Gå til innhold

Trenger ny trådløs router

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger en ny trådløs router. Jeg har 30/30mbit, og med min nåværende router får jeg kun en maks nedlastningshastighet på 1,5mb/s.

Jeg er også avhengig av at routeren har vanlige lan porter, ettersom jeg har koblet en mediaboks via dette.

Hvilke(n) kan dere anbefale meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Trenger en ny trådløs router. Jeg har 30/30mbit, og med min nåværende router får jeg kun en maks nedlastningshastighet på 1,5mb/s.

Jeg er også avhengig av at routeren har vanlige lan porter, ettersom jeg har koblet en mediaboks via dette.

Hvilke(n) kan dere anbefale meg?

Før du kjøper ny ruter så tror jeg med fordel at vi kan ta en titt på utstyret du allerde har.

Når du sier at ruteren din kun klarer 1,5mbit/sek så tviler jeg sterkt på at dette faktisk er et problem i ruteren - da jeg aldri har sett noen ruter som er i nærheten så svak, og hvis det viser seg at det er noe annet som blokkerer for hastigheten enn ruteren så kan du jo ha det samme problemet om du kjøper en ny ruter også.

Hvilken modell er det du har fra før?

-Stigma

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/sok?pg-q=17h9xanvdek

DIR-655 er en enkel og rask router.

Lillebroren dir-615 er også er godt valg. Selv om den er hakket svakere på trådløst og ikke er fullt så kraftig på maks throughput så gir den veldig mye for pengene (270 på dustinhome og 400 på din loklae lefdal/elkjøp). Den vil lett ta unna 30/30mbit ved mindre du har har behov for heavy QoS eller har en server som hele tiden bruker mesteparten av linjen til bitorrent.

Merk at noen tidligere firmware hadde et problem med DNS forwarding som plaget mange mindre avanserte brukere, så det er lurt å sørge for å bruke siste firmware. Foruten dette ene problemet er 615 stabil og god (ihvertfall tatt i betraktning prisen for de som ikke har så veldig høye krav).

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har en eldre Jensen router. Hvor tror du problemet ligger?

Jeg tok en test fra brebandskollen.se, hvor jeg fikk 30/30mbit opp og ned da jeg koblet via hjemmesentralen. Og 12/12mbit når jeg tok testen via det trådløse.

Jeg kommer forøvrig ikke inn på routeren (192.168.0.1). (Har ikke prøvd med lan kabel)

Lenke til kommentar

Jeg har en eldre Jensen router. Hvor tror du problemet ligger?

Jeg tok en test fra brebandskollen.se, hvor jeg fikk 30/30mbit opp og ned da jeg koblet via hjemmesentralen. Og 12/12mbit når jeg tok testen via det trådløse.

Jeg kommer forøvrig ikke inn på routeren (192.168.0.1). (Har ikke prøvd med lan kabel)

12/12Mbit? så da mener du at du fikk 1,5MB/sek, ikke 1,5Mb/sek i den første posten din. Det er ganske stor forskjell mellom de to ;) Da er det mer normalt ja.

Om du stopper på 12Mbit/sek så vil jeg tro at det er den trådløse overføringen din som er flaskehalsen, ikke selve ruteren. Det finnes et par ting du kan gjøre for å optimalisere dette for å oppnå bedre overføringshastighet, slik som å finne ut den optimale frekvenskanalen å bruke, samt å sette senderen på ren 802.11 g modus er ofte smart.

Du kan bruke gratisprogrammet INSSIDER (google navnet) for å se hvilke kanaler er ledige i ditt område. ideelt sett bør du ha færrest mulig (eller ingen) andre signaler på den kanalen du skal bruke, pluss færrest mulig signaler på 2 kanaler på hver side også, dog disse er mindre viktige enn hovedkanalen. Grafen som vises i programmet er lett å forstå - du vil ikke dele plassen din i grafen med andre nettverk kort sagt - så du velger kanal basert på dette. ost screenshot om du har problem med å forstå hvilken kanal du bør velge.

Det du må ta hennsyn til i forhold til evt. kjøp av ny ruter er om maskin(ene) dine har støtte for 802.11n nettverk. Hvis de bare har støtte for g, så vil ikke en ny ruter nødvendigvis gi deg noe spesiellt mer hastihget på trådløs enn du har fra før. Selv i de beste tilfellene så makser 802.11g nettverk ut på rundt 20-25mbit/sek i praksis, så vær klar over at ved mindre du har både 802.11n sender og mottaker så vil du neppe klare å oppnå 30/30mbit over trådløst uansett. Det hadde vært bortkastede penger å investere i en ny fancy ruter om alle maskinene din bare hadde g-nettverk, for du hadde kanskje bare oppnådd et par mbit/sek mer enn før. heldigvis kan du få 802.11n nettverksadaptere ganske billig for maskiner som ikke har det innebygget.

Før du spør om det: Ja, 802.11g har teoretisk maskimum på 54mbit/sek, men det betyr ikke at du kan oppnå dette i praksis. Typisk maks hastihget på g nettverk under ideelle forhold ligger rundt 20-25Mbit/sek.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Da har du bedre forutsetninger for å bytte ut ruteren, det er jeg enig i.

Både DIR-615 og DIR-655 som du ble foreslått her har begge N-nettverk.

For flere forslag kan du ta en titt på denne listen:

smallnetbuilder graf2

Har finner du en sammenligning av mange populære rutere, samt reviews av samtlige om du vil se nærmere på dem. isten du får opp i den linken gir gjennomsnittet av målt hastighet. Det er altså ikke maks praktisk oppnåelig hastighet, men et gjennomsnitt av gode-gjennomsnittlige-dårlige forhold.

En annen variant av grafen gir deg pris/ytelse forholdet på ruterene, så du kan finne en ruter som både er billig og god på trådløs sending.

smallnetbuilder graf2

Du bør vel sikte deg inn mot en rute som ihvertfall ligger nært 30Mbit grensen, dog det avhenger selvfølgelig litt av hvor gode eller dårlige senderfoholdene dine er i huset også.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Man bør vel her også tenke seg at hastigheten blir oppgradert i løpet av noen få år.

Med 30/30 så er det vel fiber vi snakker om? Jeg ville ikke brukt DIR-615 på en såpass "tung" linje. Router er et av områdene der man ikke bør kjøpe billigst mulig, nettopp fordi dette er nøkkelen til stabilitet og hastighet i nettverket.

Det stemmer. Har du noen routere du vil anbefale?

Jeg så litt på D-link DIR-655. Er denne noe du vil anbefale?

Lenke til kommentar

Vil anbefale Jensen Scandinacia 89300! Kjøre 2 slike i WDS. Husk å oppgradere firmware.

ANBEFALES! Koster ca 800kr men den har 20års garanti!

At den har 20 års garanti er lite relevant, sidan den garantert er utdatert lenge før det. Routerar generelt har vel 5 års reklamasjonsrett ihht. forbrukerkjøpsloven.

Ellers kan eg anbefale Asus RT-N16.

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...