hakonjj Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg fikk i helgen i meg veldig mye alkohol, noe som endte i at jeg fikk en promille på 2.5. Skulle ut for å kaste opp og var da så heldig at jeg falt ned en skrent (av det vitner sier). Mellom der og til jeg våknet på sykehuset er helt blank, så jeg skal skrive det jeg har hørt av vitner. Jeg lå bevisstløs en stund med null tegn til liv og ble hentet at ambulanse. Var livløs i noen timer til jeg plutselig fikk kramper som det står i rapporten min. Veldig kraftige kramper og de måtte ty til medisin for å legge meg i "koma". Herfra husker jeg selv: våkner i sengen på sykehuset med masse kabler koblet til meg. Får da beskjed om at jeg fikk kramper og de mistenker epilepsi (noe jeg ikke tror på). Tipper det var den store alkoholforgiftningen som fikk meg til å få kramper. Først sier de at jeg må bli i et par dager for å undersøke nærmere og etter nøyaktig en time kommer en lege inn og skriver meg ut med "muntlig kjøreforbud" som han kalte det. Ringer til fastlege dagen etter og spør han om hva jeg skal gjøre/hva skjer nå, fordi Norge og sykehus i et nøtteskall er jo ekstremt flinke på å gi ut informasjon (ehem...). Fastlege sier da jeg ikke får lov til å kjøre bil før jeg har vært frisk og ikke ha noen kramper på 6 måneder. Har de lov til å gjøre det? Kommer politiet og tar førerkortet mitt for noen kramper jeg fikk i fylla? Har de lov til det? Setter veldig pris på om å få svart på litt av spørsmålene mine av noen vettuge folk som muligens har vært borti det samme som meg, er ekstremt avhenge av førerkortet mitt pga jobben. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Jepp, det har de lov til. Du kan klage på avgjørelsen men sjansen for at de frafaller kjøreforbudet er mer eller mindre lik null siden sykehuset har anbefalt kjørforbud pga mistanken om epilepsi. Du kan heller ikke kjøre noen annen form for motorkjøretøy så moped eller lignende er ikke ett alternativ. Det positive er at du mister retten i 6mnd og da slipper du å kjøre opp på nytt. Hvis du derimot får forlenget kjøreforbudet utover 6mnd så vil du måtte avlegge en ny praktisk prøve, altså oppkjøring. Hvis det går over 12mnd så må du ta både teori og praktisk prøve. Jeg mistet mitt førerkort i fjor sommer pga at jeg går på medisinsk heroin pga smerter, så jeg har undersøkt dette svært nøye. Jeg har søkt om å få tilbake førerkortet,(kjøre opp på nytt) men har egentlig ingen forhåpninger om at jeg får medhold selv om jeg har en anbefaling fra overlegen på smerteklinikken på Aker Universitetssykehus. Og det er fylkeslegen som sitter på all makt i slike saker. Hvis han sier nei så er løpet kjørt etter det jeg kan se. Og det går faktisk buss og tog i dette landet, selv om det kan synes tungvint til å begynne med. Hvis du selger bilen din så kan du også kjøre vanvittig mye taxi for penga du sparer. Det koster i overkant av 30000kr å ha en bil i året hvis du har nedbetalt bilen og regner en årlig kjørelengde på 10000km. Har du lån så kan du mer enn doble den summen. 15000kr er mange drosjeturer. Jeg vil også tro at arbeidsgiver vil være imøtekommende hvis du forklarer situasjonen, og at det høyst sannsynlig er kun for 6mnd. Kanskje du kan få bytte arbeidsoppgaver slik at du ikke trenger å kjøre bil. Endret 21. juni 2010 av vidarkri 1 Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 'Retten' til å føre motorvogn i Norge er heldigvis et privilegium, så ja: de har lov til det dersom de mistenker epilepsi. Har selv nylig vært og fysisk levert inn mitt eget førerkort på ubestemt tid i forbindelse med mitt første epilepsianfall siden barneskolen - jeg er 21. Har alt vært til en EEG (ledninger koblet til hodebunnen) som viste 'små forandringer med mulige epileptogene egenskaper' og skal til såkalt søvn-deprivert EEG førstkommende fredag for videre utredning. Om jeg vil få igjen førerkortet innen oveerselig framtid avhenger stort sett av resultatet på den EEG-en. Angående hvordan dette fungerer i praksis: nei, politiet kommer ikke og tar førerkortet ditt før utredningen av EEG-en din er klar. Det tok tre måneder før jeg fikk brev med beskjed om å levere inn mitt. Mitt råd (og min bønn) til deg er: kjør minst mulig inntil du eventuelt får klarsignal om å kjøre igjen. Skulle du få anfall i trafikken kan det få fatale konsekvenser. Du setter både ditt eget og andres liv i fare, og jeg håper du har det i bakhodet selv om jeg personlig vil anse din risiko for flere anfall som liten. Til slutt: jeg har på ingen måte noen nevrologisk kompetanse, og kan bare snakke av egen erfaring. Det eneste jeg kan be deg om som jeg er 100% sikker på at du bør gjøre er: tenk mulige konsekvenser! Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Jepp, det har de lov til. Du kan klage på avgjørelsen men sjansen for at de frafaller kjøreforbudet er mer eller mindre lik null siden sykehuset har anbefalt kjørforbud pga mistanken om epilepsi. Du kan heller ikke kjøre noen annen form for motorkjøretøy så moped eller lignende er ikke ett alternativ. Det positive er at du mister retten i 6mnd og da slipper du å kjøre opp på nytt. Hvis du derimot får forlenget kjøreforbudet utover 6mnd så vil du måtte avlegge en ny praktisk prøve, altså oppkjøring. Hvis det går over 12mnd så må du ta både teori og praktisk prøve. Jeg mistet mitt førerkort i fjor sommer pga at jeg går på medisinsk heroin pga smerter, så jeg har undersøkt dette svært nøye. Jeg har søkt om å få tilbake førerkortet,(kjøre opp på nytt) men har egentlig ingen forhåpninger om at jeg får medhold selv om jeg har en anbefaling fra overlegen på smerteklinikken på Aker Universitetssykehus. Og det er fylkeslegen som sitter på all makt i slike saker. Hvis han sier nei så er løpet kjørt etter det jeg kan se. Og det går faktisk buss og tog i dette landet, selv om det kan synes tungvint til å begynne med. Hvis du selger bilen din så kan du også kjøre vanvittig mye taxi for penga du sparer. Det koster i overkant av 30000kr å ha en bil i året hvis du har nedbetalt bilen og regner en årlig kjørelengde på 10000km. Har du lån så kan du mer enn doble den summen. 15000kr er mange drosjeturer. Jeg vil også tro at arbeidsgiver vil være imøtekommende hvis du forklarer situasjonen, og at det høyst sannsynlig er kun for 6mnd. Kanskje du kan få bytte arbeidsoppgaver slik at du ikke trenger å kjøre bil. Takk for kjapt svar! Jeg vil nå tro at krampene var et engangstilfelle siden jeg aldri i mitt liv har hatt noe lignende. Vært i tipp topp stand helt til min aldri så lille bursdagsfeiring fylla på byen. Har fått beskjed om at jeg må inn til nevrolog for å avgjøre videre hva som vil skje, men norske helsevesenet på sitt beste så får jeg ikke time før muligens august/september av en eller anna slags merkelig grunn. Så du sier at jeg må få snakket med fylkeslegen om å få klarering for kjøreretten min videre? Veldig surt for meg hvis den forsvinner i så lang tid siden jeg er en VELDIG stor bil entusiast som liker å skru og mekke på bil hver dag. Men kommer politiet for å ta lappen min eller hva er det som skjer? Jeg kommer til å tviholde tilbake lappen min siden jeg allerede har mistet den i en bilulykke i 2008. Miste lappen i 3 måneder og rettsak, mista jobben og alt var rene helvete for meg den tiden husker jeg. Samme kommer til å skje hvis jeg miste lappen i 6 måneder. Har totalt 5 busser iløpet av en dag, bor ganske så langt ute på landet, så det tilbudet med skyss er litt dårlig. Taxi tror jeg er uaktuelt siden det koster meg over 500 kr PER vei til jobb og samma sum tilbake. Trolig mister jeg jobben etter sommerferien min er slutt også, så da blir det vel å sitte hos NAV og surve litt tipper jeg... Aldri ALDRI drikke mer alkohol sier nå jeg bare, bare se på konsekvensene jeg får av dette nå. Håper noen av andre folka som leser dette tar en lærdom av dette. (Tror fremdeles det er alkoholen sin skyld at krampene framstod) Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 'Retten' til å føre motorvogn i Norge er heldigvis et privilegium, så ja: de har lov til det dersom de mistenker epilepsi. Har selv nylig vært og fysisk levert inn mitt eget førerkort på ubestemt tid i forbindelse med mitt første epilepsianfall siden barneskolen - jeg er 21. Har alt vært til en EEG (ledninger koblet til hodebunnen) som viste 'små forandringer med mulige epileptogene egenskaper' og skal til såkalt søvn-deprivert EEG førstkommende fredag for videre utredning. Om jeg vil få igjen førerkortet innen oveerselig framtid avhenger stort sett av resultatet på den EEG-en. Angående hvordan dette fungerer i praksis: nei, politiet kommer ikke og tar førerkortet ditt før utredningen av EEG-en din er klar. Det tok tre måneder før jeg fikk brev med beskjed om å levere inn mitt. Mitt råd (og min bønn) til deg er: kjør minst mulig inntil du eventuelt får klarsignal om å kjøre igjen. Skulle du få anfall i trafikken kan det få fatale konsekvenser. Du setter både ditt eget og andres liv i fare, og jeg håper du har det i bakhodet selv om jeg personlig vil anse din risiko for flere anfall som liten. Til slutt: jeg har på ingen måte noen nevrologisk kompetanse, og kan bare snakke av egen erfaring. Det eneste jeg kan be deg om som jeg er 100% sikker på at du bør gjøre er: tenk mulige konsekvenser! Litt sliten i skrivefingerne mine, så kommer til å svare kort bare. Fremdeles så tror jeg at det var alkoholen som skyld i alt at jeg fikk kramper. 2.5 i promille er veldig mye for en liten kropp på en nyfylt 21 åring. Jeg tror jeg tar en ørliten kjangs på ta bilen til jobb til jeg har ferie om to uker og ringe ned poliklinikken for å mase og mase på EEG. Alle planer om kjøring av bil, ATV og scooter i syden faller jo pladask når jeg fikk denne beskjeden i helga. Så lite som skal til for å ødelegge mye resten av livet. Har tatt livet i en endring nå og tenker mer og mer på konsekvensene av det jeg gjør. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Hvis du bor i Oppland så kan jeg opplyse om at fylkeslegen her har tidenes dårligste statistikk på dispensasjon på førerkort søknader. Oppland fylke går for nulltoleranse og avslagene er på knappe 100%, det er derfor jeg er litt pessimist på egne vegne. Østfold er visstnok det fylket hvor de er mest liberale, og sjansen for å få gjennomslag er størst. Og ja, alkohol er roten til alt ondt. Og det er mye mulig at det er det som var skyld i anfallet, men problemet er jo at det er klin umulig å bevise, så da blir det nok uansett noen mnd som fotgjenger for deg. Men send en søknad om dispensasjon, det skader jo ikke. Det er også litt ulik praksis rundt å beslaglegge/inndra førerkortet. Siden du bare har fått 6mnd pga helsetilstand så tviler jeg på at du må levere det inn, men det kan jo være jeg tar feil. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg hadde ikke tatt sjansen på å kjøre var jeg deg. Blir du tatt så er ihverfall løpet kjørt. Og du kan jo ta gift på at hvis du ikke har blitt stoppa av politiet før så blir du det nå. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Så lite som skal til for å ødelegge mye resten av livet. Har tatt livet i en endring nå og tenker mer og mer på konsekvensene av det jeg gjør. Hehe, den følelsen kjenner jeg litt for godt om dagen! Det var utrolig kjedelig å levere inn førerkortet som jeg bare et halvår tidligere var der for å hente etter oppkjøring... Men sett på en litt annen måte: jeg er sjeleglad for at førerkort er et privilegium! Forresten: jeg fikk også skriftlig forbud mot 'å føre førerkortløs motorvogn' eller noe sånt. Det inkluderer kjedelig nok bl.a. motorbåt med påhengsmotor, vannscooter/-jet osv... Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Hvis du bor i Oppland så kan jeg opplyse om at fylkeslegen her har tidenes dårligste statistikk på dispensasjon på førerkort søknader. Oppland fylke går for nulltoleranse og avslagene er på knappe 100%, det er derfor jeg er litt pessimist på egne vegne. Østfold er visstnok det fylket hvor de er mest liberale, og sjansen for å få gjennomslag er størst. Og ja, alkohol er roten til alt ondt. Og det er mye mulig at det er det som var skyld i anfallet, men problemet er jo at det er klin umulig å bevise, så da blir det nok uansett noen mnd som fotgjenger for deg. Men send en søknad om dispensasjon, det skader jo ikke. Det er også litt ulik praksis rundt å beslaglegge/inndra førerkortet. Siden du bare har fått 6mnd pga helsetilstand så tviler jeg på at du må levere det inn, men det kan jo være jeg tar feil. Jeg jobber og tilbringer VELDIG mye av min tid i Oppland, men har boadresse i Hedmark. Vil det da si for meg at jeg må til fylkeslegen i Hedmark selv om jeg har vært innlagt og behandlet på sykehus i Oppland da? Beklager at jeg spørrer og graver veldig, men jeg er livredd for å miste retten til det nest beste jeg har her i livet :/ Er veldig aktiv i bilsporten og vil bli er veldig nederlag å miste retten til den. Heldigvis er fastlegen min en veldig god venn som kan hjelpe meg så mye han kan for å redde førerkortet mitt. Jeg sa det i stad og sier det igjen: Alle unge (og eldre for den slags skyld) førere som har førerkort sitt ennå, ta alkoholen med respekt og ikke gå på en smell! På 5 timer i fylla har jeg mest sannsynlig ødelagt resten av livet mitt med at jeg mister all slags rett til motorkjøretøy og det er VELDIG surt videre i livet!! 1 Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg hadde ikke tatt sjansen på å kjøre var jeg deg. Blir du tatt så er ihverfall løpet kjørt. Og du kan jo ta gift på at hvis du ikke har blitt stoppa av politiet før så blir du det nå. Kjørte bil tidligere i dag siden kjæresten min har klart å vrake bilen sin, og slapp med nød og neppe unna en politikontroll som tok en pause akkurat da jeg passerte. Står vel sikkert i noe register nå regner jeg med at jeg ikke får lov til å kjøre. Pretty fuck'd hvis jeg blir stoppa ja! Også et lite spørsmål til dere som har tatt EEG. Tok det veldig lang tid før dere fikk time hos sykehuset for det? Er veldig keen på å få sjekket dette asap egentlig og fastlegen sa jeg skulle mase og mase og mase så jeg får en dato for som bare f**n. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) [quote name='vilværeanonym' date='22. juni 2010 - 01:08' Også et lite spørsmål til dere som har tatt EEG. Tok det veldig lang tid før dere fikk time hos sykehuset for det? Er veldig keen på å få sjekket dette asap egentlig og fastlegen sa jeg skulle mase og mase og mase så jeg får en dato for som bare f**n. Det gikk nesten tre måneder etter anfallet før jeg fikk time til EEG på Ullevål, men fikk beskjed om at det var uvanlig/merkelig lenge. Ca en måned er visst vanlig. Jeg mistenker årsaken å ha vært plunder med folkeregistrert adresse vs. postadresse/bosted. Jeg hadde anfallet mitt i februar og er ennå ikke ferdig utredet, men vil tro mitt tilfelle ikke er helt etter normen. Endret 21. juni 2010 av Dunsay Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Det gikk nesten tre måneder etter anfallet før jeg fikk time til EEG på Ullevål, men fikk beskjed om at det var uvanlig/merkelig lenge. Ca en måned er visst vanlig. Jeg mistenker årsaken å ha vært plunder med folkeregistrert adresse vs. postadresse/bosted. Jeg hadde anfallet mitt i februar og er ennå ikke ferdig utredet, men vil tro mitt tilfelle ikke er helt etter normen. Merkelig at det skulle ta så lang tid ja! Får håpe at det ikke er altfor travelt nå ved ferietidene på sykehuset at det kan ta lang tid. Drar til utlandet om snart to uker, så tipper det ikke blir noe før etter det. Hvordan foregår EEG egentlig? Blir man lagt inn for et par dager eller er det endagsundersøkelse? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Drar til utlandet om snart to uker, så tipper det ikke blir noe før etter det. Hvordan foregår EEG egentlig? Blir man lagt inn for et par dager eller er det endagsundersøkelse? Hos meg var det over på under 3 timer i hvert fall, husker ikke noe mer spesifikt. Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Hos meg var det over på under 3 timer i hvert fall, husker ikke noe mer spesifikt. Hvis det ikke er store undersøkelsen er jo bra egentlig. Fikk du svar fra prøvene med en gang da eller? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hos meg var det over på under 3 timer i hvert fall, husker ikke noe mer spesifikt. Hvis det ikke er store undersøkelsen er jo bra egentlig. Fikk du svar fra prøvene med en gang da eller? Nei, det gikk en stund, men husker ikke hvor lenge det var. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Vanlig EEG tar ikke mer enn en times tid, søvndeprivert EEG (du skal ikke sove natten før og ikke innta koffein) er litt grundigere og tar rundt tre timer. Det skal ikke være nødvendig med innleggelse ved noen av undersøkelsene, så sant de ikke ønsker å sjekke mer i samme slengen, som CT og/eller MR. Det går stort sett fra noen dager, inntil et par uker, før du får svar. Resultatet skal granskes grundig. Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Takk for all nyttig informasjon jeg har fått så langt! Jeg fikk i dag tips av faren til kjæresten min at det er mulig for å ta EEG via privatklinikk. Koster flesk, men slipper den uendelige lange ventetiden som man vanligvis får på sykehus. Hvis de skal bare ha konstatert at jeg ikke har epilepsi via EEG så er jo det i grunn det beste ville jeg nå ha sagt etter min mening. Har dere noen synspunkter på det? Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Har ingen erfaring med EEG på privatklinikker, men det er sikkert greit om du vil ha det unna og er villig til å betale for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå