Stigma Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Hei, Jeg har lenge ventet på at bærbare maskinermed brennselscelle teknologi skulle dukke opp i vanlig salg. Jeg har alltid synes at batteriteknologien som finnes i dag rett og slett ikke er god nok til å kunne gi noen god bærbar opplevelse ettersom man i beste tilfelle bare får en håndful timer bruk fra et fullt batteri ved mindre man bruker en atom prosessor eller tilsvarende svake enheter. Desverre har jeg ikke holdt meg oppdatert på denne teknoogien i det siste året eller så - og det virkerå ha fallt litt av radaren synes jeg. Jeg lurer derfor på om noen har litt oppdatert informasjon om hvordan progresjonen av denne teknologien går. Er det noe som vil komme i praksis i noenlunde nær fremtid? -Stigma Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Acer Timeline-serien skal kunne gi opp mot 12 timer batteri, og den kan velges med brukbart middelklasse GPU og vanlig OK CPU. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Acer Timeline-serien skal kunne gi opp mot 12 timer batteri, og den kan velges med brukbart middelklasse GPU og vanlig OK CPU. takk, men jeg vil helst holde tråden om nyheter rundt brenselsceller, ikke bedringer i gammel batteriteknologi. -Stigma Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Tipper det vil ta mange år før dette kan bli aktuelt til massene. Prisen er for høy og "batteriet" vil måttes byttes ut ofte, Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Ikke minst tar det tid før produsentene gidder å bytte ut alt produksjons-utstyret. Å holde tilbake teknologien er bedre for mange parter helt til noen bryter gjennom. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density Hvorfor er du så opptatt av at det absolutt skal være brenselscelle? Se på tabellen ovenfor, moderne varianter av lithium-baserte batterier har mye større energitetthet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density Hvorfor er du så opptatt av at det absolutt skal være brenselscelle? Se på tabellen ovenfor, moderne varianter av lithium-baserte batterier har mye større energitetthet. Det er ganske enkelt - fordi uansett hvor godt lithium batteriet er så må du ha en strømkontakt å lade det opp fra når det er tomt. En brennselscelle kan du potensiellt etterfylle som du vil fra en liten flaske fra laptopsekken etter behov, og dermed i praksis ha nesten ubegrenset batteritid når du f.eks. er ute å reiser. Du kunne selvfølgleig bært med deg flere batterier også, men det er både upraktisk i forhold til å lade dem alle opp senere igjen, samt at batteriene er dyre. Men jeg tar det utifra svarene her at dette er noe utviklingen har stoppet opp på, ihvertfall i forhold til consumer-level utstyr enn så lenge? Om ingenting annet så er det greit å vite at det ikke er noe man bør vente på. -Stigma Endret 21. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Vanlige batterier som er gode nok gir nok batterilevetid for omtrent alle normale potensiale kjøpere, til en meget hyggelig pris, altså ville brenselscelle i en normal laptop bli et dyrt nisjeprodukt uten reelt marked. Argumentet om reisebruk er dårlig. Hvor ofte reiser man i situasjoner der det går mange dager mellom hver gang man har tilgang til strøm? Så og si aldri - selv om enkelte særinger gjør det av og til. Men si at man får tilgang på et nymotens lithiumbatteri som har 3x tettheten av et vanlig, billig lithiumbatteri idag. Da har man plutselig 36 timer batterilevetid. Man må være mange uker borte fra sivilisasjonen før det ikke holder. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Vanlige batterier som er gode nok gir nok batterilevetid for omtrent alle normale potensiale kjøpere, til en meget hyggelig pris, altså ville brenselscelle i en normal laptop bli et dyrt nisjeprodukt uten reelt marked. Argumentet om reisebruk er dårlig. Hvor ofte reiser man i situasjoner der det går mange dager mellom hver gang man har tilgang til strøm? Så og si aldri - selv om enkelte særinger gjør det av og til. Men si at man får tilgang på et nymotens lithiumbatteri som har 3x tettheten av et vanlig, billig lithiumbatteri idag. Da har man plutselig 36 timer batterilevetid. Man må være mange uker borte fra sivilisasjonen før det ikke holder. Selvfølgleig er det relevant hva det koster å produsere slike brenselsceller og det er avgjørende for om det blir praktisk å produsere dem, men jeg synes utsagnene dine om at vanlige batterier dekker "alle" behov og det det ferdig kategorisk ikke er behov for annet er litt trangsynt. Kanskje du ikke har behov for slikt, men hvordan vet du hvilke behov andre mennesker har? Er det bare "sære mennesker" som reiser på hytten eller tar tog/fly i mange timer uten tilgang på strøm? Og når du snakker om batteri med 36 timers levetid så har jeg fremdels til gode å se noe slikt - ihvertfall på en maskin som brukbar til noe mer krevende enn dagens såkallte "netbooks". Men jeg er i grunn ikke instressert i å gå i gang med en debatt om brenselsceller er fremtiden eller ikke - jeg ville bare vite status på utviklingen, og det har jeg nå forsovidt fått, dog jeg hadde gjerne likt en link til en prosejonell artikkel av nyere dato om noe sånt eksisterer hvis noen kjenner til det. Hvis ikke så setter jeg meg bare avventende til teknologien til jeg hører mer om det i IT nyhetsbildet. -Stigma Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Jeg er ikke sikker på hva du egentlig er på jakt etter, men har du tittet på sidene til FuelCell2000? UltraCell er jo en produsent av brensel celler, mulig du finner noe der også. Endret 22. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 UltraCell lager systemer for militæret og andre som oppholder seg ute i "felten". Jeg synes denne artikkelen fra 2006 oppsummerer status ganske bra. Jeg tror konklusjonene fortsatt er gyldige i 2010. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå