Arinomi Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg har lyst til å kjøre en diskusjon angående røykepauser i arbeidstiden. Selv synes jeg det er greit med røykepauser, så lenge man tilpasser seg etter forholdene. Er det mye å gjøre på arbeidsplassen, avbryter man ikke det man gjør for å "dekke behovet". Jeg røyker selv ganske mye, men jeg har ikke et så stort behov at jeg "må ha" en røyk hver halvtime, spesielt ikke når jeg er opptatt med noe/noen. Siden jeg selv verdsetter en kjapp røykepause i ny og ne, er jeg selvfølgelig bare glad til om mine ikke-røykende kolleger tar seg en pustepause av og til. Man må ha pauser, både røykere og ikke-røykere. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Må da være greit, selv om jeg skulle ønske folk kunne bruke pausene sine på noe mer fornuftig. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg synes det også greit, foreldrene mine tar seg også røykepause av og til både hjemme og på jobb(seff ute) Så lenge det ikke overgår en vis grense så ja. Men vis det går utover at jeg må tar over det dem hold på med hjemme for di dem vil dekke behoved så hadde jeg tatt ut røyken ut av munnen demmes å trøtt på den. Jeg er jo ikke gla i røyking sjøl egentlig(også pga foreldrene røyke så mye :/) men det en annen sakk. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Nei, det er jo poenget mitt. Så lenge man ikke lar røykingen få en negativ innvirkning på arbeidet/hjemmet burde det jo være greit Likevel møter jeg mange som ser ut til å mene at røykere burde henge seg, hele gjengen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Problemet er vel den uendelige diskusjonen om kor mykje folk jobbar, kor mykje dei har pauser og kor mykje dei berre er fysisk tilstades på arbeidsplassen. I utgangspunktet ser eg ikkje noken store problemer med røykepauser så lenge også ikkje røykerane får tilsvarande pauser. Det har desverre vært slik på enkelte arbeidsplassar at du ikkje får ta pauser utenom matpause, med untak av om du skal ha røykepause. Ei slik holdning gir røykerane større fordelar en ikkje røykere og er derfor ein uting sidan det nærmast oppfordrer dei ansatte til å starte å røyke. Så det er likheitsprinsippet som er viktig, om du bruker pausa til røyking, drikke kaffe eller gå på do spelar egentlig ingen rolle. Eit problem er vel ofte det at røykere ofte blir ansett som personar som tar mange pausar. Ved at dei går ut og tar seg ein 5-minutters røykepause og deretter går inn for å ta ein kaffepause med ikkje røykerane for deretter å gå på do og til slutt jobbe ei lita stund før dei tar ei ny røykepause. Om du då også har ein ikkje røykande og ikkje kaffedrikkande ansatt som ikkje treng dopauser i løpet av arbeidsdagen så "taper" denne ansatte på at han/ho ikkje har slike personlege behov sidan denne personen då må jobbe meir en røykaren som tar mange pauser. Så er spørsmålet, skal slike pauser registrerast slik at alle ansatte får like mykje pauser? Skal då dei som ikkje tar pauser få gå tidlegare, medan dei som tar mange pauser jobber litt lengre? Kva då med effektiviteten på arbeidet? Skal ein som jobber fort få meir pauser en ein som jobber sakte? Som sakt så er dette alltid ei kilde til konflikt, men så lenge det ikkje blir eit klasseskille mellom røykere og ikkjerøykere så burde ikkje det være eit problem med slike pauser. 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Er det greit for arbeidsgiver så er det greit i min bok. Verre er det ikke. Man kan ikke forvente at man får lov til å ta røykepauser i tide og utide, men på mange arbeidsplasser så er dette uproblematisk. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Ser ikke helt problemet med røykepauser jeg. Det eneste jeg reagerer på er når de som røyker får lov til å ta seg røkyepauser, mens folk som bare vil ha seg 2 minutter til å trekke litt frisk luft får nei. Nå er jo ikke det slik det er da, er bare jeg som har opplevd det et par ganger. Endret 21. juni 2010 av Perrern Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg har også opplevd arbeidsplasser der røykerne fikk prioritet. Det var slik jeg begynte å røyke, forresten. Dette er veldig feil, jeg mener som de fleste andre her at det skal være likt fordelt. Vi er arbeidere alle mann, enten vi bruker kaffepausen på å ta en sigg eller om vi bruker røykepausen på å ta en kopp kaffe. Heldigvis for meg har jeg ikke det problemet, da jeg jobber veldig alene Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg jobber på en spar butikk. Og der virker det som om de eneste som har krav på 5 minutter er de som røyker. Jeg får kjeft bare jeg stikker på spiserommet og fyller på vannflasken min 2-4 ganger i løpet av dagen. Imens de som røyker tar seg 5 min hver eneste time, og de får aldri høre noe. Er drit lei det opplegget der egentlig. Av en eller annen grunn så er jeg alltid tørst, så jeg drikker minst 2 liter vann hver arbeidsdag. Så at jeg er på do 2-3 ganger i løpet av ei 8-9 timers vakt er ikke uvanlig, og det får jeg også høre, at jeg går så mye på do. Men, jeg er fortsatt ikke borte fra "posten" min mer enn de som røyker i løpet av en dag. Vurderer nesten og starte med røyk i steden for snus. haha Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Er det ikke mulig å ta det opp med sjefen eller tillitsvalgt? Lenke til kommentar
norgi Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg jobber på en spar butikk. Og der virker det som om de eneste som har krav på 5 minutter er de som røyker. Jeg får kjeft bare jeg stikker på spiserommet og fyller på vannflasken min 2-4 ganger i løpet av dagen. Imens de som røyker tar seg 5 min hver eneste time, og de får aldri høre noe. Er drit lei det opplegget der egentlig. Av en eller annen grunn så er jeg alltid tørst, så jeg drikker minst 2 liter vann hver arbeidsdag. Så at jeg er på do 2-3 ganger i løpet av ei 8-9 timers vakt er ikke uvanlig, og det får jeg også høre, at jeg går så mye på do. Men, jeg er fortsatt ikke borte fra "posten" min mer enn de som røyker i løpet av en dag. Vurderer nesten og starte med røyk i steden for snus. haha dette var jo ganske ekstrem, du burdde tar deg en prat med sjefen, kanskje med alle ikkerøykere i butikken Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Ikke så lett, da det er nettop sjefen og assisterende som klager på det med vann/do "pauser". Jeg sier ifra om det omtrent hver dag, at jeg syns det er jævla urettferdig. Er noe jeg bare må leve med så lenge jeg jobber der tror jeg. Men, irriterende er det ja! Endret 22. juni 2010 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 du har krav på 5 minutter pause hver time om jeg ikke tar feil (usikker, men tror det er slik). Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 syns det er greit, mange røykere blir jo i dårlig humør om dem ikke får røyka på lenge ikke bra om de fks skal jobbe med kundeservice hehe. nei, sålenge det ikke er noe spesielt å gjøre i 5 minutter så er det jo greit å ta seg en røyk. pause er pause, og de kan man vel bruke til hva man vil sålenge man er tilbake tidnok. Lenke til kommentar
blixbox Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Jeg mener at bedrifter der de ansatte har "nærkontakt" med kunder (butikker o.l.) burde nekte ansatte å røyke i arbeidstiden. Røyking er en aktivitet som påvirker så mange flere enn kun den som røyker, og jeg ser ingen grunn til at man skal usette kundene sine for røykstank (som forsåvidt er mye værre enn at noen snuser foran kunder imo.) Og dessuten, hvor mange av røykerene vasker hendene sine etter en røykepause? Den dagen jeg evt. blir leder i en bedrift kommer det til å være komplett røykestopp i arbeidstiden. Edit: Ang. pauser så mener jeg at de ansatte bør kunne ta de pausene de mener de trenger, innenfor rimelighetens grenser. Endret 22. juni 2010 av blixbox 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 tja, røyk er et rusmiddel. Og man kan jo spør seg om det er greit at arbeiderne ruser seg i arbeidstiden. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Syns det blir veldig, veldig feil og si "ruse seg i arbeidstiden" . Man blir ikke ruset av nikotin, hvertfall ikke merkbart. Snuse gjør jeg uansett på jobb, uavhengig om jeg sitter i kassen eller driver på gulvet. Bare portion på jobb tho Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Røyk defineres som rusmiddel, så jeg vil si at det er riktig å si at "dere ruser dere i arbeidstiden". Lenke til kommentar
xaco Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Om røykere burde få flere pauser per dag er opp til sjefen. Men personlig mener jeg at det er greit så lenge det ikke går utover noen andre. Men vis du jobber innen kundebehandling er det ikke alltid kult å lukte røyk.(i alle fall for kunden.) offtopic: Av en eller annen grunn så er jeg alltid tørst Det der er et symptom på diabetes forresten, så kanskje du burde sjekke blodsukkeret ditt hos fastlegen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Røykere skal kunne røyke så mye de vil for min del, så lenge de arbeider like mye som ikke-røykere som ikke tar seg pauser så ofte som røykerne. Om det betyr å være på jobb en time ekstra, så får de bare takke seg selv, de får jo tross alt lønn for å jobbe, ikke røyke! Ellers er jeg enig i det andre som er skrevet tidligere i tråden om nærkontakt med f.eks. kunder osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå