Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden

UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

• Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343

Hvordan fungerer tuningen ellers? Helt lik som den var på Prologue? For den var ikke mye å skryte av.

Den er ganske lik som i GT4.

Kan jo ikke bytte bremser engang, som nevnt flere ganger før her.

Å hva PD har drevet med de siste årene lurer jeg litt på også, for det er ikke SÅ mye bedre enn GT4...

Får tro de har noen massive patcher på lur etterhvert da som hever nivået på hele spillet, for per akkurat nå syntes jeg forza 3 fortsatt er ett bedre spill totalt sett.

synes de ligger ganske side om side pga begge har både positive og negative sider, men hadde tross alt forventet at GT5 skulle ligge et hestehode foran etter alle disse utsettelsene. Hadde bare 360 taklet G25 så hadde valget vært kjempeenkelt. det er med andre ord støtte for G25 og ikke selve spillet alene som gjør at jeg de siste dagene har orket å fortsette med GT5.

Joiner deg Daruu i håpet om massive patcher. Har tross alt veldig lyst til at det skal bli bra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer tuningen ellers? Helt lik som den var på Prologue? For den var ikke mye å skryte av.

Den er ganske lik som i GT4.

Kan jo ikke bytte bremser engang, som nevnt flere ganger før her.

Å hva PD har drevet med de siste årene lurer jeg litt på også, for det er ikke SÅ mye bedre enn GT4...

Får tro de har noen massive patcher på lur etterhvert da som hever nivået på hele spillet, for per akkurat nå syntes jeg forza 3 fortsatt er ett bedre spill totalt sett.

Det er fint! ;) Ja, vi får håpe det kommer noen store patcher fremover!

Lenke til kommentar

Fikk ettersendt promotional code for Mazda 787B fra PK i dag. Fy satan for en bil å ha så tidlig i spillet for min del. 838 hester og bilen veier 830 kg.

Hvordan bruker man den koden?! Blir gal!

Det står veldig godt forklart på det kortet. Men du må inn på Playstation Store, så velge redeem codes helt øverst. taste inn koden og laste ned bilen. Avslutt Playstation Store, start GT 5 og bilen blir å finne i garasjen din :)

Lenke til kommentar

Fikk ettersendt promotional code for Mazda 787B fra PK i dag. Fy satan for en bil å ha så tidlig i spillet for min del. 838 hester og bilen veier 830 kg.

Hvordan bruker man den koden?! Blir gal!

Du går inn på PS store, og oppe der er den en knapp som heter: redeem code.

Der skriver du inn koden

Lenke til kommentar

Hvor ofte oppdaterer bruktbilsjappa seg? Er ute etter en hakosuka-skyline, men har bare funnet en kenmeri :(

Kjøpte meg en Chevelle for å delta i det amcar-løpet i amateur. Trimming var jo nesten latterlig på den bilen. 20 hester ekstra av nytt luftfilter, 40 av ny katalysator og slikt. Brukte vel en 10-15K på å få bilen fra 449 til nesten 700 hester, og det er enda masse tuningpotensiale igjen. Og så vant jeg en Buick Special '62 (SEMA-bil) med nesten 600 hester fra det amcar-løpet som jeg tok med til world classic-løpet på beginner. Gjorde over 300 km/t på strekka på Circuit de la Sarthe :p

Lenke til kommentar

Har skaffet meg spillet i dag. Et par punkt jeg ville kommentere:

-Intro-musikken er fryktelig (når bilene begynner å kjøre) sammenlignet med Japan-utgaven. Det var synd, for "orginal"-versjonen (musikken altså) er veldig bra!

-Menu-musikken var lite passende, så brukte sikkert en time på å velge bort det meste av jazz/lounge/annet kjedelig, men etter litt jobbing spiller den kun den gode musikken. Bra at en har muligheten å velge hvilke sanger som skal spilles. Under kjøring vil jeg kun ha motordur, så musikk under race skrudde jeg fort av.

-Ingen panser-cam? Favoritten i alle bilspill er panserperspektivet. Cockpit-cam er grei nok, men har allerede ratt i stua, så gidder ikke se 2 ratt. Tak-cam som er i GT5 er håpløst. Føles som en kjører en høy buss (evt. folkevogn-buss). Chase-cam bruker jeg aldri under seriøs racing, men chase-cam i GT5 er veldig frustrerende. De sitter limt bak bilen istedet for å følge banen dynamisk som på Gran Turismo til PSP (eller alle andre bilspill for den del).

-Stemmer det at skade på bilene øker etterhvert som levelet ditt æker? Foreløpig kræsjer jeg i det jeg vil i full fart uten at jeg trenger å bekymre meg noe (ikke ser jeg skader heller).

Det var det jeg kom på i farta. Koser meg med spillet, så får komme meg tilbake til sofaen og blodtrimme Civic'en min.

Lenke til kommentar

Noen her som har fått Head Tracking til å virke? Jeg får ikke det til.

Fungerer kun i Arcade mode, av en eller annen merklig grunn

Er foresten Lamborghini Murciélago LP 640 like håpløs å kjøre i virkeligheten som i spillet? Den drar som faen på rette strekninger, men skal ingenting til å få den ut av kontroll i svinger eller ved et like skump av en annen bil.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare fullført alle B-license løpene og tatt meg én runde på Laguna Seca, kjørte Audi v10 om jeg husker rett.

Positive ting:

•  
  • Mulighet å TUTE/vindusviskere/blinke med lysene.
  • Veldig deilig kjørefølelse og fartsfølelse.
  • NYDELIG grafikk og fin lyd av bilene jeg har prøvd så langt.
  • AI'en virker veldig god.

Negative ting:

Når jeg kjørte de licens løpene så synes jeg det var tungvint å måtte gå tilbake til menyen for å så prøve banen på nytt, det jeg hadde likt var en liten popup meny (rett etter man har kjørt over målinjen) hvor det stod Restart eller Continue til den menyen man vanligvis kommer til. Hater å måtte vente... ;p

Det er vel den eneste tingene så langt jeg har funnet å være en negativ ting.

Lenke til kommentar

Hoho, nå snakker vi bil:

Volvo 240 GLT Estate 88-mod!

Trudde neppe jeg kom til å finne 240 men jaggu dukket det opp en :D

Hvor lang (sånn ca om ikke noe anna) uti spillet er du?

Hvis det er sånn som på gt4 er bilene der på en bestemt dag, å leter etter 240'n selv :p

Lenke til kommentar

Har bare fullført alle B-license løpene og tatt meg én runde på Laguna Seca, kjørte Audi v10 om jeg husker rett.

Positive ting:

•  
  • Mulighet å TUTE/vindusviskere/blinke med lysene.
  • Veldig deilig kjørefølelse og fartsfølelse.
  • NYDELIG grafikk og fin lyd av bilene jeg har prøvd så langt.
  • AI'en virker veldig god.

Negative ting:

Når jeg kjørte de licens løpene så synes jeg det var tungvint å måtte gå tilbake til menyen for å så prøve banen på nytt, det jeg hadde likt var en liten popup meny (rett etter man har kjørt over målinjen) hvor det stod Restart eller Continue til den menyen man vanligvis kommer til. Hater å måtte vente... ;p

Det er vel den eneste tingene så langt jeg har funnet å være en negativ ting.

Egentlig ganske ironisk at det har lagt til muligheten til å slå av og på vindusviskerne, fordi når det regner og snør er de automatisk slått på, og man blir nektet å slå dem av. Og når det ikke gjør dette har man har muligheten til å bruke dem som hvordan man vil, men da har man ikke noe behov for det.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nå får ikke jeg spillet før 7-8. Desember så har ikke prøvd det selv, men det er mye her som jeg ikke klarer helt å forstå.

Polyphony Digital med Kazunori Yamauchi i spissen er jo kjent for å være bil-elskere hele gjengen, og det som har gjort Gran Turismo serien så bra er dere forkjærlighet for biler og deres perfeksjonisme.

Det er ikke til å skyve under en stol at de fleste Gran Turismo spillene har tatt en god del tid å lage, men det vi har fått har stort sett vært polert og flott ved release. Litt som med Blizzard Entertainment, de lar seg ikke stresse og velger å heller holde spillet tilbake en god stund til de føler seg fornøyde selv før de gir ut spillet.

Selv om Gran Turismo 4 kanskje var en smule skuffende sammenlignet med tidligere spill, spesielt da Gran Turismo 2 og 3 så var også spill nr.4 i serien et knall bra spill! Men hva har egentlig skjedd med nr.5 i serien?

Spillet har blitt utsatt et par ganger og tatt mange år å utvikle, her har nok ny fysikkmotor og optimalisering mot PlayStation3 mye av skylda, spesielt da PlayStation3 sin maskinvare gjerne skaper litt ekstra hodebry hva programmering angår osv.. Men ikke minst trodde jeg at grunnen til at ting har tatt tid var fordi Polyphony Digital som ekte bil-elskere og perfeksjonister de er nektet å slippe spillet før de selv følte seg fornøyde med resultatet?

Men utifra det som tydeligvis leveres her så kan jo dette umulig stemme? Og dette går jo stikk i strid med det de har stått for tidligere? Hvordan kan de selv føle at spillet er godt nok, når de selv sier de har større og større ambisjoner ved hver nye versjon og hver nye generasjon spillkonsoll? Sammenligner vi med tidligere spill så virker det for meg som om Gran Turismo 5 faktisk inneholder færre muligheter for tuning av biler enn hva spill nr2 og nr3 gjorde i sin tid? Og at de fleste standard bilene fremstår som oppskalerte varianter av biler vi hadde i Gran Turismo 4?

Det er helt greit å videreføre ting fra tidligere spill, og det egentlig også helt greit å ta biler fra Gran Turismo 4 og finpusse på de og putte dem inn i Gran Turismo 5 men da forventer jeg faktisk litt mer enn 200 Premium biler (hvor flere strengt tatt er forskjellige modeller av noe som i bunn og grunn er samme bilen) og ikke minst forventer jeg ting som cockpit-view og like muligheter for tuning på samtlige bilder uavhengig om de er premium biler eller standard biler, og jeg forventer også at du kan fin tune biler minst like mye som vi kunne for mange år tilbake.

Her føler jeg at vi går to skritt fram og ett tilbake, vi får en spill med bedre grafikk enn tidligere, og Premium bilene ser ut til å overgå det meste av hva noe annet spill kan tilby, men samtidig så er valgene og kvaliteten på standard bilene svakere enn den generelle kvaliteten vi har blitt levert i tidligere spill, samtidig som det virker som tuning av biler faktisk gir deg færre valgmuligheter nå enn tidligere? Samtidig har tydeligvis mekanisk skade osv blitt utelatt, hvert fall i første omgang?

Oppå det hele blir det kastet på en online del i siste liten som virker så lite gjennomført at du skulle tro de kom på det siste måneden før release og bare skrapte sammen noe for å ha det på plass?

Nei dette blir intet annet en skuffende, og virker for meg totalt motsatt av hva det PD normalt pleier å stå for.

Nå er spill som Forza Motorsport helt utelukket for min del på grunn av manglende Logitech G25 støtte, men når jeg ser på hva folk rapporterer fra Gran Turismo 5 så skulle jeg nesten ønske at min Xbox360 faktisk støttet G25.

Jeg kan ikke la være å spørre meg selv hva som egentlig har skjedd her? Har de prøvd å bite over for mye på engang? Var egentlig planen å ha 1000 "Premium" biler men så innså de etter hvert at de aldri hadde noen sjanse til å få alt på plass? Eller er det Sony som ikke har tålmodighet lengre og har presset spillet på markedet?

Selv tror jeg nesten at det er Sony som har presset spillet på markedet før PD faktisk fikk gjort seg ferdige, jeg nekter å tro at dette er resultatet av noe de selv føler at er godt nok for lansering. Sony har ikke alt for mange eksklusive titler å slå på stortromma med, de trenger noe bra til julesalget og nå som PS3 har blitt hacket så er jo nettopp Gran Turismo 5 et fanatisk spill for Sony å påtvinge 3.50 oppdatering som fjernet hullet som gjorde det mulig å spille piratkopierte spill på konsollen.

Forhåpentligvis betyr dette at vi vil få se store oppdateringer til Gran Turismo 5 med tiden, at det blir flere premium biler, bedre online del, mekaniske og kosmetiske skader osv osv.. Når det kommer vet vi ikke, men at det kommer håper jeg virkelig for jeg tror ingen i PD er spesielt stolte over hvordan Gran Turismo 5 ser ut per idag.

Det virker som 20-30% av spillet er knall, mens resten er halvferdig og bare kastet sammen for å få spillet ut på markedet.. Den store fordelen med Gran Turismo er jo at spillet er gigantisk og at du får massevis av underholdning om du så bare holder deg innen for disse 20-30% av spillet!

Lenke til kommentar

Noen her som har fått Head Tracking til å virke? Jeg får ikke det til.

Fungerer kun i Arcade mode, av en eller annen merklig grunn

Er foresten Lamborghini Murciélago LP 640 like håpløs å kjøre i virkeligheten som i spillet? Den drar som faen på rette strekninger, men skal ingenting til å få den ut av kontroll i svinger eller ved et like skump av en annen bil.

Ah, I see. Haha, merklig greier ja. Her sitter jeg med venner og prøver å vise hva Gran Turismo kan gjøre, men gikk ikke helt etter planen :p

Lenke til kommentar

Når det tar 3-6 måneder å lage en premium bil hadde det aldri blitt tid 1000 av de. Så man kan jo spørre seg selv hva som er best, 200 ordentlig kvalitets biler og resten dårlig, eller bare 200 biler totalt? Er det best å fjerne muligheten, eller la den være der med dårligere kvalitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...