Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg overvåket! Hvordan bli kvitt følelsen?

Gjest Overvåket

Anbefalte innlegg

Gjest Overvåket

Kan begynne med at jeg har følt meg overvåket siden jeg var 14 år, pluss minus. Er 18 år nå idag, og gutt. Jeg føler meg overvåket, akkurat som om noen har satt opp et eller flere kameraer i huset mitt. Kan være hvem som helst som har "satt opp" kameraer. Venner, bekjente, slekt....Oftest den personen jeg tenker på når disse tankene kommer...

Kan plutselig komme på at noen kansje har satt et kamera i klokka mi, i lua mi, på sykkelen min, i taket, på dass, i dusjen...Hvor som helst!

Jeg vet jo at det selvfølgelig ikke er kamera noen steder, men det er jævla vanskelig å ikke tenke på.

Dette problemet er faktisk såpass stort at det hindrer meg i å gjøre diverse hverdagslige ting, eventuellt utføre disse tingene mer diskret eller i skjul :(

Hva kan jeg gjøre? Er jeg gal? Paranoid? Psykisk sjuk? :(

Bør jeg snakke med psykolog? Selvhjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

Psykolog er vel lurt, om du ikke greier og overbevise deg selv om at det ikke er noen gameraer der. Du er vel ikke gal eller syk, men er vel 'en smule' paranoid (med mindre det ikke er kameraer der).

Er fullstendig klar over at det ikke er et eneste kamera her. For hvem vil overvåke det kjedelige og innholdsløse livet til bygdeoriginalen?

Lenke til kommentar

Hei

Paranoia regnes til vrangforestillingene innen psykiatrien, og den regnes til psykosene. En vrangforestilling er en feiloppfatning og fordreining av de faktiske forhold. Den paranoide vil naturlig nok være svært mistroisk overfor andre mennesker.

Ofte dreier paranoide vrangforestillinger seg om egen storhet eller at en er unik og skiller seg ut på en eller annen måte. Hvis en blir nærmere kjent med en paranoid, vil en ofte se at bak storhetsideene, ligger det sterk indre selvusikkerhet.

Vrangforestillinger varierer i styrke fra milde selvhenføringer til store og utbygde tankeforstyrrelser. En ganske vanlig (paranoid) vrangforestilling som de fleste har opplevd, er at en føler at andre har snakket om en hvis en kommer inn i et sted og de som er der plutselig blir stille.

En selvhenføring er typisk at en tror noe nøytralt eller irrelevant er myntet på en selv. F eks at en tror at andre ler av en eller peker på en. Det regnes som et mildt, og ofte stressutløst paranoid symptom. Hvis en opplever seg overvåket, filmet eller liknende, er det oftest et tegn på alvoligere lidelse.

Jeg vil tro at TS har en variant av paranoia, men at denne ikke er så sterk siden han/hun kan korrigere seg selv, dvs har innsikt i at sine forestillinger ikke er reelle. Han bør oppsøke lege hvis det stemmer at plagene lager vansker for ham i hverdagen.

Mvh

Dag

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Takk for svar! :) Kan legge til noe som er...Rart!

Som så mange andre så chatter jeg med mennesker på internett, noen av dem har jeg aldri møtt i virkeligheten. Plutselig når jeg går ut døra eller er i nærheten av vinduer så føler jeg at de kansje ligger gjemt i buskene og SER på meg! Og de fleste bor mer enn 40 mil unna....

Kan også få disse tankene om vennene mine, at de ligger gjemt i busker, bak postkasser osv, og ser på meg.

Og jeg er klar over at ingen ser på meg. Jeg er helt alene.

En ting til: Nå som jeg er pålogget på Facebook, Nettby og MSN så har jeg svake, merk svake, tanker om at noen kansje kan se hva jeg skriver NÅ og HER pga at jeg er pålogget......

Hva er det som feiler meg? Jeg kan umulig være normal (men normale mennesker finnes jo ikke)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har flere ting jeg MÅ gjøre.

Setter jeg meg ned på en stol fra høyre side, må jeg forlate den på samme side. Kommer jeg borti en vegg må jeg ofte gå på andre siden av veggen for å være borti der også. Skubbe den på plass på en måte. Kunne holdt på i en evighet. Er ikke helt "normal" jeg heller.

Virker ikke som jeg har like store plager som deg, ettersom jeg ikke blir nevneverdig plaget av tvangstankene mine. Følelsen av å bli overvåket er ikke noe god, så skjønner at det kan bli et problem for deg.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Kan legge til noe som er...Rart!

Som så mange andre så chatter jeg med mennesker på internett, noen av dem har jeg aldri møtt i virkeligheten. Plutselig når jeg går ut døra eller er i nærheten av vinduer så føler jeg at de kansje ligger gjemt i buskene og SER på meg! Og de fleste bor mer enn 40 mil unna....

Kan også få disse tankene om vennene mine, at de ligger gjemt i busker, bak postkasser osv, og ser på meg.

Og jeg er klar over at ingen ser på meg. Jeg er helt alene.

En ting til: Nå som jeg er pålogget på Facebook, Nettby og MSN så har jeg svake, merk svake, tanker om at noen kansje kan se hva jeg skriver NÅ og HER pga at jeg er pålogget......

Hva er det som feiler meg? Jeg kan umulig være normal (men normale mennesker finnes jo ikke)

Hei igjen

Det du beskriver er typiske paranoide symptom, der du føler deg sett eller overvåket. Du bør ta kontakt med legen din for utredning. Mest sannsynlig blir du sendt videre til spesialist, for de fleste almennleger har ikke så dyp kunnskap om dette.

Jeg synes ikke du skal vente for lenge med å komme deg til legen, for selv om du har hatt dette siden du var 14, er det viktig at dette ikke får utvikle seg videre, for regelen er at jo lengre dette står på, jo vanskeligere er det å bli kvitt det.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Jeg tror ofte at jeg blir filmet. Tør ikke ha web-kameraet vendt mot meg når jeg sitter ved pc'n, selv om jeg vet at det ikke er plugget i. Tror ofte også at "noen" har satt opp små kameraer rundt omkring - i dusjen, bak speilet, på pc'n o.l. Har hatt det slik i mange år. Føler ikke at det plagsomt, men jeg er jo vant til det, så kan jo hende det egentlig plager meg?

Lenke til kommentar

Når vi snakker om Paranoia så kan jeg komme med et innslag.

Det hele skjedde for ca 1 år siden. Vi bodde i det gamle huset og jeg hadde vindut ut mot gaten så det var rimelig enkelt for alle som kom nærmt huset å se inn. Så var det noen kamerater av meg som kom med en syk ide som nesten førte til at jeg ble skremt for livet og fikk en slags "Paranoia".

Om jeg husker rett så var det ca klokken 4 om natten, en fin sommerkveld, litt lyst ute og sommerferie. Jeg hadde da ingenting foran vinduet eller noe, så det var rimelig eneklt å se inn om jeg sov eller ikke. Så hadde seg slik at det var 2 kamerater av meg som snek seg opp til huset med en alien dukke (noe slikt). De hadde kjøpt hele alien dukken med hele kroppen, så de stilte hodet mot vinduet og tok armen opp og slo mot vinduet. Helt til jeg våknet opp, jeg våkner da opp og alt var uklart og hørte banking et sted. Akkurat den bankinen var også veldig skremmende og plutselig snudde jeg meg mot vinduet og så alien. Helt seriøst, jeg ble faen meg skremt til døde og der satt jeg med et par dråper i buksen og skjalv for et par sekunder. Og der titter to hoder opp og ser på meg som er nesten i tårene og ler av meg :!: . Noe som har ført til at hver gang før jeg legger meg så ser jeg ut vinduet om det er noe der ute.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...