Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting i rattet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har etter et verkstedsbesøk opplevd kraftig risting i rattet og bilen.

 

På verkstedet ble det skiftet 1 kalipper + skiver og klosser på begge sider fremme.

 

Etter dette besøket opplevde vi tidvis risting i rattet når vi kjørte.. Men meget skjelden. Nå har dette vært fraværende noen uker, men så kom det KRAFTIG tilbake.

 

Nå rister det til tider så kraftig at hele bilen rister.. det er nesten håpløst å kjøre med den. det eneste som hjelper er å stoppe bilen helt, jeg pleier å trykke hardt på bremsepedalen noen ganger, la den stå i ro ca 1 mintutt og kjøre videre.. finito! da virker den helt fint igjen.

 

Ristingen oppstår som regel med "kald" bil, med en gang vi har startet å kjøre ( oppdages som regel innen 1 km.) Etter at vi har stoppet, kan vi kjøre langt uten å merke dette igjen.

 

Det er ingen sammenheng mellom at det rister med visse hastigheter, eller rister når man bremser.. det er liksom bare enten eller.

 

Jeg mistenkte først ubalanse i dekkene, men i og med at dette forsvinner etter at jeg har stoppet, og deretter kjører igjen, så tviler jeg vel litt på det!? Og i tillegg har det som sagt ingen sammenheng med hastigheter å gjøre.

 

Så jeg lurer på om det kan ha noe med bremsene å gjøre? (som nettopp er skiftet).

 

Noen som vet om dette kan ha noe med problemet å gjøre, eller om det kan være andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OM det skal ha relasjon til reparasjonen ville jeg ha sjekket noe så banalt som hjulmutrene.

 

Ellers kan det jo sef være at kaliperne ikke er satt helt faste.

Få samme verkstedet til å sjekke dette.

 

hehe.. glemte å skrive det, men hjulmuttrene var det første jeg sjekket.. Sitter bom fast dem. ingen løse tråder der.

Lenke til kommentar

Ubalanse i hjulene kan ofte variere sånn som du sier. Hvor mye vibrasjonen "forplanter seg" i resten av bilen er avhengig av frekvensen, og dermed farten. I tillegg, hvis du har ubalanse i flere hjul, vil vibrasjonen merkes i forskjellig grad avhengig av om de rister i takt eller ikke. Dette kan gjøre at vibrasjonen kommer og går tilsynelatende tilfeldig, som du sier.

 

Likevel, det virker rart hvis det har kommet sånn plutselig etter verkstedbesøket. Jeg ville dratt tilbake og hørt med dem.

Lenke til kommentar

Kanskje et av motorfestene er i ferd med å ta kvelden? Motoren er festet i resten av bilen via bolter som går gjennom hver sin kraftige gummiforing, dette for å dempe motorvibrasjonene slik at de ikke forplanter seg til resten av bilen. Disse gummiforingene kan morkne og gå i oppløsning. Vanligvis merkes dette best ved tomgang, motoren vibrerer da kraftigere enn normalt og slår mot karosseriets bærende elementer. Men jeg ser ikke bort fra at det kan oppstå en egenressonans ved et annet turtall.

 

Er det bakhjultrekk på bilen kan vibrasjonen også skyldes et løst opphengsfeste for mellomakselen.

 

En tredje mulighet er at et eksosrørfeste er i ferd med å ta kvelden. I såfall burde det skrangle litt ekstra ved passering av fartshumper og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...