Gå til innhold

Skal kjøpe AM3 prosessor, har HK som kan låse opp prosessorer.

Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Jeg tenkte å kjøpe en X4 og låse den opp til en X6. Er det mye å hente på å låse opp AM3 prosessorer generelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Det går da ikke an og låse opp x4 til x6?

Men du kan låse opp X2/x3 til x4. Det vil nok gi bedre ytelse ja.

Lenke til kommentar

Opplåsing av kjerner fungerer i bare 25% av tilfellene. Og av dei 25% tilfellene så har det i fleire tilfeller blitt rapportert småfeil som applikasjoner som bruker fleire tråder låser seg eller har artifacts. I mitt tilfelle der eg har ein x3 som kan låses opp til phenom 2 x4 så får eg artifacter på alle bileter og videoer. Spel derimot ser ut til å fungere knirkefritt.

Lenke til kommentar

25% som kan låses opp? Kilder?

X2 555 har en meget høy "opplåsingsprosent" til firekjerne. Min 555 er klokket til X4 3.9GHz dønn stabil uten krøll av noe slag. Hadde også en X2 550 som kjørte X4 3.8GHz stablit. Ser ut som om jeg hadde maks flaks med mine 100%

Lurer på hvorfor de ikke gikk gjennom kvalitetskontrollen hos AMD som firekjerne? Det er billigere for AMD å plukke ut et antall fra X4 produksjonen å "disable" to kjerner til X2, enn å kjøre en egen linje til disse tokjernene.

Jeg vet selvsagt at ikke alle lar seg unlocke til tre eller fire kjerner. Dette er nok gjort bevisst av AMD. Det blir jo et spenningsmoment, og vil pirre mange kjøpere.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Gjort bevisst?? For noe latterlig vas. Alle som har jobbet mot cpu produsenter veit at hvis en cpu som ikke tilfredstiller kravene for å kunne selges som f,eks 4kjerner selges som f.eks 2kjerner.

Å produsere cpuer er en drita vanskelig prosess og det er veldig høy feilrate på de raffeste cpuene. Å selge dem som lavere alternativer kutter kostnader og produsentene slipper å vrake tonnevis med cpuer, det er den eneste grunnen.

Lenke til kommentar

En AMD 6-kjerners CPU (Thuban) med feil kan bli solgt som en 4-kjerners CPU (Zosma) istedenfor at de kaster den. Det samme gjelder for 4-kjernes CPUer som kan bli solgt som 2- eller 3-kjerners med låste kjerner.

Det finnes tilfeller hvor kjerner blir låst uten at det er feil på dem for å dekke etterspørselen etter CPUer med færre kjerner. Disse kan da låses opp uten problem.

Det er så liten prisforskjell på AMD CPUer at det er liten vits i å gamble på core unlocking. Sjansen for å ende opp med en som kan låses opp er under 50% etter hva jeg har lest.

Kjøp den prosessoren du trenger og se på det som en bonus hvis det er mulig å låse opp kjerner.

Lenke til kommentar

Gjort bevisst?? For noe latterlig vas. Alle som har jobbet mot cpu produsenter veit at hvis en cpu som ikke tilfredstiller kravene for å kunne selges som f,eks 4kjerner selges som f.eks 2kjerner.

Å produsere cpuer er en drita vanskelig prosess og det er veldig høy feilrate på de raffeste cpuene. Å selge dem som lavere alternativer kutter kostnader og produsentene slipper å vrake tonnevis med cpuer, det er den eneste grunnen.

Ok, så mine X2 550/555 opplåste til firekjerner, er en kraftig svikt i AMDs kvalitetskontroll?

Hadde det vært feil på dem, kunne jeg ikke klokket en MHz. Kjører også nb på 2.6-2.8 GHz uten problem, samt kjerner på 3.8 og 3.9GHz. Slikt har de gått siden dag en for mange mnd siden.

Som whitespace nevner, har dette noe med etterspørsel å gjøre i disse tilfellene. Og da er det vel gjort bevisst tenker jeg.

At X2 555 har solgt bra pga meget høy unlock rate, kaller jeg ikke vas, som du liker å kalle det. Det fins fortsatt mange som liker å spare 5-600 kr på to bios klikk.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Det faktum at dere prater om unlock rate tilsier at dette ikke er noen bevisst handling fra produsenten for da hadde denne raten vært på 100%.

Ja og nei:

En del produsenter av HK har unlocking som en feature på noen av sine kort = bevisst.

Men fra AMD sin side så er dette noe som potensielt kan skade produktene de leverer og de har tidligere kommet med en BIOS oppdatering som skal blokkere unlocking.

Lenke til kommentar

Det verste som kan skje hvis en prøver å unlocke en cpu som har defekte kjerner, er at en må ta en clear cmos. På de fleste hk skjer det ingenting. Dvs at det rapporterer en X2 som en X2.

For amd sin del er det vel en fordel at færrest mulig noobs foretar unlocking, da det for noen kan oppstå nevnte problem. Er ikke verre enn å ta ut batteriet noen sekund.

Nå er det vel ikke amd som kommer med unlock sperre i bios, men hk produsentene. Det er opp til hver enkelt produsent å avgjøre dette. Og ikke er det mange som velger å flashe bios til en slik går jeg utfra.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Thuban som trådstarter her spør om, regner jeg med at den har en svært lav "unlock rate". I og med at etterspørselen her primært er etter sekskjernevariantene er nok de 960T som kommer i salg sekskjerner med feil på en eller to kjerner.

At "unlock rate" på 550BE og 555BE har vært svært høy, er naturlig i forhold til salgsfordelinga av Phenom II. I realiteten lager bare AMD en Phenom II CPU (utenom Thuban), og så er det etterspørsel/kvalitetsortering som bestemmer hvilken merkelapp de får. Kun en produksjonslinje så vidt jeg vet, da dette er økonomisk mest rasjonelt. Thuban er dog et eget produkt med ny produksjonslinje.

Derfor var det uten tvil liten risiko med stor sannsynlighet for å lykkes med å kjøpe Phenom II X2 og låse opp kjerner. Og når man sparer 600 kr er det greit. Å kjøpe 960T for å låse opp tror jeg personlig har særdeles liten mulighet til å lykkes. Thuban har også avvikende arkitektur i forhold til X2 og X4.

@smint: Ved lik klokkefrekvens vil en firekjerne være bedre enn tokjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...