Gå til innhold

Hvor stor plass tar en hel 60min Mini DV på harddisken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bestilt meg Sony TRV80E, så det er dette kameraet vi snakker om ved beste oppløsning. Det burde vel ikke ha så mye å si uansett vil jeg tro, eller?

Noen spørsmål til.

Er det noe man bør gjøre med Mini DV tapen før den brukes for å oppnå best mulig kvalitet? (Ny Tape) (Sony DV Excellence DVM60EX2)

Noe mann bør gjøre andre gang en bruker den? (med gammel film på)

Hva er LP? (Står på kassetten at den er ”ideal for LP” og at det er 90min i LP mode og 60min i vanlig)

Skulle tro det var dårligere kvalitet på videoen i LP mode, men jeg aner egentlig ikke hva det betyr.

Takker for alle gode svar :)

Lenke til kommentar

LP betyr "long play".

Det gjør at tapen går seinare når ein tar opp film, slik at det blir plass til meir på filmen.

Kvaliteten er betraktelig dårligere.

Er fin å bruke hvis du skal ta opp et fjernsynsprogram på videomaskinen og programmet varer lengre enn kassetten. Da kan du bruke LP til å ta opp 4,5 timer på en 3 timers kassett.

Royrogers

Lenke til kommentar
Det kommer vel litt an på oppløsning etc? Med mitt kamera snakker vi om 30 gig på en 60 mins DV-tape.

Kamera: Sony DCR-TRV30

Tror nok MalboroMannen tar litt hardt i. Det er vanlig å regne 2 Gb per 10 min DV film. 60 min blir dermed omkring 12 Gb. For å kunne redigere filmen trenger en selvsagt mer (og det var kanskje DET du lurte på?). Du bør nok ha 25Gb ledig før du begynner. Noen redigeringsprogram fungerer på den måten at de laster inn en ligth-versjon som du redigerer ferdig, og så rendres hele "spillefilmen" etterpå ved at kun de klippa du har brukt lastes inn og settes sammen. På denne måten legger du beslag på mindre harddisk, men hele prosessen tar litt lengre tid.

Lenke til kommentar

Hvis du gjør opptak i LP modus, så er det anbefalt at du spiller av tapen på samme maskin (Kamera) som du gjorde opptaket. Det viser seg nemlig at når du gjør opptak i LP modus, så kan det være at du opplever kompabilitets problemer ved avspilling på annet utstyr.

Tar jeg ikke mye feil, så står dette omtalt i brukermanualen til kameraet.

Lenke til kommentar
Det kommer vel litt an på oppløsning etc? Med mitt kamera snakker vi om 30 gig på en 60 mins DV-tape.

Tror nok MalboroMannen tar litt hardt i. Det er vanlig å regne 2 Gb per 10 min DV film. 60 min blir dermed omkring 12 Gb. For å kunne redigere filmen trenger en selvsagt mer (og det var kanskje DET du lurte på?). Du bør nok ha 25Gb ledig før du begynner. Noen redigeringsprogram fungerer på den måten at de laster inn en ligth-versjon som du redigerer ferdig, og så rendres hele "spillefilmen" etterpå ved at kun de klippa du har brukt lastes inn og settes sammen. På denne måten legger du beslag på mindre harddisk, men hele prosessen tar litt lengre tid.

Det stemmer det at jeg vurderer hvor mye plass jeg skal sette av på redigeringsharddisken. Foreløpig har jeg satt av 100GB, noe som jeg da forstår er mye, men det er alltid bra med litt ekstra plass så ikke alt går til he..... når du sitter midt i redigeringen :(

Lenke til kommentar

Skulle bare komme med det jeg vet:

Alle mini-DV, DV og DVCPRO-formater tar opp like stor plass, uavhengig av hvor bra kameraet er. Noe som derimot kan ha noe å si er hvordan man frakter data fra kamera til PC og tilbake. Om man for eksempel gjør dette via firewire (som er dagens standard for de overnevnte systemer) blir det en konstant strøm på ca 36 mBps (selv om alle de tre systemene kalles DV25-formater, for da refereres det til kun videodelen, som tar opp ca 25 mBps)

Så: det er 62 minutter tape per kassett, og 60 sek/min x 62 min/tape x 36 mB/sek = ca 13,4 gB per tape.

Når det gjelder Long Play, forringes ikke bilde- og lydkvaliteten i det hele tatt. Det som imidlertid skjer, er at båndet går såpass mye saktere at sjansen for å få "dropouts" er mye høyere. Dette går ut på at små deler av bildet "faller ut" i tideler av et sekund. For vanlige mennesker er dette et veldig levbart problem, men om du driver med kortfilm må du absolutt kjøre på SP (short play).

Om du kjører Long Play vil hver tape bruke ca 20 gB på disken.

IMIDLERTID er det ikke som om du kan beregne 20 eller 40 gB per DV-tape. Om du bruker Premiere eller Avid vil det hele tiden rendres nye filer i full oppløsning som tar like mye plass som original DV-materiale. Vi brukte for eksempel 35 gB på vår siste kortfilm på 6 minutter, og vi har gjort dette i mange år, og det var det beste vi klarte.

Du skriver heldigvis at du har 100 gB, og det er lurt. Men ikke tro at det varer når først redigeringsbasillen biter skikkelig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Øh, ja jeg tok vel litt vel hardt i der, ja.... Når jeg ser etter så er det mer riktig å si at det allokeres ca 15 gig per time DV (i større og mindre snutter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...