Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden

UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

• Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- menyene: alt for hierarkiske og unødvendig tungvindte

Dette har GT serien alltid hatt så dette er GT standard og har sin sjarm.

- spillet er uferdig (sikter da til at nesten 4/5 av bilene ble modellert for 4+ år siden, noe de bærer stort preg av, og mangler cockpit. I tillegg går det ikke an å skifte hjul på dem). Samme kvalitetsforskjell finnes blant banene.

De bilene og banene du sikter til stammer fra GT4, og er dermed ikke en produsert del spesielt for GT5, untatt noe fiksfakseri for å få dem bakoverkompatible. Dette ser jeg heller på som en bonus jeg får i tilegg til de "Premium" bilene som gutta fra PD har lagd direkte til GT5.

- dårlig research på mange biler (Ille for noe som blir kalt bilsimulator og skryter av å ha gått grundig til verks)

Hver gang jeg titter innpå used car dealern, eller om jeg får en ny bil som premie, så tar jeg meg tiden i å lese hva de har skrevet om dem under biten "Description". Dette burde alle de som klager over dårlig research også titte litt på før de kommer med sånne argumenter. For ikke å snakke om Museumet som de har innebygget i spillet, hvor man kan lese side opp og side ned om de forskjellige bilmerkene. Makan til klage skal man lete lenge etter. Legger til her at om man i det minste har lest litt om hvordan PD har gått frem for å fange opp detaljer både på bane og biler osv, så hadde man forstått litt på hva de egentlig har holdt på med de 5 åra de har brukt på spillet.

- lyden er en vits! (her finnes det unntak, da noen biler har rå lyd).

Skal si meg enig i at enkelt biler låter ganske likt, eller rettere sagt ulikt de som man har i det virkelige liv, men her må man passe på så man ikke har noe feil på lydinnstillingene sine også, da jeg selv har kjørt flere løp med feil lydoppsett. (både på PS3 og GT5, da begge gjelder) Men å si at det ikke er en forbedring fra de tidligere versjonene blir for meg uforstålig, da dette er GT5. Altså nummer 5 i serien, og er fortsettelse av det originale Gran Turismo. Og du som selv har kjørt de, kan plukke dem frem og høre forskjell. (Det være seg i selv bilen, utenfor bilen og på replayene)

- skademodellen som så og si er fraværende.

Her kommer din personlige vurdering av skademodell inn, så her kan jeg ikke kommmentere noe særlig.

- AI'en er latterlig, noe som gjør GT5 til noe som er ganske langt unna racing simulator.

Du burde ta turen Online i spillet, å måle krefter med de kara som kjører der. AI generelt i spill, suger så hardt at det finnes ikke et spill som er produsert hvor folk måper. (bortsett fra så store hopp fra tidligere utgaver av AI at det blir merkbart.) Når det er sagt, så har jeg alltid gledet meg til den dagen hvor jeg kunne kjøre GT serien mot andre spillere, og da ikke bare mot de i stua. Da GT5 er på sett og vis den første fullversjonen som gir meg denne muligheten, så velger jeg og la singleplayer ligge.

Det skal sies at den femtedelen av spillet som er ferdig, er meget bra, men det hjelper neimen ikke. Pen grafikk alene kan ikke berge dette for min del. og nei, jeg er IKKE en MS/Forza fanboy. Har som sagt gledet meg til GT 5 i 6 år!

Her kommer du faktisk med en positiv bemerkning av spillets grafiske del, noe jeg selv synes kanskje er dets svakeste. Tar da for meg sort nivået i tuneller og generelt røyk og støv i replay.

Orker ikke svare mer, men dette er hva jeg har oppfattet ut i fra det jeg har lest, så mulig det inneholder feil. Da unnskylder jeg på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Enig med at GT5 er et kjempe spill, men som alt annet har det sine ulemper.

Tror en stor del av skuffelsen hos folk kommer av at vi har hatt Forza på X360, samt en utrolig lang ventetid og masse lovord såklart. Jeg selv syns spillet skuffer på en del punkter, men igjen så er dette ting som ikke ødelegger spillet for min del, og nå har de nettopp vist at de har greide å patche inn mekanisk skade, noe som gir spillet en lys fremtid i mine øyne, får de på plass online leaderboards samt xp+credits online så begynner det virkelig å ligne på noe her.

Da er Gallardon returnert Aurvan! :thumbup:

Fikk ikke til å sende med Lancia'n, "You can only send one car a day to a friend." Men jeg trimmet Gallardon litt istedet som takk for hjelpen. :)

Men så gjenstår, er det noen har en bil som klarer Historic Racing Car Cup på expert-series i a-spec til utlåns? :innocent:

Psn: Smolan

Har ikke noe bil dessverre, men denne har mye god info om eventen: http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?t=135260

Det var lang ventetid. Men det er langt fra alltid at "lang ventetid = bedre spill". Så jeg la ikke så mye vekt på det. Bare "glemte" av spillet til det var ferdig. Jeg har spilt Forza 3 en del. Jeg må innrømme at jeg liker det mye mindre enn GT5. Vanskelig å sette fingeren på det, men spesielt det at du kan spole tilbake etter tabber ødela mye (hvis det er der, bruker jeg det). Ingen vits i å lære banene godt, bare å spole tilbake likevel. Kamikaze-forbikjøringer, bare å spole tilbake hvis det går galt. Liker at ting har konsekvenser. Og med mekanisk skade på GT5 er vi på riktig vei.

Det som var bra med Forza var at du fikk kjøre lenger med samme bil, gjerne i en hel sesong. Og hvis GT5 hadde tatt det et steg videre og fått en "Race Season" modus eller noe lignende, der du velger mellom en rekke racing-serier med strengt regulerte løp (som en sesong med Nascar-regler, eller GT300-regler, eller V8 Supercar-regler, eller rally etc.) der alle bilene så og si er like i alle løp gjennom en hel sesong, hadde det blitt fantastisk. Med AI som er forbedret og tilpasset hver enkelt racing, en komplett race-day (warm-up, kvalik etc.) og alt det der.

Lang ventetid betyr ikke nødvendigvis et bedre spill nei, men mange bygger opp meget store forventinger til noe jo lengre man venter, og når det ikke innfrir så begynner man å klage.

Forza 3 vs GT5 er litt opp og ned, men for min del så har Forza 3 flere features jeg kunne tenkt meg i GT5 enn omvendt. F.eks har du online delen til Forza som foreløpig slår GT5 sin meget rått vil jeg påstå. Så har man kvalitetsnivået på bilene i Forza 3, som er mer likt over det hele, noe som får det til å føles som et mer "ferdig" spill, kontra GT5 som har en god del fantastiske biler, men på en annen side så har de noen som ikke ser særlig pene ut, for min del skaper dette en følelse av at spillet er litt uferdig. Også har du Livery editoren til Forza, den skulle jeg virkelige ønske å sett i GT5.

Men ikke misforstå meg her, jeg er glad i begge spillene, og etter å ha spilt GT5 en del nå, liker jeg kjørefølelsen bedre i GT5 enn i Forza, noe som egentlig er det viktigste for min del hvertfall.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Sliter med å fullføre Daytona i nascar series (extreme)

Klart å lede 3 runder men motstanderne ligger helt oppe i ræva så det er

bare å vente på at de kommer borti og jeg snurrer ut av banen......fock :/

Vet ikke om jeg må stille på noe i tuning for å få et lite overtak?

Skifte olje hjalp ikke en dritt......

Noen andre som har klart å få gull eller ihvertfall plass på pallen?

Lenke til kommentar

Sliter med å fullføre Daytona i nascar series (extreme)

Klart å lede 3 runder men motstanderne ligger helt oppe i ræva så det er

bare å vente på at de kommer borti og jeg snurrer ut av banen......fock :/

Vet ikke om jeg må stille på noe i tuning for å få et lite overtak?

Skifte olje hjalp ikke en dritt......

Noen andre som har klart å få gull eller ihvertfall plass på pallen?

Vel sleit med bane nr.5 jeg også, ble gang på gang kjørt på bakfra slik at jeg snurra, men til syvende og sist så gikk det, bestemte meg til slutt at jeg bare skulle prøve å holde meg unna AI'en så godt jeg kunne, ser jeg de kommer bak så kjørte jeg så fort til siden som mulig, så sant jeg ikke følte det ville gå bra at de ga meg et bump i rompa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Hver gang jeg titter innpå used car dealern, eller om jeg får en ny bil som premie, så tar jeg meg tiden i å lese hva de har skrevet om dem under biten "Description". Dette burde alle de som klager over dårlig research også titte litt på før de kommer med sånne argumenter. For ikke å snakke om Museumet som de har innebygget i spillet, hvor man kan lese side opp og side ned om de forskjellige bilmerkene. Makan til klage skal man lete lenge etter. Legger til her at om man i det minste har lest litt om hvordan PD har gått frem for å fange opp detaljer både på bane og biler osv, så hadde man forstått litt på hva de egentlig har holdt på med de 5 åra de har brukt på spillet.

vel og bra med tekstlig research, men det finnes elementære feil som kan ødelege det hele for meg..Prøv Mercedes SLS eller SL300, så skjønner du kanskje hva jeg mener. tenker da nok en gang på lydene, og her er det snakk om premium biler! Her har de rett og slett ikke gjort leksa si.

Jeg er ikke ute etter å starte argumentkrig her, da dette er mine personlige betrakninger og problemer med spillet. Man kan ikke argumentere mot noens mening :p

EDIT: Frekken: Jeg har vel 6-7 premiumkjerrer i garasjen, og har testet 7-8 i tillegg til dem, men level husker jeg neimen ikke. Har som sagt ikke rørt det siden 27. Hadde planer om å ta frem GT5 igjen etter skade patchen, men nå som den bare gjelder online så orker jeg ikke. hvertfall ikke før etter jul.

B spec rører jeg ikke. Sist jeg spilte B spec var 24 timersløp på Nordschleife på GT 4:p

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar

Du har 6-7 premiumbiler.. og du sitter der å siper over for mange standar biler i forskjell til premium.. B-spec er helt annerledes enn på gt4, dette vet jeg da jeg har faktisk spilt begge spillene ;)Man må prøve dette spillet over en lengre periode før man forstår hvor stort og bra det er. Nå kommer det patcher fremover i tid som vil forbedre alt mulig rart. Bedre at de slipper spillet nå enn om la oss si 1 år til med venting.. Slik gjør de med alle store spill. Og vær så snill å ikke kom å fortelle skrøner om at forza og need for speed er av bedre kvalitet enn gt5.. De kommer ikke til å nærme seg på veldig lang tid.

Konklusjon: Sett deg ned å spill spillet først :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Du har 6-7 premiumbiler.. og du sitter der å siper over for mange standar biler i forskjell til premium.. B-spec er helt annerledes enn på gt4, dette vet jeg da jeg har faktisk spilt begge spillene ;)Man må prøve dette spillet over en lengre periode før man forstår hvor stort og bra det er. Nå kommer det patcher fremover i tid som vil forbedre alt mulig rart. Bedre at de slipper spillet nå enn om la oss si 1 år til med venting.. Slik gjør de med alle store spill. Og vær så snill å ikke kom å fortelle skrøner om at forza og need for speed er av bedre kvalitet enn gt5.. De kommer ikke til å nærme seg på veldig lang tid.

Konklusjon: Sett deg ned å spill spillet først :)

ehm...når sa jeg noe om need for speed? og jeg er uenig ang det med ventingen og ett år til. Men det er vel desverre trenden for tiden, å gi ut spill for tidlig, og deretter patche det i ettertid. Er vel markedet som presser spill til release for tidlig.

og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt skrønemaker. Jeg påpeker bare de åpenbare manglene til et spill som burde være så mye mer etter så mange år med utvikling. De kunne kuttet ut hele fotomode'n, bspec og alle standardbilene, og heller brukt tiden på, la oss si 250 premiumbiler til. Det er min mening. Skal som sagt gi det en sjanse til over nyttår, så får vi håpe det har kommet et par patcher til den tid. :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor Gran Turismo Formula-bilen ikke er å finne i standardbutikken. Den har tross alt sitt eget race og den dukker faen meg ALDRI opp i bruktsjappa. Har sittet i flere dager å sjekket etter løp men den kommer aldri. Så den en gang der når jeg var level 10 eller noe..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor Gran Turismo Formula-bilen ikke er å finne i standardbutikken. Den har tross alt sitt eget race og den dukker faen meg ALDRI opp i bruktsjappa. Har sittet i flere dager å sjekket etter løp men den kommer aldri. Så den en gang der når jeg var level 10 eller noe..

Ta deg en tur innom marketplace på gtplanet.net og hør om noen vil trade eller låne deg bilen kanskje? Jeg ville neppe brukt så mange timer på å få bilen da venter jeg heller til at den plutselig dukker opp en eller annen gang når jeg tilfeldigvis titter innom Used Cars, er jo ikke store krisen om man ikke får gjort den ene eventen nå med en gang, hvertfall ikke for min del.

Edit: Er vist noen som har funnet ut en metode for å kunne sende bort flere biler per dag: http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?t=140423#post4281555

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Oisann. Nå kom jeg på at jeg ikke gav Lamboen tilbake til deg Ivers...

Skal spille GT senere i dag, får se om du får den tilbake da.

Lenke til kommentar

Oisann. Nå kom jeg på at jeg ikke gav Lamboen tilbake til deg Ivers...

Skal spille GT senere i dag, får se om du får den tilbake da.

haha, jeg tenkte bare jeg skulle være grei og ikke mase jeg :innocent:

Ok, nå har jeg GT5, men jeg skal ikke spille A-spec.

Kun B-spec fordi jeg skal vente til jeg har ratt, bare og dele startbiler med meg.

Jeg som trodde "vi" var et team.

du har ikke engang fortalt meg om at du har spillet. :cry:

Fordi du bør pelle deg deg på skype!

Åja! Skype ja, jeg tror jeg har hørt om noe sånnt :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Noe om skademodellen..

Jammen hvis du ikke har spilt spillet siden den 27, og ikke husker hvilket lvl du er, hvordan vet du at den progressivt økende skademodellen (med nivå du er) er for svak?

kan så være at det skulle økt raskere - men det kan justeres raskere enn å lage skademodell. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...