helt ann på hvordan man bygger nettet videre.

Man kan sette opp lokale noder der man legger inn fiber og sluttfører den siste biten med VDSL2, noe som er langt billigere og raskere å bygge ut.

Lenke til kommentar

Tja, er man kommet inn i byggefeltet med fiber så er det vel muligens like greit og legge fiberen helt inn, microgrøfting o.l gjør innleggingen langt billigere enn det man har brukt som metode frem til i dag.

 

http://www.relaxweb.no/artikkel.php?id=29

 

Fortsatt langt billigere å benytte det kobberet som allerede ligger der, å legge inn fiber helt inn koster med microgrøfting fortsatt flere 1000,- pr husstand.

Tror heller det er fase 2 etter VDSL når behovet for kapasitet blir større.

 

Med en VDSL node så når man fort 500-600meter med 50-70mbit uten noe som helst problemer og da har man 30-40mbit til nett og 20-30mbit til TV og telefoni.

 

Husk at alt dette skal også finansieres på en eller annen måte.

 

Har selv VDSL og TV gjennom samme løsning, min bror har fiber og vi merker ikke forskjell på hastighet (har selv ca 30 ned og 10 opp og han har 15/15).

 

Så VDSL2 er for øyeblikket et billigere alternativ og det går raskere å bygge ut.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres genialt ut, å legge opp lokale noder, samt sluttføre med vdsl2.

Det vil da trolig være flere som får tilgang til hastigheter oppe i 70/40mbit pr. par, eller lignende. Der de fører kraftige fiberkabler fra sentralen (ved hjelp av microgrøfting).

 

Men, problemet ligger vel i at telenor eier kobberkablene, så det å grave opp kobbern, og koble dem til den lokale noden, vil ikke la seg gjøre. (med mindre telenor sier OK, haha!)

Samt, så er det fremdeles folk som benytter seg av den gamle analoge tlf.. Dette gir tenken en del motstand.

 

Men, om noe slik skulle skje, så er det virkelig en smart løsning. De fleste husstander har tross alt 2-4 kabler inn. Dette er nok til å oppnå rundt 250/150mbit. DET er konkurranse for dagens FTTH-løsninger.

 

Har selv ca 40/14mbit, men klarer beklagligvis å bruke hele opphastigheten nå og da.. (uten å dele masse filer, men i andre ting), linjen er 520M, men har to eldre kobberpar også, de ligger på 690m, klarer ca 30/12mbit på disse :)

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvordan man bygger nettet videre.

Man kan sette opp lokale noder der man legger inn fiber og sluttfører den siste biten med VDSL2, noe som er langt billigere og raskere å bygge ut.

 

Det er jo det Telenor har tenkt mye på, for andre leverandører så er det jo ikke særlig interessant og bli Telenor-kunde de siste meterne hvis man må legge fiber frem til fordeleren.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvordan man bygger nettet videre.

Man kan sette opp lokale noder der man legger inn fiber og sluttfører den siste biten med VDSL2, noe som er langt billigere og raskere å bygge ut.

 

Det er jo det Telenor har tenkt mye på, for andre leverandører så er det jo ikke særlig interessant og bli Telenor-kunde de siste meterne hvis man må legge fiber frem til fordeleren.

 

Akkurat som det gjøres i dag så kan nok ISP`er selv sette ut utstyr i disse nodene, slik som markedet er regulert og fungerer i dag.

Eneste forskjellen mellom dagens nett og morgendagens er at det blir flere sentraler som vi nå kaller noder.

Lenke til kommentar

Joda, men da er man tilbake der hvor TN tar en stor bit av kaka, og i nyere områder ligger det jo hybridkabler så hele VDSL-biten blir meningsløs for TN, hybridkabelen er jo TN sin og de er ikke pålagt og gi tilgang til andre på fiberdelen.

Jeg tror det kommer til og rulles ut mye FTTH, uansett VDSL eller ei.

Lenke til kommentar

Joda, men da er man tilbake der hvor TN tar en stor bit av kaka, og i nyere områder ligger det jo hybridkabler så hele VDSL-biten blir meningsløs for TN, hybridkabelen er jo TN sin og de er ikke pålagt og gi tilgang til andre på fiberdelen.

Jeg tror det kommer til og rulles ut mye FTTH, uansett VDSL eller ei.

 

I nyere områder er jeg helt enig, der det er nytt bør det legges fiber.

Tenker da heller på lokale etablerte områder, typpisk i byområder der utbygging av fiber koster store summer.

En kombinasjon av utbygging av VDSL2 og fiber er det som kommer til å gi folk flest raskest mulig bredbånd innen kort sikt.

Lenke til kommentar

Noe som jeg anseer som ett stort problem er manglende legging av trekkerør, både vegvesenet og kommunene graver mye grøfter og i mange tilfeller legges det ikke ned rør enten fordi det er kloakk og da er det jo ikke kabler så hva skal men med rør?

I vegvesenets verden så skal de ha grøftebidrag, noe som er greit nok men de kunne faktisk ha lagt rørene på egen regning i og med trekkerør er nesten gratis pr meter, det er meget ille og se at man lager fine kabelgrøfter for gatelys med god plass til rør men den gang ei, de fylles igjen uten noe annet enn strømkabler.

Dette er ikke bra, får man ikke frem fiberen så spiller det liten rolle og snakke om VDSL eller FTTH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...