Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

overklokke speedtouch router

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet at garantitiden på ST780 ikke har utløpt enda? Eller... nu når du har borra hull, har du nok ikke garanti lengere da ^^

Uansett, så vet jeg ikke hvordan man kan overklokke den, men lurer litt på hvorfor? ;b

garantien er ikke noe jeg bryr meg om uansett er det ikke noen bra router heller;)

ved og overklokke routeren oppnår man vist høyere frekvenser og den kan ta mye større belastninger som er på nettverket :) etter det jeg har hørt blir det mye bedre for dem som laster ned torrents osv siden den tåler mer belastning;) men har ikke peiling på hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar

Trur uansett ikke at du får henta noe "mer" fart\ytelse ved å overklokke den når det kommer til p2p eller torrents ;)

har hørt at det går ann å montere en vifte i routeren for bedre kjøling en 80mm med vifte grill ;)

tror dere dette går ann med den routeren jeg har? eller må jeg bare fortsette og borre flere ventilasjonshull siden routeren blir jævla varm når det er mye trafikk på nettverket?

Lenke til kommentar

Du vet at det der er til en Linksys router? DD-WRT firmwaren er til Linksys sine WRT routere. IKKE Speedtouch.

At det går på Linksys betyr IKKE at det går på Speedtouch. Du kan prøve og google "Overclocking Speedtouch" og se hva du får opp. Det er ikke lovende, for å si det slikt.

Du har faktisk borret hull i routeren din. For all del, har kanskje en viss effekt på kjøling. Kanskje du kan sette den på et kaldere sted.

Men når det kommer til og overklokke Speedtouch routeren din, så har du missoppfattet noe.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Du vet at det der er til en Linksys router? DD-WRT firmwaren er til Linksys sine WRT routere. IKKE Speedtouch.

Uansett, så er den videoen bare en forklaring på hvordan man bruker modifisert firmware på en Linksys router, slik at man får økt sendestyrken. Om man øker sendestyrken så vil det ikke ha noen effekt på stabilitet når du bruker torrent-tekonologi. Såklart, om du sitter såpass langt unna routeren og har svakt signal, så kan det kanskje ha effekt. Men det er langt unna det du har sett for deg er mulig.

Du har faktisk borret hull i routeren din. FØR du sjekket om dette i det hele tatt var mulig?

Sorry, men dette er /fail.

jeg borret bare noen små ventilasjons hull bak under routeren der er det mange slike hull fra før av ;) men har ikke borret hull til noe vifte det tørr jeg ikke:) temraturen er litt bedre nå og ;)

Endret av NTT_Raptor
Lenke til kommentar

Jeg kan på en måte skjønne at du driver å borrer å styrer bare for den vitenskaplige delen, altså å se om du faktisk får tempen ned. Men det kommer ikke til å gi den noen gevinst ;) Du får ikke mer kbps på en nedlasting for å si det sånn. Tror heller ikke det kommer til å være noen raskere navneoppslag når du surfer vanlig. Den eneste grunnen man kan finne på å overklokke noe som helst i en ruter av typen 780wlt, er for å oppjustere den trådløse frekvensen.

Edit: han sa jo sjøl i videoen at den eneste grunnen han så, var hvis man vil kjøre ruteren som en linux boks.. Men det får du ikke til på den speedtouchen der, for å si det sånn. ST780WLT er et modem som er designet av Thomson, spesiellt for Telenor. Tviler på at du finner noen skreddersydd firmware for å overklokke den av akkurat den grunn ^^

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar

Jeg kan på en måte skjønne at du driver å borrer å styrer bare for den vitenskaplige delen, altså å se om du faktisk får tempen ned. Men det kommer ikke til å gi den noen gevinst ;) Du får ikke mer kbps på en nedlasting for å si det sånn. Tror heller ikke det kommer til å være noen raskere navneoppslag når du surfer vanlig. Den eneste grunnen man kan finne på å overklokke noe som helst i en ruter av typen 780wlt, er for å oppjustere den trådløse frekvensen.

dette har faktisk hjulpet litt og drille noen ekstra små hull for ventilasjon men garantien er jo borte nå:( men kommer ettervhert til og skaffe en slik linksys router snart som man kan overklokke, innstallere kjølere/ vifter osv. den routeren er faen meg raskere enn en win 95 pc!

Lenke til kommentar

Hehe, ja-a. Det er mobilen min også ... Synd det med garantien da. Sett speedtouchen opp i bridge, å kjøp deg en linksys du ;) Bare ikke ødelegg noe. Å bare så du er obs på det; når du driver å borrer å styrer der, det KAN ramle metallspon\plast inn på kretskortene inni modemet, som faktisk kan gjøre det brannfarlig mht. at det står på 24/7 ...

Lenke til kommentar

Routere har vanligvis ikke de komponentene som må til for overklokking, derfor tror jeg du kan gi opp. :)

En router har jo samtlige komponenter som må til for overklokking: cpu, minne, chipset osv. Selv om man mangler kontroll over de aktuelle komponentene så er det i teorien ingenting i veien for overklokking, og det fins unntak som er overklokkbare med tredjepartsprogramvare.

Lenke til kommentar

Hehe, ja-a. Det er mobilen min også ... Synd det med garantien da. Sett speedtouchen opp i bridge, å kjøp deg en linksys du ;) Bare ikke ødelegg noe. Å bare så du er obs på det; når du driver å borrer å styrer der, det KAN ramle metallspon\plast inn på kretskortene inni modemet, som faktisk kan gjøre det brannfarlig mht. at det står på 24/7 ...

tror du ikke at jeg tar av bakplate da jeg borrer og sefølgelig tar jeg og renser hullene også slik at det ikke skal komme plast på kretskortet;) lol ennhver må jo rense hull iblant eller hva?

Lenke til kommentar

1 - Det er fullt mulig å overklokke rutere. De har CPUer de også, som alle andre datamaskiner.

2 - det du vil oppnå av å overklokke en ruter er mer CPUkraft, og det kan resultere i høyere masimal throughput. Det gjelder dog naturligvis bare dersom du var begrenset av ruteren til å begynne med - du kan selvfølgelig ikke oppnå noe mer enn det abbonementet du har. Et annet bruksområde kan være i forhold til QoS, da det bruker mye CPU pr. mbit/sek routet. Totalt sett er det ikke så mye å hente på overklokking av rutere siden du normalt ikke kan overklokke chippene så veldig mye før de begynner å tulle og det oppstår varmeproblemer. Dessutne har de fleste allerede en ruter som takler å route så mye som linjen klarer å levere anyway, ihvertfall utne QoS funksjoner.

3 - Så langt jeg vet kan du ikke overklokke Speedtouch rutere på noen enkel måte. Dvs. så langt jeg kjenner til så finnes det ingen verktøy laget som lar deg justere dette på denne serien av rutere. DD-WRT lar deg gjøre sånt ja, men det kna ikke kjøres på denne modellen, og ei heller noen av de andre åpne firmware alternativene så langt jeg vet.

Hva er det egentlig du prøver å oppnå OP? oppnår du ikke din fulle hastighet med torrent nedlastinger og du tror at det kommer av ruteren? Jeg tviler på det. st780 skal være mer en kraftig nok til å ta unna hastigheten fra de DSL standardene den støtter. Så selv om du hadde klart å overklokke CPUen på den så tviler jeg på at det hadde endret noe.

sikker på at det ikke bare er snakk om porter som ikke er åpnet, generellt sett dårlige torrents eller for eksempel at du har glemt å regne med overhead for å finne maks hastigheten du kan oppnå på en torrent?

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...