Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny racersykkel, trenger hjelp!

thmro

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å starte med sykling, landeveissykling. Trenger da hjelp å velge sykkel + utstyr.

Jeg tenker å prøve å holde meg innenfor et budsjett på 12-13tusen. Da trenger jeg sykkel (minimum 105 system?), hjelm, pedaler, sykkelbukse, sko, noe mer?

Trenger hjul som holder (er 100+, men på tur nedover).

Jeg kjøper gjerne brukt sykkel (men ikke mer enn ett år gammel?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Har du sjekka muligheten for Hittegods-auksjon?

Var på en i Fredrikstad tidligere i år, og sykler ble omtrent gitt bort!

Så klart var det masse drittsykler, men det var ogsåmange fine, nesten nye og gode sykler der.

Jeg kjøpte meg en Scott Sportster P3 til 600,-!

Lovlig!

Lenke til kommentar

Har du sjekka muligheten for Hittegods-auksjon?

Var på en i Fredrikstad tidligere i år, og sykler ble omtrent gitt bort!

Så klart var det masse drittsykler, men det var ogsåmange fine, nesten nye og gode sykler der.

Jeg kjøpte meg en Scott Sportster P3 til 600,-!

Lovlig!

problemet mitt er at jeg bor lengst nord og øst i landet. Med andre ord ikke mange hittegods auksjoner her, og sannsynligheten å finne racersykkel der er liten. Ikke har jeg noen gode sykkelbutikker i nærheten heller.

Lenke til kommentar

Er du instillt på å kjøpe på nett da? Eller har du en intersport/g-sport i nærheten du kan handle hos.

Det kan være en god start det, å si noe om hvor du føler deg komfortabel med å handle. Handler du på nett må du jo regne med å gjøre litt montering selv når sykkelen kommer. I tillegg bør du være kapabel til å fikse alt av småting selv. Hvis det i tillegg er snakk om nettkjøp fra en utenlandsk side så blir det jo litt mer arbeid med innføringen og slik.

Det viktigste poenget er kanskje at du ikke bør kjøpe noe på nett hvis du ikke har god kontroll på hvilken sykkelgeometri du trives på. Her varierer det litt fra merke til merke.

Lenke til kommentar

Er du instillt på å kjøpe på nett da? Eller har du en intersport/g-sport i nærheten du kan handle hos.

Det kan være en god start det, å si noe om hvor du føler deg komfortabel med å handle. Handler du på nett må du jo regne med å gjøre litt montering selv når sykkelen kommer. I tillegg bør du være kapabel til å fikse alt av småting selv. Hvis det i tillegg er snakk om nettkjøp fra en utenlandsk side så blir det jo litt mer arbeid med innføringen og slik.

Det viktigste poenget er kanskje at du ikke bør kjøpe noe på nett hvis du ikke har god kontroll på hvilken sykkelgeometri du trives på. Her varierer det litt fra merke til merke.

Det er vel en G-sport her som har inne en racer (uvist hvilken). Kanskje de har noen flere i nabokommunen (18 mil kjøring en vei). Så utgangspunktet er vel at jeg ikke får prøvd særlig med sykler uavhengig om jeg handler på butikk eller via nett. Muligens jeg kan stikke innom Tromsø i løpet av ferien (der burde utvalget og hjelpen være større. Men jeg kunne uansett treng noen tips på hva jeg bør se etter. Har skjønt det slik at shimano 105 gruppen bør være et minimum, men samtidig godt nok. Men hva med dekk, felger, ramme? hva kan jeg forvente å få for det beløp jeg nevnte over?

Lenke til kommentar

Da drar du til G-sporten og spør om å få prøve denne:

Pinnacle r3

Da skulle du ha 2-3000 til de resterende tingene du nevner. En skikkelig sykkeltrøye og noen gode hansker i tillegg så har du det viktigste. Det kan kanskjer være litt vanskelig å få alt dette ekstrautstyret til 2-3000, men da får du satse på litt heftig pruting.

Lenke til kommentar

Til prisen er det en kjempesykkel. Godt brukendes komponenter og ingen deler som står tilbake for resten. Hjulene er vel av den kvaliteten du kan forvente til denne prisen.

Intersport selger akkurat de samme syklene som G-sport. Er Gresvig som lager syklene for begge butikkene. De har bare forskjellig navn. Når det gjelder Mx-sport kan ikke jeg si å ha noen gang sett noe særlig med landeveissykler der.

Lenke til kommentar

Jeg sykler på tredje året på en "g-sport" sykkel. Det er desidert den beste sykkelen jeg noengang har prøvd. Man skal ikke skimse av at det er en Dimant, for det som teller er hvordan komponentene er satt sammen. G-sport for best pris, da de handler inn i størst kvanta. De fleste rammene er laget på samme fabrikk likevel.

Men husk at landevei handler om stil! Derfor må du sette av penger til look pedaler, helst sidi sko, og en pen drakt som matcher resten, samt en ordentlig hvit hjelm. Sykkel computer med pulsbelte er også viktig.

Men, ting er ikke så farlig, for når du først har kjøpt deg landeveissykkel er du hektet likevel, da kommer alt du har av penger til å gå med på sykkelhobbyen.

Lenke til kommentar

Men husk at landevei handler om stil! Derfor må du sette av penger til look pedaler, helst sidi sko, og en pen drakt som matcher resten, samt en ordentlig hvit hjelm. Sykkel computer med pulsbelte er også viktig.

Hvor lenge må en ha syklet før en kan investere i skikkelige håndbygde karbonhjul av yppertse kvalitet? ;)

Lenke til kommentar

Det viktigste er at sykkelen passer. Selv har jeg litt lange bein (og altså kort overkropp i forhold til høyde), så da jeg var på utkikk etter landeveissykkel i vår, luket jeg ut sykler med langt overrør (f.eks. Merida Race syklene). Jeg endte opp med en Canyon og er godt fornøyd med det valget.

Kompaktkrank (50/34) og 11-28 kassett gjør at jeg kan sitte komfortabelt på setet og tråkke opp de bratteste bakker, faktisk med større letthet en den gamle (tunge) mtb'en, fine greier!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp sykkel selv. Jeg gikk for en Fuji ACR 2.0 fra birk sport. knall bra service, sykkelen er meget god å sykle på og jeg har ingenting å utsette som en nybegynner på racer. I tillegg er den i mest mulig annonyme farger, noe som også var litt viktig for meg (kunne aldri syklet på en knall rød sykkel, ser forjævlig ut).

Sykkelen har karbon gaffel og baktriangel, 105-gruppe rundbaunt og veier straks under 9 kilo.

Jeg hadde samme budsjett som deg og endte da opp med sko, pedaler, og annet småtteri i sammenslengen som jeg kjøpte sykkelen.

Har syklet snart 50 mil på den de to ukene jeg har hatt den.

Link: Fuji ACR 2.0

Edit. trykkleif

Endret av Badjoker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...