Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden

UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

• Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg forventet kritikk av litt mer "tyngde". Dette var jo mest flisespikkeri. Uansett...

Mine største problemer med spillet:

- menyene: alt for hierarkiske og unødvendig tungvindte

Det eneste som mangler er "snarveier" til garasjen og oppgradering i omtrent alle skjermer. Dette er uansett ikke noe som er et stort nok problem til at det får mer enn en fotnote hos meg.

- spillet er uferdig (sikter da til at nesten 4/5 av bilene ble modellert for 4+ år siden, noe de bærer stort preg av, og mangler cockpit. I tillegg går det ikke an å skifte hjul på dem). Samme kvalitetsforskjell finnes blant banene.

Det er mulig du hadde foretrukket spillet med 200 biler og færre baner, men jeg setter pris på bonusen med mer utvalg, selv om enkelte biler har laver visuell kvalitet. Men det er langt fra alle standard-bilene som er stygge. Se f.eks. på Mazda Furai.

- dårlig research på mange biler (Ille for noe som blir kalt bilsimulator og skryter av å ha gått grundig til verks)

Alt er relativt. Mange i forhold til hva? Alle bilspill har biler som oppleves som ulik virkelighetens versjon. Men synes mange nok har sitt særpreg til at dette ikke er vanlig nok til at det er et stort problem.

- lyden er en vits! (her finnes det unntak, da noen biler har rå lyd).

Lyden er ikke en vits. Det er en overdrivelse. Men lyden er ikke GT5s sterkeste side. Shift har nok tronen her når det gjelder bilspill.

- skademodellen som så og si er fraværende.

Hvis du mener visuell skade, så er den faktisk bra detaljert. Men den burde komme til syne lettere. Slik det er nå må du kræsje veldig mye for at skaden skal vise godt.

- AI'en er latterlig, noe som gjør GT5 til noe som er ganske langt unna racing simulator.

AI'en er varierende, og i mange tilfeller gjør de mye dumt. Men dette er et problem i alle spill.

Det skal sies at den femtedelen av spillet som er ferdig, er meget bra, men det hjelper neimen ikke. Pen grafikk alene kan ikke berge dette for min del. og nei, jeg er IKKE en MS/Forza fanboy. Har som sagt gledet meg til GT 5 i 6 år!

Spillet gjør nok ikke verdens beste førsteinntrykk. Men det vokser noe sinnsykt. Leste en som sa noe slikt som...

"Etter å ha spilt GT5 i 30 minutter ville jeg levere det tilbake. Etter å ha spilt det i tre dager, tok jeg resten av uka fri for å spille det dagen lang!"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du mener visuell skade, så er den faktisk bra detaljert. Men den burde komme til syne lettere. Slik det er nå må du kræsje veldig mye for at skaden skal vise godt.

Akkurat de visuelle skadene i spillet er faktisk en vits, og overhodet ikke realistisk. Ikke sammenlignbart med Dirt engang.

Lenke til kommentar

Hva mener dere om denne påstanden?

--> "Man blir bedre sjåfør i virkeligheten ved å spille med ratt og pedaler på gt5?".

Selv synes jeg ratt og pedaler fungerer fantastisk på spillet og det føles veldig realistisk

Når er det stor forskjell på å kjøre på en bane der du har biler bak og fremfor deg, kanskje på siden nå og da.

I trafikken har du biler fremfor, til siden, bak, fotgjengere, syklister og masse, masse mere du må forholde deg til.

Når jeg kjører gokart driter jeg i det meste og synet er fokusert rett fremfor meg på banen, men kjører jeg bil må jeg ta overblikk se i speiler osv. det krever at du har helt annet fokus.

Man kan overhodet ikke bli en bedre sjåfør i trafikken av å spille PS3 er nå min mening.

Endret av aGal
Lenke til kommentar

--> "Man blir bedre sjåfør i virkeligheten ved å spille med ratt og pedaler på gt5?".

Selv synes jeg ratt og pedaler fungerer fantastisk på spillet og det føles veldig realistisk

Når er det stor forskjell på å kjøre på en bane der du har biler bak og fremfor deg, kanskje på siden nå og da.

I trafikken har du biler fremfor, til siden, bak, fotgjengere, syklister og masse, masse mere du må forholde deg til.

Når jeg kjører gokart driter jeg i det meste og synet er fokusert rett fremfor meg på banen, men kjører jeg bil må jeg ta overblikk se i speiler osv. det krever at du har helt annet fokus.

Man kan overhodet ikke bli en bedre sjåfør i trafikken av å spille PS3 er nå min mening.

Helt enig med deg der. Men med tanke på drifting i virkeligheten kan det faktisk hjelpe litt om man har spilt gt5 med ratt. Spesielt nå som det er glatt, kan det være smart å ha denne egenskapen: Det å klare å rette opp bilen igjen hvis den kommer ut av kurs pga glatt vei/is på veien.

Lenke til kommentar

hehe, skjønte den kom før eller siden ja. Men dere må tåle berettiget kritikk av GT5. Jeg har også hatt alle tidligere GT spill og hadde som mange andre ganske store forventninger til GT5.

Jeg har skrevet det tidligere i tråden, men kan gjenta mine største problemer med spillet:

- menyene: alt for hierarkiske og unødvendig tungvindte

- spillet er uferdig (sikter da til at nesten 4/5 av bilene ble modellert for 4+ år siden, noe de bærer stort preg av, og mangler cockpit. I tillegg går det ikke an å skifte hjul på dem). Samme kvalitetsforskjell finnes blant banene.

- dårlig research på mange biler (Ille for noe som blir kalt bilsimulator og skryter av å ha gått grundig til verks)

- lyden er en vits! (her finnes det unntak, da noen biler har rå lyd).

- skademodellen som så og si er fraværende.

- AI'en er latterlig, noe som gjør GT5 til noe som er ganske langt unna racing simulator.

Det skal sies at den femtedelen av spillet som er ferdig, er meget bra, men det hjelper neimen ikke. Pen grafikk alene kan ikke berge dette for min del. og nei, jeg er IKKE en MS/Forza fanboy. Har som sagt gledet meg til GT 5 i 6 år!

Akkurat disse tingene jeg sikter til. AI irriterer meg mest nå. Spesiellt på License så merker jeg at de kaster seg ut i veibanen for så å treffe meg og få meg disket. Videre så føler jeg at karrieremoduset i spillet har for lite å by på. Det kunne vært mer av de tingene som gjør GT5 unikt. Jeg føler meg nesten nødt til å si at Forza 3, rent kvalitetsmessig er et mye bedre spill. Og ja. Jeg har testet det aller meste som begge spillene har å by på og jeg er glad jeg ikke kjøpte en av kolleksjonspakkene, for det hadde blitt litt for mye i støtte til Sony. Synd jeg ikke gjorde dette med F3..

Men for all del. GT5 har potensial til å bli den aller beste bilsimulatoren til konsoll, men det er et godt stykke med updates igjen før den tid.

Lenke til kommentar

Til en viss grad. Men GT5 er absolutt ikke alene om det. Påstanden burde i tilfelle lyde "man blir en bedre sjåfør (på bane) i virkeligheten ved å spille med ratt og pedaler i gode racingsimspill." Bedre sjåfør i vanlig trafikk blir man neppe.

Med til en viss grad mener jeg at man lærer seg etterhvert å finne gode måter å angripe svingene på, å bestemme seg for hvilken løpslinje man vil følge og kanskje bli litt mer observang i forhold til andre biler på banen.

Selv om slike simulatorspill føles realistiske vil det være en stor overgang til en skikkelig bil og et skikkelig løp. Men jeg er overbevist om at du står bedre stilt om du i hvert fall har kjørt en del racing i en slik simulator (helst online, og helst fair selvfølgelig) før du stikker ut på en ekte bane, fremfor å være helt grønn.

Lenke til kommentar

Noen som sliter med bomgiring på G25/G27 ? Jeg sliter hardt med å gire til 2 og 3 gir, blir halvparten av tida i fri. Skjønner ikke hva jeg gjør galt. 4 og 5 gir har jeg aldri bomgira på dog :hmm:

Du kan ikke gasse når du girer.. Altså mellomgass. Da frier den ut av seg selv, noe som er enda et irritasjonsmoment når det kommer til realisme.. Du må slippe gassen, clutche, gire og slippe clutch og så gasse igjen. Er du borti gassen når du skal clutche så blir det bomgiring -.-

Lenke til kommentar

Har noen en LightWeight bil jeg kan låne? Har nettopp startet med Gt5.

Tror jeg fikk en, faen. Jeg tuna er som jeg ikke kunne bruke :(

Hrmpf... Fusk :thumbdown:

Når det er sagt, så kan du jo bare ta av det du kjøpte, og den vil ikke bli for kraftig igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...