Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Hei! Jeg har en Fujitsu/Siemens Scaleo 600 stasjonær PC som i årevis har kjørt Windows XP, men som nå kjører Windows XP og Ununtu. Problemet med maskinen er nå: Jeg starter maskinen. Alt virker perfekt. Jeg surfer litt på nettet. Plutselig fryser alt. Ingen bevegelse på monitoren. Eneste alternativ er å restarte vraket ved å trykke på av/på-knappen inntil den dør, og så slå den på ved å trykke på knappen igjen. Nå starter maskinen på vanlig måte, med de samme lydene, men UTEN at det er noe på skjermen. Skjermen sier bare "no signal". Jeg har testet flere skjermer. Det er ikke skjermene sin feil. Hva kan få en PC til å virke fint, deretter fryse midt i en VG-artikkel, for deretter å ikke ha noe som helt bilde under rebooten? Det kan jo ikke være operativsystemene som hindrer den i å vise selve boot-prosessen, for operativsystemet er jo ikke lastet ennå. Er dette grafikkortet sin feil? Jeg har ikke noe imot å bytte det, da det allerede gir enorme mengder akustisk støy fra viften. Hvordan kan jeg vite hva som forårsaker dette? Dette er familiens PC, som står midt i stua. Det er også den PCen jeg bruker for å overbevise familien om at Linux er bra. Det er fint om den faktisk virket. De gangene maskinen booter og virker på normal måte, tar det alt fra fem minutter til en halvtime før den fryser. Og etter rebooten er altså skjermen uten bilde. Men det virker igjen hvis jeg prøver igjen litt senere. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Det kan være driverfeil så å innstallere nye drivere kan være smart. Å reinnstallere maskinen fra scratch kan jo også funke, men det skal jo strengt tatt ikke være nødvendig. Sjekk maskinen for virus/malware også. Og hvis maskinen er gammel så kan det være temperaturrelatert. Du kan laste ned en HW monitor og sjekke temp.nivå på cpu og gpu og evt. poste resultatet her. HW monitor Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Hvordan kan det være driverfeil, eller softwarefeil i det hele tatt, når skjermen bare er svart under rebooten? Altså... Programvare kan ikke hindre en PC i å vise selve oppstarten før maskinen booter? Press Del to ender Setup osv...? Skjermen viser bare "No signal" mens PCen starter. Jeg mistenker som sagt skjermkortet, men ønsker idëer. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Som sagt, test temperaturen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Får ikke sjekket noe som helst nå... Maskinen har vært avslått i timevis, og er stein kald. Allikevel er skjermbildet dødt. Jeg er sikker på at noe hardware er ødelagt. Men hvor sikker kan jeg være på at dt et grafikkortet? Kontakten for grafikkortet er grønn, og har en splint som må trekkes ut for å få ut kortet. Er det dette som kalles for PCI-express? Er grafikkort som passer i denne maskinen fortsatt tilgjengelige? Endret 21. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg tror egentlig at det er en AGP slot i den maskinen der. Mulig jeg tar feil men den er rimelig gammel etter det jeg kan se. AGP kort finnes fremdeles men jeg er skikkelig usikker på hvor smart det er å begynne å fikse opp en maskin med så gammel teknologi. Du kan jo få en ny maskin til 3000-4000kr som yter sinnsvakt mye bedre. Alternativt så kan du jo kjøpe ett brukt AGP kort. Jeg gjorde forøvrig samme blemma og kjøpte ett 7800GS kort til min gamle AMD maskin, og det brukte jeg strengt tatt i underkant av 10 ganger før jeg måtte kjøpe en helt ny maskin. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Maskinen brukes til å sjekke e-post. Jeg vil ha det billigste grafikkortet jeg kan få, som ikke er dårligere enn det jeg har, og som løser stabilitetsproblemene. AGP er såvidt jeg husker brun, og bussen er plassert langt inne på hovedkortet, ikke nær baksiden i kabinettet... Jeg stikker og fotograferer vraket nå, for ikke å levne noen tvil... Stay tuned. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Sjekk kondensatorene på hovedkortet,jeg har selv kastet ganske mange av disse maskinene pga defekte kondensatorer. Skulle de ikke lekke ville jeg ha byttet skjermkort og testet vidre. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Ser sånn ut: Er dette PCI-e eller AGP? Er dette fremdeles tilgjengelig? Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Det er et agp kort - man kan enda kjøpe agp kort men hadde nok satset på et brukt pga du har en eldre maskin som kanskje ikke har nok psu til å drive nye kort eller har nok ledige/rette kontakter. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Det formelig oser ytelse av det kortet der gitt. :!: Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Ja, det er vanvittig bra. Klarte NESTEN å kjøre Need For Speed... Men fikk feilmelding i stedet.... Har en eldre PC på hytta... Har et Gainward GeForce 2-kort stående der. Vil det passe her? I så fall slipper jeg å kjøpe nytt eller be om hjelp. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Mener det er AGP på Geforce 2. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Ja, jeg VET at kortet på hytta er AGP. Men jeg drømte ikke om at det potensiellt defekte kortet i denne moderne maskinen også var AGP. Men jeg får vel ta med meg grafikkortet fra hytta hjem neste gang jeg er der... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 Har nå lånt et knippe komponenter fra andre PCer. Verken bytte av PSU, skjermkort eller monitor løste problemet. Det er fortsatt periodisk. Kan dette skyldes hovedkortet? I så fall åker hele rukkelet på dynga. Men hvordan kan jeg være sikker? Dette er altså fatter'ns PC. Han bruker den til e-post, og den har alltid fungert til det bruket. Allikevel insisterer han (heldigvis ) på å ikke kjøpe det billigste. Følgelig vil en ny maskin representere en betydelig investering. Jeg vil være SIKKER før jeg skroter denne. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Det er vel hovedkort og minne igjen, men jeg kan ikke helt se at minnet skulle være skyld i dette da bildet forsvinner under boot. Det er vel vrient å sjekke noe mer på maskinen uten ¨å ha spesialkort til å søke med. Kast driten, den er hakke meg gammel nok til å høre hjemme på museum uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå