Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden


UrgeLoL

Skal du kjøpe GT5?  

465 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe GT5 når det kommer ut?

    • Ja, ved launch
      250
    • Ja, men ikke med en gang
      95
    • Kanskje
      40
    • Muligens når det blir billigere
      26
    • Nei
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvor man kan kjøpe ratt og pedaler til GT5? syns at det ikke blir så morsomt å kjøre med vanlig håndkontroll.

 

Kjøpte DFGT fra logitech sin egen side, etter tips i denne tråden(takk for tipset :thumbup: ).

 

Bestilte på søndag og kom levert på døra idag, gratis frakt.

Lenke til kommentar

Skulle tro det var gøy å kjøre en tregere bilen enn motstanderene, så du blir nødt til å ta de på kjøringa, og ikke bare gasse ifra de, men det er jo helt fulstendig håpløst. De kjører jo i deg fra alle kanter, bremser på alle mulige dumme steder. Virker som de bare ser rett igjennom deg når du kjører. Ufattelig irriterendes, og ødelegger hele spillet for min del :\

Lenke til kommentar

Er det noen som har en VW Lupo og en Toyota Yaris de kan låne meg i en halvtime? :)

Vent til etter klokka 00:00. Kan bare sende av gårde én om dagen, og allerede sendt bort en bil i dag. Det var en Ferrari riktignok :cry:

 

Skulle tro det var gøy å kjøre en tregere bilen enn motstanderene, så du blir nødt til å ta de på kjøringa, og ikke bare gasse ifra de, men det er jo helt fulstendig håpløst. De kjører jo i deg fra alle kanter, bremser på alle mulige dumme steder. Virker som de bare ser rett igjennom deg når du kjører. Ufattelig irriterendes, og ødelegger hele spillet for min del :\

Virker som AI'en kun greier å reagere hvis du har omtrent samme fart som de. Da svinger de unna når du bremser (som oftest), men hvis forskjellen i fart blir for stor blir de helt apekatt.

 

Red.1: Fikk forresten en Veyron da jeg fikk rulleteksten som level 17 (???). For et dråg! Omtrent som å kjøre SambaBussen, bare med "litt" mer gamp. Nei, ikke noe for meg. Anyway... går den ikke over 400 km/t orginalt? Må man trimme den eller noe først? Vil bare bikke 400 for å få det gjort, liksom. Har ikke lyst å bruke så masse gryn på den skuta der. Bra aks rett frem, riktignok...

 

Red.2: Og hvis jeg deler baner jeg har laga sjøl (som jeg har gjort) på profilen min, kan andre kjøre dem da? Kan noen dele en bane de har laga så jeg får teste? k

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=newX-mvGlm8&feature=player_embedded

 

 

Edit:

Virker som AI'en kun greier å reagere hvis du har omtrent samme fart som de. Da svinger de unna når du bremser (som oftest), men hvis forskjellen i fart blir for stor blir de helt apekatt.

Enig. Akkurat nå føler jeg spillet er mer en "kjøresimulator" enn "racingsimulator", hvis du skjønner hva jeg mener.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Tror jeg skal prøve meg på å skrive review til helga. Har spilt en del Live For Speed tidligere (nei, ikke Need For Speed), så det blir vel å sammenligne litt med det tenker jeg.

 

Må bare nevne at jeg virkelig skulle ønske GT5 hadde hatt en lignende funksjon som LFSWorld.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt inspirert av posten litt ovenfor hvor det var snakk om å kjøre løp med utrimma biler. Jeg driver å fullfører rask jeg har hoppa over, og måtte kjøpe meg en Mini Morris for å kjøre et løp (Mini Challenge). Jeg gjorde ingenting med den, og bare hoppe ut på banen. Det kreves at du kjører så og si feilfritt, og måtte bli vant til banen før jeg greide akkurat det. Det var den Madrid-bana, og den har nok av rundkjøringer og andre svinger som må tas i 1. og 2. gir.

 

Min taktikk var hasardiøs sein nedbremsing, og gjerne brekke gjennom svingen hvis jeg hadde for stor fart. Bedre å miste fart ved å ligge sidelengs enn å stå med fronten opp mot publikum ;) Uansett, det gikk vel på tredje forsøk (eneste jeg kjørte helt til mål på), og siden bilene var såpass like tror jeg at jeg stod for det meste av kræsjinga. Men skal prøve et par løp til med utrimma (evt. svakt trimma) bil og se.

 

Tror jeg skal prøve meg på å skrive review til helga. Har spilt en del Live For Speed tidligere (nei, ikke Need For Speed), så det blir vel å sammenligne litt med det tenker jeg.

 

Må bare nevne at jeg virkelig skulle ønske GT5 hadde hatt en lignende funksjon som LFSWorld.

Jeg spilte gratisversjonen, og det var en stund tilbake. Men hva gikk LFSWorld ut på igrunn?

Lenke til kommentar

Red.1: Fikk forresten en Veyron da jeg fikk rulleteksten som level 17 (???). For et dråg! Omtrent som å kjøre SambaBussen, bare med "litt" mer gamp. Nei, ikke noe for meg. Anyway... går den ikke over 400 km/t orginalt? Må man trimme den eller noe først? Vil bare bikke 400 for å få det gjort, liksom. Har ikke lyst å bruke så masse gryn på den skuta der. Bra aks rett frem, riktignok...

 

Red.2: Og hvis jeg deler baner jeg har laga sjøl (som jeg har gjort) på profilen min, kan andre kjøre dem da? Kan noen dele en bane de har laga så jeg får teste? k

 

1. Nå har ikke jeg testa Veyronen enda, selv om jeg også fikk den her om dagen, men den skal vel greie over 400km/t uten å måtte gjøre noe?

2. De dukker opp på profilen din og vi andre som er på vennelista de kan laste de ned å kjøre på de, dog bare offline, altså man kan ikke bruke det online, enda hvertfall.

 

Og den IRL og i spillet kjøringa av nordsleifa var ganske rå. Jeg ble hvertfall overraske over hvor likt det var, uten at jeg har sett noe mer til banen enn i spill og på videoer.

 

Ellers LFS spilte jeg også en periode, flott spill, og simuleringen der er vel bedre enn hva den er i GT5, men nå er jo LFS et reint racing spill, på en annen side så er GT5 et mye større spill, hvor man i tillegg har nascar og gokart, samt trimming og litt styling osv... noe jeg personlig er litt fan av, og som jeg gjerne kunne sett mer av, f.eks fått inn livery editoren som Forza 3 har blant annet.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

ADVARSEL: Når du gir bort biler som gift forsvinner alt av tuning, oppgraderinger, whatever. Jeg lånte bort Ferrarien min (512BB) som var moderat oppgradert, og når den kom tilbake var den helt standard. Det fungerer slik at når du gir bort en bil, så får personen i andre enden en ticket på den bilen, som han veksler inn i en slik bil. I ticketen står det tydligvis ingen info om oppgraderinger og oppsett. Merkelig når er statsa fortsatt der (Distance, Number of wins, etc.). For meg spiller det ingen rolle, siden jeg har ingen pkaner om å bruke Ferrarien noe mer, men hadde vært bittert hvis det skjedde med en blodtrimma superbil. Spillet burde i alle fall gitt en advarsel om det før du sendte den av gårde.

 

Red.1: Fikk forresten en Veyron da jeg fikk rulleteksten som level 17 (???). For et dråg! Omtrent som å kjøre SambaBussen, bare med "litt" mer gamp. Nei, ikke noe for meg. Anyway... går den ikke over 400 km/t orginalt? Må man trimme den eller noe først? Vil bare bikke 400 for å få det gjort, liksom. Har ikke lyst å bruke så masse gryn på den skuta der. Bra aks rett frem, riktignok...

 

Red.2: Og hvis jeg deler baner jeg har laga sjøl (som jeg har gjort) på profilen min, kan andre kjøre dem da? Kan noen dele en bane de har laga så jeg får teste? k

 

1. Nå har ikke jeg testa Veyronen enda, selv om jeg også fikk den her om dagen, men den skal vel greie over 400km/t uten å måtte gjøre noe?

 

2. De dukker opp på profilen din og vi andre som er på vennelista de kan laste de ned å kjøre på de, dog bare offline, altså man kan ikke bruke det online, enda hvertfall.

 

3. Og den IRL og i spillet kjøringa av nordsleifa var ganske rå. Jeg ble hvertfall overraske over hvor likt det var, uten at jeg har sett noe mer til banen enn i spill og på videoer.

 

4. Ellers LFS spilte jeg også en periode, flott spill, og simuleringen der er vel langt bedre enn hva den er i GT5, men nå er jo LFS et reint racing spill, på en annen side så er GT5 et mye større spill, hvor man i tillegg har nascar og gokart, samt trimming og litt styling osv... noe jeg personlig er litt fan av.

1. Testa Veyron på den lengste bana jeg har, altså den natt-by-bana som bare er en laaaaaaaaaang vei. Kom opp til 385 før jeg traff autovernet :p

 

2. Burde ikke være store problemet med en auto-download funksjon på baner ikke folk har, og så spille online. Håper det fikser det. Du burde i alle fall teste banene jeg har laga :) Spesielt den Toscana-bana (tror jeg det var).

 

3. Jeg satt meg ned og så masse program om Nordsløyfa, som den Top Gear episoden der Clarkson prøver å komme under 10 min. Veldig gøy i kjenne igjen banene meter for meter etter bare å ha spilt de i et spill (eller... flere spill - den bana har jo vært med i en drøss med spill). Samme gjelder de Stig-videoene i Kjøreteknikk-tråden.

 

4. Er enig i at LFS hadde bra kjørefølelse. Men det ble ikke helt det samme uten ekte biler, trimming, kjøring av favorittbilene, og alle de forskjellige typene race en kan delta i i andre kommersielle spill (som GT5). Det ble som om i LFS er man Ronny nede i svingen som liker å kjøre fort uti skogen, mens man i GT5 er kongen av motorsport :D

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Prøv Circuit de la Sarthe uten sjikaner ;) 6 kilometer strekke bør makse toppfarten på de fleste biler.

Brukte en haug med cash på å oppgradere Veyronen min i går i håp om å få brukt den i noen av de R-bil løpene. No dice. Rundpuler alt på strekkene, men i svingene går det heller dårlig.

Lenke til kommentar

ADVARSEL: Når du gir bort biler som gift forsvinner alt av tuning, oppgraderinger, whatever. Jeg lånte bort Ferrarien min (512BB) som var moderat oppgradert, og når den kom tilbake var den helt standard. Det fungerer slik at når du gir bort en bil, så får personen i andre enden en ticket på den bilen, som han veksler inn i en slik bil. I ticketen står det tydligvis ingen info om oppgraderinger og oppsett. Merkelig når er statsa fortsatt der (Distance, Number of wins, etc.). For meg spiller det ingen rolle, siden jeg har ingen pkaner om å bruke Ferrarien noe mer, men hadde vært bittert hvis det skjedde med en blodtrimma superbil. Spillet burde i alle fall gitt en advarsel om det før du sendte den av gårde.

 

Hmm, godt å vite, litt synd dog, men virker jo litt rart, kan hende det er en bug, står jo null info noen plass, som jeg kan se hvertfall, som sier at ting du har gjort med bilen ikke følger med, så virker jo nesten som det kan være en bug?

Lenke til kommentar

Prøv Circuit de la Sarthe uten sjikaner ;) 6 kilometer strekke bør makse toppfarten på de fleste biler.

Brukte en haug med cash på å oppgradere Veyronen min i går i håp om å få brukt den i noen av de R-bil løpene. No dice. Rundpuler alt på strekkene, men i svingene går det heller dårlig.

Fantastisk bane, i alle moduser. Mulig den er lenger, ja. Skal teste.

Ja, skjønte fort etter å ha testa den at Veyron var mer et tog enn en swinger. Du vinner jo vel lett på noen baner da, i alle fall. Speedways, Sarthe... tja, det er vel det ;)

 

ADVARSEL: Når du gir bort biler som gift forsvinner alt av tuning, oppgraderinger, whatever. Jeg lånte bort Ferrarien min (512BB) som var moderat oppgradert, og når den kom tilbake var den helt standard. Det fungerer slik at når du gir bort en bil, så får personen i andre enden en ticket på den bilen, som han veksler inn i en slik bil. I ticketen står det tydligvis ingen info om oppgraderinger og oppsett. Merkelig når er statsa fortsatt der (Distance, Number of wins, etc.). For meg spiller det ingen rolle, siden jeg har ingen pkaner om å bruke Ferrarien noe mer, men hadde vært bittert hvis det skjedde med en blodtrimma superbil. Spillet burde i alle fall gitt en advarsel om det før du sendte den av gårde.

 

Hmm, godt å vite, litt synd dog, men virker jo litt rart, kan hende det er en bug, står jo null info noen plass, som jeg kan se hvertfall, som sier at ting du har gjort med bilen ikke følger med, så virker jo nesten som det kan være en bug?

Ja, utelukker ikke at det er en bug. Men har lite lyst å teste med en blodtrimma Ferrari, liksom ;)

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Jeg spilte gratisversjonen, og det var en stund tilbake. Men hva gikk LFSWorld ut på igrunn?

 

Det er en egen nettside hvor hver bruker som har LFS lisens (kjøpt spillet) kan se oversikt over sin egen og andres kjøring online.

 

Noen av funksjonene.

- Beste rundetid på de forskjellige banene med hver bil, både online i løp og såkalte hotlaps som er gjort offline.

- Hvor mange runder man har kjørt på hver bane med de forskjellige bilene.

- Hvor mange løp man har startet og fullført. Hvor mange pallplasser det er blitt samt antall kvalifiseringer og poles.

- Hvor mange kilometer man har kjørt.

- Man kan faktisk se på andres løp i realtime med et enkelt kart over banen i browseren.

- Se hvem som er online og joine serveren deres via lenke i browseren som starter spillet for deg og joiner serveren.

 

Pluss veldig mye annet, en stund siden jeg har spilt LFS og brukt LFSWorld. Men det er veldig omfattende, imponerende stykke arbeid synes jeg.

Lenke til kommentar

Det varierer, gjelder de fleste biler som er litt villige med baken. Noen ganger er jeg ikke like oppmerksom og kan gi litt for mye gass i en sving slik at rompa begynner å skli og snuta peker mer og mer inn mot innersiden av svingen og når det først skjer så vet jeg at nå går det til helvetet da jeg som sagt sliter noe jævlig med å rette opp bilen om det først skjer.

 

Men tingen er at i det jeg merker at en baken er på vei ut så skal jeg svinge i motsatt retning men i stede for å slippe gassen, heller pompe/gi jevnlig med gass?

 

 

Edit: Gjelder for det meste RWD biler.

 

Du kan også la være å holde for hardt i rattet. Slipp rattet litt, og føl deg frem. Hvis du først har fått sladd, så må du bruke en slags drifteteknikk for å holde sladden igjennom svingen, og da er tricket og pumpe gass samtidig som du har balanse i bilen!

 

 

Jeg sliter med det samme med ratt. Selve rattinga går som regel greit, men du må være SINNSYKT kjapp på kontraen. Se på bilprogram som 5th Gear (der to av programlederne har lag erfaring som profesjonelle racingførere) når de henter inn igjen en sladd. Men å slippe gassen er ikke løsningen (på en bakhjulsdreven bil). Det som er riktig for vanlige folk er å kløtsje... Men siden jeg ikke har kløtsj, så blir det fort verre. For det du da må gjøre er å løfte litt på gassen slik at du stopper hjulspinninga, men ikke så mye at du "låser" bakhjulene. Slipper du gassen og "låser" hjulene snurrer du bare enda kjappere. Det er det som skjer ved såkalt "lift off oversteer" - du slipper gassen inn i en sving, bakhjulene begynner å gå saktere enn forhjulene, og det blir som å dra opp håndbrekket.

 

Det ideelle er å slippe opp gassen til du har hentet inn hjulspinnet, og så ikke slippe mer (gjerne pumpe på gassen for å finne riktig rotasjon/turtall). Altså holde gassen langt nok inne til at hjulene går akkurat så fort rundt som de normalt skulle ved den farten. Det er ikke lett med tanke på den ville rattingen du også må gjøre, så hadde vært greit med kløtsj. Du mister litt fart ved å koble ut gassen, men bedre enn å snurre. Men vet ikke hvor effektivt kløtsjing er i GT5.

 

Prøver å finne en bra instruksjonsvideo på YouTube, men vanskelig. Trenger opplæring selv :)

 

Okay, takk for infoen, skal prøve å tulle litt med gasspedalen neste gang istede for å slippe opp helt.

 

IRL har jeg bare kjørt 4wd eller FWD, og med FWD så trøkker jeg som regel inn clutchen i det jeg slipper gassen og svinger i motsatt retning om jeg får en liten sladd. Er ikke interessert, for øyeblikket hvertfall, å bli noe god drifter, men kunne veldig gjerne tenkt å lære meg å få retta opp bilen igjen om jeg får litt for mye sving på rompa.

Tenker en grunn til at det virker uvant er at du kun har fått slædd på snø i virkeligheten. Snøkjøring er mye mykere og krever ikke like raske reasksjoner som å hente inn en sladd (og ikke minst kontra'n) på asfalt. Her må man være millimeterpresis på rattet siden det er så mye mer grep tilgjengelig på forhjulene, på snø så sklir man som regel en del med alle 4 hjulene uansett om man har 4x4 eller RWD. Men prinsippene er de samme, så trening på snø er absolutt brukbart, må bare øve mer før det sitter i kroppen ;)

Lenke til kommentar

Har akkurat valgt restore Body rigidity for bilen min, noe som ble en dyr affære. Noen her som vet om det har noe å si for karosseriet hvis man kræsjer bilen ved onlinespilling?

 

Det er smådyrt ja!

Skal i allefall ikkje gjere det på Zonda'n.

 

Sjekk bilder i spoiler.

 

 

 

2010-12-03%2007.56.38.jpg

 

2010-12-03%2007.55.33.jpg

 

 

Er det maks 100 biler man kan ha? Det baller fort på seg med A og B spec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...