TormodK Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Hei:) PÅ et LAN jeg var så fikk vi tildelt alt av nettverksinnstillinger automatisk. Dette kommer jo kanskje ikke som noe sjokk på noen! Men jeg fikk også tildelt proxy-adresse automatisk! Hvordan er dette mulig? virker det på en smoothwallmaskin? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 dhcpd som styrer alt dette er et rimelig komplisert program som det finnes egne bøker om. Men istedet for å lese en av disse, kan du jo google litt på fx 'dhcp proxy smoothwall' Lenke til kommentar
mastermind_x Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Først !!! Smoothwall er en brannvegg/firewall !! Dette er en spesialbygget linux distro som kjører på en egen maskin med 2 (3) nettverkskort. Denne settes mellom lokalnettet og internet. lokalnettet kjører på grønnt nettverkskort og internet på rødt :-) Det at du får tildelt ip adresse, gateway og proxy skyldes at smoothwall er satt opp men en såkaldt DHCP server, denne tildeler ip adresser fra en forhåndsbestemt ip pool (på min 192.168.1.64 ---> 192.168.1.128). Med hjelp av Smothwall (eller IpCop) er dette ingen heksekunst å få til. Med tunga litt beint i munnen under installasjonen er dette bortimot selvforklarende. Det kjekke er at både Smoothwall og IpCop er gratis. Mvh Jan Lenke til kommentar
eiga Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Ja det skal være fult mulig å levere en proxy:port adresse med DHCP(både med Windows og Linux). Det er mulig å deaktivere denne funksjonen på en klient/nettleser. Med Linux(vet ikke om det er mulig med Windows) kan man også sende trafikken via en proxy v.h.a. iptables(kalles transparent proxy). Sistnevnte vil man ikke kunne 'deaktivere' i nettlesere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå