Gå til innhold

Sende parametre til Sql Server fra Excel Query

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er på feil jorde nå, men retter heller dette mot dba'er enn tec-support smile.gif

Jeg har et Excelark som benytter ekstern tilkobling for å hente data fra en Stored Procedure i Sql Server 2005. I Microsoft Query har jeg bare skrevet inn navnet på sproc og en stk variabel

dbo.SP_getPortfolio '01.05.2010'

Min sproc, har da en variabel

ALTER PROCEDURE dbo.SP_getPortfolio
@dateSeparator datetime
AS
BEGIN...

Det funker fint, helt til jeg ønsker å sende en variabel i stedet for en fast datostreng fra Excel. Om jeg setter inn

dbo.SP_getPortfolio [minDato]

i kallet, som jo normalt tilsier at Excel skal spørre meg om en dato, får jeg opp følgende melding : Error converting data type nvarchar to datetype

Hvordan vet odbc-koblingen at jeg ikke har tenkt å skrive en dato? Burde ikke Excel spørre meg om input før den begynner å påstå at jeg supplerer nvarchar....

Må jeg muligens omgå dette i sproc'en med å sende inn en streng med nvarchar, og konvertere denne på server eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig problemet er at jeg ikke benytter vba. Tenkte å unngå macroadvarsler hos brukerne, så jeg benytter bare "hent eksterne data"-funksjonen i Excel, og når Ms Query kommer opp skriver jeg bare navnet på stored procedure i SQL kodevinduet. Mulig ms Query og stored procedures ikke er noen ideell match, og jeg må bruke vba...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...