NVaage Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Hei, Jeg har nylig kjøpt meg et Crosshair IV Formula hovedkort til min nye AMD-basert gaming rig, og etter installasjon sjekket jeg innom BIOS for å bli litt kjent i menyene. Var innom Hardware Information som lister Temperaturer på diverse deler, og så da at alt untatt NB lå på rundt 25-34*C etter en 30min. NB var da på 54*C og dette syntes jeg virket veldig høyt på standard innstillinger. Jeg har egentlig aldri vært og sjekket på NB/SB temperaturer tidligere men når SB ligger på greie 34*C, så syntes jeg at 3/4 ganger så høy temperatur på NB virket litt ekstremt, spesielt når jeg tenker på at jeg ønsker overklokke min 965 BE. Er det noen med erfaring på dette MB-et som kan si om dette er alt for høye temperatur verdier på NB eller om det er ganske normalt og den kan tåle litt mer? Akkurat nå sier Probe II software'n til Asus at NB er på 56*C på maskinen som kun har stått på i 6-7 timer og lastet ned og installert spill via Steam (har kun sjekket et par-tre ganger her og der på fremdrift, ellers ikke rørt den - det kan vel sies være "idle"(?)). Leste litt opp på nettet og det er en del som sier at 50-ish grader er normalt mens andre sier dette er alt for mye. Så er det også snakk om noen skrue-stands eller noe slikt som er en millimeter omtrent for lange og at det ikke blir kontakt mellom NB og heatsink, men da skulle jeg tro at temperaturen gikk enda høyere enn 50 grader antageligvis. Trenger gjerne litt informasjon her av eiere på dette MB-et, burde jeg foreta en RMA eller kan jeg ta ting med ro? Føles ikke ut som at kjølingen skulle være så alt for ille, mitt HD 5970 ligger på 45*C, og i andre benchmarks har jeg lest at det har vært oppe i 60*C idle. Exhausts jeg har i toppen av kabinettet spytter ut kald luft også, så vel, føles kaldt nok ut ihvertfall. Kan også nevne at med den lille bruken jeg har gjort mens jeg laster ned og installerer spill har vært helt prima, og alt er kjempe-responsivt og det er ingenting som jeg føler er et problem når det kommer til bruken, eneste som bekymrer meg er temperaturen jeg leser i BIOS og Probe II. Endret 22. juni 2010 av NVaage Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Dette er normalt, grunnen er at den skal også håndtere ALL informasjon som sendes fra sør (Disker, inn og ut enheter osv.) som skal til CPU og GPU. Men det er PCI-E delen som går skikkelig varm, når du lager rene PCI-E lanes og ikke bare "Switcher" slik som NF200 gjør så blir det en del varme, ingen vei utenom og selv om minnekontrolleren nå sitter i CPU, er fortsatt denne oppgaven igjen på nordbrua og lager varme. Så dette er som sagt normalt, bare å klokke på det. Lenke til kommentar
NVaage Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Takker for svar, oppdaterte til siste BIOS 0801 og etter at den var flash-et gikk jeg inn og lastet default values i BIOS og tok i samme slengen en titt på temps, da var NB på 65*C(!) - er dette virkelig ikke så høyt for NB? Når jeg leser på nettet melder de fleste om at en god temperatur er under 50 og en god del ligger rundt 40*C på idle og at den øker kanskje til 44*C ved Prime95 i 4 timer. Jeg er jo langt unna dette. Kanskje NB ikke får nok airflow på grunn av HD 5970 (det er jo et monster av et kort), jeg får prøve trikse litt med å snu den ene øvre exhaust viften som er rett over NB til enda en intake og se om den synker noe, men vet ikke hvordan det vil evt. påvirke H50 viften som blåser inn fra bakre del av kabinettet (og som også skal gå over NB). Om den synker betyr det vel at heatsink har kontakt med chip? Ble litt tryggere etter forrige kommentar, men nå syntes jeg det bare ble litt skummelt når den økte til 65*C etter en BIOS update (som bedret støtten for OCZ RAM-en min og CPU samt performance i gaming m.m.). Noe jeg har tenkt på litt, er at HD5970 er montert i øverste PCI-E slot (da ASUS spesifiserer at dette gir best ytelse i single-card setup), og den er da rett ved siden av NB. På en måte er NB temp-en ikke direkte helt lik, men relativt lik GPU temp med noen grader lagt til.. kan det være at sensor plukker opp grader fra GPU og at den rett og slett leser den feil? Eller burde ikke det være noe som skjer? Lenke til kommentar
NVaage Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Forsøkt litt forskjellig med viftene nå for å se om jeg kunne få noe bedre målinger, første gang forsøkte jeg bare snu den ene 120mm viften i toppen av 800D til intake ned mot H50 rad og NB, men det var ikke særlig god idé da når jeg forsøkte kjøre Stability Test i Overdrive så frøs skjermbildet etter bare 3-4minutter. Litt deprimert gikk jeg litt mer skikkelig til verks og byttet om på viften til H50 og reverserte den som en exhaust ut bak, og så reverserte jeg den andre 120mm viften jeg hadde i toppen til enda en intake. Da ble de bunn: 140mm intake, back GPU exhaust, H50 exhaust, top 2x120mm intake. Dette ble mye bedre! Kjørte først en 17min test for å sjekke om det var blitt bedre og etter 16min hadde den fra login i W7 gått fra CPU 35*C -> {41*C}, MB 30*C -> {30*C}, NB 54*C -> {56*C}, SB 40*C -> {41*C}. For meg ble det sykt mye bedre og den frøs jo ihvertfall ikke, det er et pluss! Kan også legge til at når jeg kjører Benchmark i Overdrive får jeg følgende verdier på stock instillinger: Integer Computation 18200, Floating Point Computation 3926, Memory Speed 2820, Cache Speed 15990 - System Performance 7627, men har ikke peiling på hva det skal bety for min del Har nå hatt enda en Stability Test kjørendes i en time, og får akkurat samme verdier, så de virker dønn stabile ihvertfall, om de muligens enda kan være noe høye, litt feedback på dette ville jeg satt pris på. For øvrig skal mine RAM brikker være støttet av MB, men i Overdrive lister de som at de kjører med 584Mhz Frequency, er dette normalt og litt mer on-demand at de øker frekvens etter behov, eller er det noen instilliger jeg har virkelig oversett som jeg straksens bør ta en titt på? De skal jo kunne kjøre på 1600Mhz så vidt jeg kan forstå, men har ikke gjort noe annet enn å loade default instillinger i BIOS, så er vel mulig jeg må inn dit og stille på noe? Men har ikke peiling på hva. Må også spørre da mine Akasa vifter er raportert at de kjører på mer enn de 1200rpm som de var spesifisert for, hva kommer dette av? Noen av de kjører i 1300-1400rpm. H50 viften er den eneste som egentlig holder seg innenfor 1700rpm som den er spesifisert som, og holder seg rundt 1620-1685rpm. Hm og atter hm, første gang jeg bygger selv, så mye nytt og mye moro, men også mange spørsmål! Endret 22. juni 2010 av NVaage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå