Gå til innhold

Vista - mistet trådløs internet - local only - men fungerer via andre nett

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har to laptopper med Vista.

Begge har fungert fint med trådløs kobling til en Belkin ruter.

Pga systemcrash måtte den ene laptop'en (Compaq Presario cq60) få en system restore.

Etter dette får vi kun uidentifisert nettverk og Local only tilkobling. Har Vista SP2.

Men:

Laptop'en fungerer fint mot Belkin (-> internett) via kabel!.

Dessuten, den fungerer fint når jeg tar med PC'en til et annet hus og kobler til trådløst...

Hva kan være galt?

jeg har forsøkt mye av det som foreslås på nett;

- avinstallering av Norton

- disabling av ipv6

- div register entries

- ...

mvh

Ove

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tipper jeg problemet er driver for trådløskortet i CQ60. Jeg har samme maskinen selv btw :-)

Chipset for WLAN er Atheros AR5007EG så du kan enten finne driver for det, eller lete opp evt nye for Compaq.

Sjekk også at du skriver inn nøkkel og type kryptering likt. Uppercase/lowercase etc.

Laptop'en kobler seg fint og trådløst til en D-link router en annen plass.

Men du mener det er nødvendig med driveroppdatering mhp støtte for Belkin routeren?

WPA2 passordet skal være korrekt skrevet inn.

Takk for svar og forslag så langt:).

Ove

Lenke til kommentar

Spørs jo om den andre plassen har en annen type kryptering da?

Uten kryptering, eller med WEP er sjelden noe problem. Noen ganger fungerer WPA1 og ikke WPA2. Samme med AES og TKIP.

Jeg slo av all kryptering; og da kommer laptop'en trådløst på nett !

Sjekket driveroppdatering for nettverkskortet men det ser ut til at jeg allerede har siste versjon.

Usikret nett er jo litt uheldig, men forsøker jeg å sette på WEP kryptering, så er det tilbake til "Local only"... Så lever "farlig" nå.

Samme PC fungerte fint på sterkeste WPA kryptering før system restore, så dette er litt merkelig.

Ove

Lenke til kommentar

Gå inn på enhetsbehandling og se om det går an å rulle tilbake driver.

Alternativt kan du finne driver for trådløs_chipset. Hvilket chipset du har, kan du finne ut f.eks med programmet SIW.

Installerte SIW. FAnt chipset for WLAN kort. Når jeg installerte, fikk jeg beskjed om at jeg allerede hadde nyeste versjon.

Ellers ser jeg at SIW under Network viser IP adress 2 ganger, med to ulike adresser. Kan noe ligge her ?

Veldig ustabil trådløs tilkobling. Opplever å få Local Only også med helt åpnet nett...

Ove

Lenke til kommentar

For å legge inn en eldre eller samme driver, så kan du avinstallere kortet i enhetsbehandling. Husk å velge at driver skal slettes.

Det at du får flere ipadresser, kan f.eks være at LAN gir seg selv en 169.x.x.x. pga manglende tilkobling.

Du vil se det samme med CMD / ipconfig.

Ok, jeg kan prøve. (jeg hjelper egentlig en annen person, og får ikke testet umiddelbart).

Men rart at en eldre driver skal gi bedre router-støtte og støtte for sterkere kryptering...

Nesten fristende å kjøpe ny router.

Laptoppen kom rett på nett i et hus med en D-link der nettet er kryptert i WPA2.

Kan det være oppsett av routeren som er nøkkelen her?

Ove

Lenke til kommentar

Det kan være at det andre nettverket bruker WPA2 AES. Denne krypteringen er bedre støttet enn WPA2 TKIP svjv...

Før du kjøper en ny router, så kan du heller prøve å flashe routeren med DD-WRT firmware. Da er du sikker på at du har støtte for alle krypteringer. Du kan sjekke om routeren er støttet her: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Lenke til kommentar

Det kan være at det andre nettverket bruker WPA2 AES. Denne krypteringen er bedre støttet enn WPA2 TKIP svjv...

Før du kjøper en ny router, så kan du heller prøve å flashe routeren med DD-WRT firmware. Da er du sikker på at du har støtte for alle krypteringer. Du kan sjekke om routeren er støttet her: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Hei igjen.

Begge nettverkene bruker AES.

Testet litt igjen idag. Avinstallerte, reinstallerte drivere for nettverkskort. Routeren har allerede nyeste software (den er ganske ny, Belkin F5D8236-4 v3).

Tok laptop med hjem til meg der den umiddelbart funker mot min D-link 655.

Kanskje prøve å kjøpe en rimelig D-link ...

Lenke til kommentar

Jeg ga opp, og kjøpte meg ut av problemet.

Kjøpte den rimeligste D-Link ruteren jeg fant, og begge laptoppene fungerer nå helt fint med sterkeste kryptering.

Takk for bidrag og forslag:)

Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...