Gå til innhold

Viser batteri indikatoren på 550d rett?

Anbefalte innlegg

I dag var jeg ute å tok bilder. På ridestevne å tok hele 611 bilder. Og tre filmer, ca 5 min tilsammen.

Fortsatt viser batteriindikatoren på kameraet mitt fult...

Kan dette stemme, har jeg ikke buktr noe særlig strøm i det heletatt.

Hvis det er nyttig så var lysstyrken på skjermen på fult, ca +20 grader, og jeg hadde kamera på i veldig lang tid. Kamera er relativt nytt også, kunn utaldet 3 ganger elns.

Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjapp googling ga meg svaret nei, du kan visstnok ikke gjøre det på 550D. Da har du sannsynligvis ikke 100% igjen av batteriet, men >75% Batterikapasiteten på nyere kameraer er såpass god, at dette er nok ikke noe å stusse på, sålenge ikke batteriet går fra full til tom plutselig og kameraet dør.

Lenke til kommentar

Syns det høres ut som det er for godt til å være sant. Men har jo lest om andre som mener erfarer at kameraene nesten ikke bruker strøm, Tor Vidle tar f.eks. mye bilder på ett batteri(7D), mens mitt (7D) går tomt etter en 2-400 bilder. Men da bruker jeg skjermen mye, både under fotografering og jeg sjekker bildene underveis.

----

jeg endret litt på posten, så det ikke misforstås

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Digitale kameraer bruk selvsagt strøm så fort de skrus på (og litt når de er av). Hvor lenge batteriet holder er avhengig av mange faktorer. Bruk av Live View øker for eksempel strømforbruket en del, og tar du RAW (eller RAW + JPG) er det mer data som skal lagres for hvert bilde. Stabilisator i objektivet tar også litt, blitsen påvirker forbruekt kraftig, og temperaturen påvirker kapasiteten. Batterier "lager" strøm med kjemiske prosesser og batteriets kapasitet vil endres over tid (bli dårligere), og det vil være variasjoner fra batteri til batteri selv når det er nytt. Dessuten er ikke batteriindikatoren fantastisk nøyaktig, men over tusen bilder på en ladning for et speilreflekskamera er ikke spesielt mye hvis blitsen ikke brukes og du ikke ser alt for mye på bildene.

Lenke til kommentar

Viser batteri-indikatoren på 550D rett? NEI!

Det er kanskje et litt bastant av meg å svare så skråsikkert, men jeg tror i allefall at jeg har rett.

Jeg har ingen erfaring med 550D, men min erfaring fra 30D og 50D tilsier at man ikke kan stole helt på batteri-indikatorene. Min erfaring er at indikatorene viser fullt svært lenge men når indikatoren går ned mot 3/4 og 1/2 så forsvinner "juicen" relativt raskt. Nå er det et annet batteri i 550D enn det jeg hadde/har i 30D og 50D, så min erfaring kan ikke direkte overføres. På min 7D har jeg ikke tatt så mange bilder ennå på en dag at jeg har fått testet dette, men jeg rekner med å få litt mer erfaring med batterikapasiteten når ferien begnner.

Lenke til kommentar

Brukte ikke blits. Men hvis jg nesten ikke har brukt noe strøm kan jeg jo gå over 2500-3000 bilder på et bateri da?

Tidligere hadde Akam en egen batteritest og brukte ikke CIPA-tallene. Du kan jo se på enn litt eldre test for å se hva som er mulig, for eksmpel av Canon 20D. Her er diagrammet fra den testen:

batterikapasitet.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...