Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder arbeidsmiljøloven på festivaler?

andeik

Anbefalte innlegg

Jeg skal jobbe som frivillig på en stor norsk festival.

Spørsmålet mitt er om jeg kan kreve spisepauser etter arbeidsmiljøloven på min 12-timersvakt?

§ 1-6. Personer som ikke er arbeidstakere

(1) Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid i virksomhet som går inn under loven:

a) elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål,

b) vernepliktige,

c) sivile tjenestepliktige og tjenestepliktige i sivilforsvaret,

d) innsatte i kriminalomsorgens anstalter,

e) pasienter i helseinstitusjoner, attføringsinstitusjoner o.l.,

f) personer som i opplæringsøyemed eller i forbindelse med arbeidsrettede tiltak utplasseres i virksomheter uten å være arbeidstakere,

g) personer som uten å være arbeidstakere deltar i arbeidsmarkedstiltak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 1-2. Hva loven omfatter

(1) Loven gjelder for virksomhet som sysselsetter arbeidstaker, med mindre annet er uttrykkelig fastsatt i loven

§ 1-8. Arbeidstaker og arbeidsgiver

(1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid i annens tjeneste

Festivalen sysselsetter deg som arbeidstaker, og loven kommer i anvendelse. Så vidt jeg kan forstå i hvert fall. Mulig det finnes unntak.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe som har med loven å gjøre, men føler å komme med det forde.

Du er der frivilig, på 12 timersskift. vanligvis ville det kostet veldig mye, så jeg synes at du enkelt og greit skal kreve det - eller si at de får finne noen andre frivilige. Du trenger faktisk energi for å holde på hele skiftet.

Lenke til kommentar

Festivalen sysselsetter deg som arbeidstaker, og loven kommer i anvendelse. Så vidt jeg kan forstå i hvert fall. Mulig det finnes unntak.

Så da må kost, losji og festivalpass ansees som lønn i et ikke-ansatt forhold, men som allikevel blir regulert av arbeidsmiljøloven?

Har nemlig hørt om flere som har jobbet 12-timersvakter på festivaler uten en eneste pause, men iflg. dette har jeg altså krav på 1 time lunsj...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...