andeik Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg skal jobbe som frivillig på en stor norsk festival. Spørsmålet mitt er om jeg kan kreve spisepauser etter arbeidsmiljøloven på min 12-timersvakt? § 1-6. Personer som ikke er arbeidstakere (1) Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid i virksomhet som går inn under loven: a) elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål, b) vernepliktige, c) sivile tjenestepliktige og tjenestepliktige i sivilforsvaret, d) innsatte i kriminalomsorgens anstalter, e) pasienter i helseinstitusjoner, attføringsinstitusjoner o.l., f) personer som i opplæringsøyemed eller i forbindelse med arbeidsrettede tiltak utplasseres i virksomheter uten å være arbeidstakere, g) personer som uten å være arbeidstakere deltar i arbeidsmarkedstiltak. Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 § 1-2. Hva loven omfatter (1) Loven gjelder for virksomhet som sysselsetter arbeidstaker, med mindre annet er uttrykkelig fastsatt i loven § 1-8. Arbeidstaker og arbeidsgiver (1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid i annens tjeneste Festivalen sysselsetter deg som arbeidstaker, og loven kommer i anvendelse. Så vidt jeg kan forstå i hvert fall. Mulig det finnes unntak. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Dette er ikke noe som har med loven å gjøre, men føler å komme med det forde. Du er der frivilig, på 12 timersskift. vanligvis ville det kostet veldig mye, så jeg synes at du enkelt og greit skal kreve det - eller si at de får finne noen andre frivilige. Du trenger faktisk energi for å holde på hele skiftet. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Festivalen sysselsetter deg som arbeidstaker, og loven kommer i anvendelse. Så vidt jeg kan forstå i hvert fall. Mulig det finnes unntak. Så da må kost, losji og festivalpass ansees som lønn i et ikke-ansatt forhold, men som allikevel blir regulert av arbeidsmiljøloven? Har nemlig hørt om flere som har jobbet 12-timersvakter på festivaler uten en eneste pause, men iflg. dette har jeg altså krav på 1 time lunsj... Lenke til kommentar
Cognomen Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg har jobbet på en del festivaler, og aldri opplevd at man ikke har fått matpause på en 12-timersvakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå