Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden


UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

    • Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54


Anbefalte innlegg

Hmm.. Da har jeg fyrt opp Gran Turismo 5 for første gang og lekt litt med innstillingene!

Det jeg legger merke til og har også hørt er at oppløsningen ved 720P = 1280x720 @ 4x AA, mens ved 1080P er det bare 1280x1080 @ 2x AA.

 

Dette vil si at PlayStation3 selv oppskalerer fra 1280 til 1920, det som er morsomt for meg er at siden jeg har en Yamaha RX-V3900 receiver med en AnchorBay 2010 brikke så gjør den en bedre jobb med oppskalering av 720P (1280x720) enn hva PlayStation3 selv klarer ved 1280x1080) noe som gjør at jeg faktisk ender med bedre bildekvalitet og høyere AA ved å spille spillet i 720P kontra 1080P modus i spillet.

Hvor forandrer man oppløsning på spillet? Blir det bedre FPS i 720?

 

Vel, det kommer an på, har du en TV som har native oppløsning på 1080p, så hold deg til det, men kan vel i enkelte tilfelle få bedre bilde i 720p, som RamGuy her nevner hvor receiver'en hans gjør en bedre jobb med oppskaleringen.

 

Når det kommer til FPS, så burde det vel i utgangspunktet bli bedre jo lavere oppløsning man har, men skal ikke si at dette er 100%.

 

 

Edit: Ikke helt nødvendig med to poster etterhverandre men, pytt pytt.

Men hvordan gjør man det? Inne i GT5-menyen? Trodde jeg hadde vært innom det meste av setup :p

 

Da må du inn i options på PS3'en din, under system settings, husker ikke nøyaktig, men er en plass med oppsett av tven, du må bare huke vek alternativet for 1080p for å bare kjøre i 720p.

Ah, skjønner. Må vel ut av spillet for å redeeme den Jaguaren uansett.

Takk for tips om gratis jaguar, forresten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helst litt mer camber bak enn forran ettersom det er her mesteparten av vekta er under akselerasjon underveis i svingene.

Er problemet deres at dere sliter med mye overstyring?

 

Et gjennomgående problem for meg i alle fall i alle GT spillene er at fronten sklir, alltid. Tar heller en bedre bil på turnin, sliter aldri med at rumpa slipper mer enn behaglig med mclaren mp4-12c i alle fall.

De aller fleste biler har en tendens til å understyre en del i virkeligheten og, så det er ikke rart. Finnes dog flere muligheter for å temme understyringa litt, og det enkleste og mest elementære er å se på sin egen kjøreteknikk. Sakser inn et par poster jeg skrev på psforum.no om dette (de overlapper hverandre en del, men det får så være... :p

 

 

 

Tips til å redusere understyring og gjøre det litt enklere før du får oppgradert bilen(e). Spesielt viktig med forhjulsdrevne biler, som faktisk er vanskeligere å kontrollere optimalt på bane enn det bakhjulsdrevne biler er, da de som Thelle sier pleier å være balansert mot understyring.

 

Styr jevnt inn i svingen, ikke "hiv deg på rattet". Klart, du må svinge ganske kjapt inn i svingen, men vær jevn og progressiv på styreinputen.

 

Legg på bittelitt mer bremsebias bakover, og brems bittelitt inn i svingen også, såkalt "trailbraking". Du skal såklart gjøre unna hoveddelen av bremsingen FØR du styrer inn i svingen, men bittelitt bremsetrykk akkurat mens du styrer inn vil gi deg litt mer vekt på forhjulene.

 

Vær jevn på gasspådrag ut av svingen. Overrasker du forhjulene med mye futt for tidlig ut av svingen vil du bare miste grep, og dermed understyre ut i grøfta. De aller fleste gasser for tidlig, og hiver seg av og på med gassen ut av svinger, noe som er lite effektivt. Du skal aldri gå på gassen ut av svingen før du har såpass med grep og styrevinkel at du aldri trenger å gå AV gassen igjen ut av samme sving.

 

 

Mulig dette var litt knotete forklart, og kanskje litt forenklet, men håper det kan være til hjelp. Samme prinsipper hjelper forsåvidt selvom du oppgraderer bilene dine heftig og får mye mer grep. Om du lærer deg disse "triksene" skikkelig vil du slippe å kompromisse med hvor lettkjørte setupene dine skal være i forhold til hvor raske rundetider du klarer senere. Et meget lettkjørt setup er aldri det raskeste.

Bare for å gi et litt mer utdypende svar på dette:

 

Det aller viktigste er hvordan du kjører UT av svingen, og at du får så mye grep som mulig ut av svingen, noe som jo igjen gir deg optimal aksellerasjon. All form for "skliing" i svingen gir deg dårligere rundetider, for du overskrider mengden med tilgjengelig veigrep dekkene har å tilby. Poenget er jo å hele tiden ligge rett på kanten av tilgjengelig veigrep, det er da du setter de raskeste rundetidene. Du taper dog vesentlig med tid på å gå litt OVER kanten enn å legge deg litt UNDER kanten, så det gjelder å starte ganske sakte for så å bygge opp farten etterhvert.

 

Det desidert viktigste med banekjøring er når- og hvordan du bremser. Det er viktig å bremse mens du kjører så rett som mulig, hvis ikke "kaster du bort" veigrep på å svinge mens du bremser, og vil dermed ikke bremse like effektivt. På noen baner er derimot dette umulig, og man må bremse i svinger. Da skal du være obs på at du må være utrolig jevn og presis med rattet, samt at du ikke må trøkke bremsen i bunn, SELVOM du har ABS på. Bilen ligger i disse situasjonene på en knivegg balansemessig, og det skal lite til for å få en sleng du ikke klarer å rette opp, og selvom du retter opp taper du jo mye tid.

 

Du skal kun bremse EN gang foran hver sving, ikke gå av/på/av/på. Dette taper du vanvittig mye tid på. Du skal heller aldri gi gass før du er sikker på at du ikke trenger å ta foten av gasspedalen igjen ut av svingen. Vanlig nybegynnerfeil er å bremse for tidlig/flere ganger, samt å gå på gassen for tidlig. Bruk også så mye kerb som mulig ut av svingen, og få minimalt med styringsvinkel så tidlig som mulig ut av svingen. Jo mindre stryringsvinkel, jo bedre grep og bedre akselerasjon.

Lenke til kommentar

Da må du inn i options på PS3'en din, under system settings, husker ikke nøyaktig, men er en plass med oppsett av tven, du må bare huke vek alternativet for 1080p for å bare kjøre i 720p.

Ah, skjønner. Må vel ut av spillet for å redeeme den Jaguaren uansett.

Takk for tips om gratis jaguar, forresten :)

 

Bare hyggelig og takk. Tror den Jaguaren sparker ifra seg, samt at den nok ligger rimelig godt på veien tror jeg, dog har ikke kjørt med den enda.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Hvordan biler kjører folk?

 

Jeg starter med å lage min liste:

 

Premium cars

Ferrari 458 Italia '09 - 702 bhp/9900rpm

Maserati Gran Turismo '08 - 426 bhp/7000rpm

Dodge Challenger SRT8 '08 - 737 bhp/6400rpm

Audi R8 FSI quattro '09 - 761 bhp/7900rpm

 

Standard cars

Bugatti Veyron 16.4 '09 - 1190 bh/6600rpm

Dodge Viper GTS '99 - 632 bhp/5700rpm

Dodge RAM 1500 '04 - 688 bhp/6100rpm

Chevrolet Corvette Z06 '00 - 704 bhp/6400rpm

 

Hva syntes dere? :-) Forresten, noen som har lyst på Viperen? Må isåfall være pålogget Psn NÅ og si brukernavn! Bruker den ikke. Førstemann til mølla!

Lenke til kommentar

har oppe en server for free run på motorvei.. Begrensing på 364 hester for å gjøre det mer moro å kjøre..

 

1472-6399-8665-9407-2009

Hvordan kan det bli mindre morro?

Ja, lurte litt på hva man skal gjøre liksom...?

 

Vi hadde bare random races.. Sykt artig i grunn.. ER SS5 med drifting nå..

Lenke til kommentar

Hvordan biler kjører folk?

 

Jeg starter med å lage min liste:

 

Premium cars

Ferrari 458 Italia '09 - 702 bhp/9900rpm

Maserati Gran Turismo '08 - 426 bhp/7000rpm

Dodge Challenger SRT8 '08 - 737 bhp/6400rpm

Audi R8 FSI quattro '09 - 761 bhp/7900rpm

 

Standard cars

Bugatti Veyron 16.4 '09 - 1190 bh/6600rpm

Dodge Viper GTS '99 - 632 bhp/5700rpm

Dodge RAM 1500 '04 - 688 bhp/6100rpm

Chevrolet Corvette Z06 '00 - 704 bhp/6400rpm

 

Hva syntes dere? :-) Forresten, noen som har lyst på Viperen? Må isåfall være pålogget Psn NÅ og si brukernavn! Bruker den ikke. Førstemann til mølla!

 

min liste:

 

Premium:

Lancia Delta HF Intergrale Evoluzione '91: 299hp

Maserati Gran Turismo '08: 428hp

Audi R8 5.2 FSI quattro '09: 891hp

 

forslag til neste bil? hvordan er Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce '09 med full trimm? hp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...