Gå til innhold

Ikke internett med Canal Digital og trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en trådløs ruter for første gang. Men jeg får den ikke til å virke med Canal Digitals bredbånd via kabel. Tidligere har jeg brukt en enkel ruter med kablet nettverk.

 

Dette utstyret bruker jeg:

Canal Digital bredbånd via kabel

Thomson TCM420 kabelmodem (fra Canal Digital)

Netgear WNR3500L Trådløs ruter

Lenovo G530 bærbar PC med Windows Vista

 

Jeg får tilgang til internett via kabel gjennom den trådløse ruteren, og også via naboens trådløse nettverk (også Canal Digital). Men trådløst virker det ikke med min nye ruter.

 

Hva kan jeg gjøre for å få opp trådløst nett? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tipper jeg har nøyaktig det samme utstyret som deg. det jeg anbefaler deg er å konfigurere rutern din. normalt er ipadressen til rutern 192.168.1.1 og dette skriver du i en nettleser

 

brukernavn er admin

passord er password

 

Ja, jeg har vært innom der. Men jeg vet ikke hvilke endringer som gjør susen... Har prøvd en del, men fortsatt null resultat. Tips til hva jeg skal endre på?

Lenke til kommentar

jeg jobba meg nedover i lista til venstre

 

1 på wireless settings endra jeg følgene:

1.1 ssid til noe jeg likte

1.2 mode up to 300mbit

1.3 Security Options : WPA2-PSK [AES]

1.4 Security Options (WPA2-PSK) til noe du klarer å huske. bør innholde tall og bokstaver.

 

2 Set Password her putter du inn defult og skriver inn ditt egene persjonlige passord som gir deg tilgang til rutern

 

3 på lansetup endra jeg ipadressen til rutern. for jeg hater! å skrive 192.168.1.1 så jeg endra den til 10.0.0.100

 

no mer endra jeg egentlig ikke før min fungerte plettfritt. husk å trykk apply mellom vær endring du gjør, og vent til alle lysa på rutern har riktige farger. (power og internett lys er orange når rutern ikke er klar)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

kjeLL: Takk! Jeg velger å kjøre uten sikkerhet/kryptering frem til jeg får koblet trådløst. Jeg ordner med det etterpå. Inntil videre blir det åpent :)

 

la7DFA: Ja, jeg bruker WAN-porten (merket "Internett"). Prøvde å slå av modemet i 15 minutter. Slo så på modemet og rutern samtidig. Men fortsatt uten tilgang...

 

Kan dette ha noe med Channel på modemet? Eller er det noen innstillinger jeg glemmer..?

Dette må da vel være et kjent problem for mange CD-kunder omkring i landet.....

Lenke til kommentar

edit:

hva med å bare prøve å endre på ssid og kryptering for å se om det orner biffen?

 

edit2:

seff er det ikke no med modemet om du får ineternett på de pc'ne du kobler til med lan kabel på rutern. regner også med at den i'en med en runding uner er grøn også.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

edit:

hva med å bare prøve å endre på ssid og kryptering for å se om det orner biffen?

 

edit2:

seff er det ikke no med modemet om du får ineternett på de pc'ne du kobler til med lan kabel på rutern. regner også med at den i'en med en runding uner er grøn også.

 

edit:

Testet ut å endre SSID - ingen endring. Prøvde også kryptering - ingen endring. Får bare oppmeldingen "Kan ikke koble til "RUTER"... når jeg velger min trådløse ruter. Men dersom jeg bruker naboens ruter, så sklir jeg rett inn... merkelig.

 

edit2:

OK - er bare så innmari merkelig dette. Jo, i'en med runding lyser med en fin grønnfarge!

Har hørt at Canal Digital bare gir ut maks 4-5 dynamiske IP-adresser. Og at dette kan skape problemer med nytt utstyr, som f.eks en trådløs ruter.

 

Har også vært i kontakt med CD, men de kan ikke hjelpe... De vet ikke noe om dette problemet...

Lenke til kommentar

Men nå - etter at jeg la inn kryptering og skrudde opp hastigheten til 300Mbps så er nettet blitt så veldig TREGT...

 

Får ikke mer enn mellom 5.5 og 11 Mbps hastighet. IPv4-tilkobling er "Lokalt" og IPv6-tilkobling er "Begrenset". Signalkvalitet er helt på topp...

 

Hva er nå feil..??

Lenke til kommentar

prøv en ny kanal? hos meg leverer rutern ca 145mbit på de trådløse n korta mine. har tilgode å se de runde av 300. så du kan jo prøve å sette hastigheten til 150 igjen? rutern bruker bare 1 ipadresse fra modemet. så du skal ikke ha noen problemer med å kjøre et lanparty f.eks =)

Lenke til kommentar

Tror jeg ville sjekket om det finnes en firmwareoppdatering til routeren.

Sjekk hvilken versjon du har og se om det finnes nyere på netgear sine sider.

 

Finnes ikke det, så prøv å resett router ved å stikke inn en pennespiss i resethullet i >10 sek.

 

Får du samme tragiske hastighet på begge maskinene dine?

 

 

Når det gjelder 150 vs 300Mbit, så skyldes dette trolig at man har 20MHz båndbredde i stedet for 40MHz. Dette kan være satt både i klient og router.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg gikk inn på innstillinger, og endret fra maks 300 Mbps til maks 145 Mbps. Da ble det plutselig mye raskere. Tror kanskje at alle nabonettene i området forstyrrer på 300... At forstyrrelsene blir borte på 145.

 

Eneste minuset er jo at jeg ikke får utnyttet N-hastigheten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...