Gå til innhold

Lysdioder på 12v

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden de er blå, ville jeg tippe på 400 ohm (antar da ca. 3V @ 25 mA)

Siden de er blå?

Siden bilen borti gata er rød anntar jeg at den har 500 hk.... :roll:

Jeg sitter akkurat nå og ser på en RGB LED hvor den blå delen er 3.2V~3.6V og som jeg mater med litt over 350 mA

Desuten blir det vel ikke 400 ohm med de specs du oppga, men 360:

(12-3)/(25*10^-3) = 360 ohm

Og hvis vi går ut fra E12 serien motstander er den mest fornuftige nærmeste verdien da 390 ohm.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Siden de er blå?

Jeg sitter akkurat nå og ser på en RGB LED hvor den blå delen er 3.2V~3.6V og som jeg mater med litt over 350 mA

Og hvis vi går ut fra E12 serien motstander er den mest fornuftige nærmeste verdien da 390 ohm.

Fargen i en lysdiode er direkte relatert til båndgapspenningen i det halvledermaterialet som er brukt, og dermed hvilken arbeidsspenning den har. Dette er igjen direkte relatert til hvor stor motstanden må være for å oppnå en viss strøm ved en viss spenning. Som en generell regel er det en god idè å være litt forsiktig med å være for ovenpå når du har så lite kjennskap som et tema som du viser her.

Videre er den praktiske forskjellen mellom 360 og 400 ubetydelig i denne sammenhengen. Zalo hadde altså helt rett i det han sa.

Lenke til kommentar

Siden de er blå?

Fargen i en lysdiode er direkte relatert til båndgapspenningen i det halvledermaterialet som er brukt, og dermed hvilken arbeidsspenning den har. Dette er igjen direkte relatert til hvor stor motstanden må være for å oppnå en viss strøm ved en viss spenning. Som en generell regel er det en god idè å være litt forsiktig med å være for ovenpå når du har så lite kjennskap som et tema som du viser her.

Videre er den praktiske forskjellen mellom 360 og 400 ubetydelig i denne sammenhengen. Zalo hadde altså helt rett i det han sa.

Du sier den praktiske forskjellen mellom 400 og 360 ohm er ubetydelig (greit nokk), men så drar du fremm spenningsforskjellen mellom lydioder med forskjellige farger som vesentlig for motstandsverdien når man mater 12V inn på LED - resistor koplingen???

Her er det vel spenningsforskjellen som er ubetydelig og strømmen lysdioden tåler som har nesten allt å si. Og hvor stor strømm en LED tåler kan du vel ikke gjette på ut fra fargen...

Sannt nokk så pleier slike billig "universal LED" som man nærmest får kastet etter seg å ligge på 20-30 mA, men jeg går ut fra at trådstarter vil ha noe litt kraftigere enn dette. Man får jo f.eks bitte små LED på over 1 W styrke nå til dags (men det er jo en del overkill for bryterlys da) og da ligger strømmen på noen hundre mA istedenfor noen titalls

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hva er det du vil fram til egentlig? Det vi driver med her er kvalifisert gjetting og ikke noe mer.

Er en motstand på ~400 ohm et dårlig valg? Ville du valgt annerledes? Kan motstanden velges på en bedre måte?

Til og med de minste 0402-LEDsene tåler 25 mA.

Istedet for å gnåle om at vi sannsynligvis har valgt feil motstand, hvorfor ikke komme med en konstruktiv tilbakemelding?

Lenke til kommentar

Hva er det du vil fram til egentlig? Det vi driver med her er kvalifisert gjetting og ikke noe mer.

Er en motstand på ~400 ohm et dårlig valg? Ville du valgt annerledes? Kan motstanden velges på en bedre måte?

Istedet for å gnåle om at vi sannsynligvis har valgt feil motstand, hvorfor ikke komme med en konstruktiv tilbakemelding?

Må si meg veldig enig i dette.

Valget på 560 ohm synes jeg virker fornuftig. Ville kanskje ha valgt 1000 ohm selv hvis ikke lysdioden var veldig lyssvake.

space

Lenke til kommentar

Den beste måte å velge motstand på er vel å regne den ut først nøyaktig. (Uinn - Uled)/ Iled = R også velge den nærmeste høyere verdien du finner i E-12 serien(og der finnes ingen 400 ohm men 390 ohm) for å ikke få for høy strømm gjennom dioden.

Også til konstruktiv tilbakemelding til TS. Husk at en bil ikke har 12V ut fra batteriet. Når motoren går f.eks kan spenningen være helt oppi 14,7 V ladespenning og når motoren står stille pleier heller ikke batteriet å synke helt ned i 12 V (med mindre det er veldig utladet). Så regn med dette når du skal regne ut motstandsverdi. Og finn også et datablad til diodene du skal bruke, eller ihvertfall hva de tåler av strømm og hvilket spenningsdropp de har.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Har lite for seg å sitte å regne nøyaktig med ca. verdier som kan variere mye. Generelt bør man da være ganske konservativ. I dette tilfelle ved å benytte en relativt stor motstand som gjør at dioden veldig sikkert drives under maks.

space

Lenke til kommentar

Har noen brytere i bilen der jeg skal sette inn blåe dioder i stedet for de vanlige glødelampene som er der fra før. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan finne ut hvor stor motstand jeg må ha før dioden, så den ikke brenner seg.

biltema har lysdioder med formotstand til 12v ,sikkert mange andre butikker som har det å

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...