Gå til innhold

Hjelp til Oppgradering/evnt kjøp av ny stasjonær

Anbefalte innlegg

Sitter med følgende datamaskin nå:

8800GTS 320mb **

8500 skjermkort **

E6320 1.8GHZ @ 3.1 GHz

4gb OCZ ddr2 ram

Asus P5N SLI hovedkort

Creative X-FI titianium Lydkort

Mist 650 watt Powersupply

320 gb seagate harddisk

Spørsmålet er da:

1. Lønner det seg her å oppgradere den jeg har, eller selge denne og kjøpe alt nytt?

2. Evnt hva slags deler hadde dere oppgradert til? Og evnt noen link?

3. Lønner det seg å gå for en 60gb SSD disk for OS og programmer- for å få maskinen litt kjappere?

Grunnen til oppgradering/kjøp av ny, er fordi denne gamle maskinen begynner og bli gammel og litt sliten for nåtidens spill. Også overklokking tar på maskinen, men det må nesten til for å få kjørt div spill på høy oppløsning

**Grunnen til at jeg kjører med to skjermkort er for å kunne ha koblet til 3 skjermer. Håper det lar seg gjøre ved kjøp av nytt skjermkort, jeg har da tenkt ATI- da de virker billigere og mer ytelse. Kan man kjøre 2 skjermkort i uavhengig SLI/crossfire der? eller må såkalt display port brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, kjøp ny pc du :)

Men du kan fint beholde strømforsyning, hdd(bør kjøpe større) å lydkortet.

Å ang nytt skjermkort fra ATI(5xxx) Så kan du kjøre 2 skjermer på en gang. Skal du bruke en 3 skjerm. så er det displayport du kjører den ifra. Men det finst overganger da. Så det er ikke noe problem :)

Kom med et budsjett du. Å om du vil ha intel eller amd.

Du får mest ytelse pr krone for amd.

Lenke til kommentar

Jeg ser liten hensikt med å oppgradere din nåværende PC.

Når det gjelder 3 skjermers spørsmål, trenger du kun et skjermkort fra nyeste Radeon HD 5000 serien, men du må da bruke display port til den 3' skjermen.

Du kan jo også ta en titt på en av de mange oppgraderingspakkene fra Komplett og Dustin. Svært ofte vil du der finne svært gode PC pakker, som eksempel PC i deler - AMD Phenom II X6 1055T Du har også PC i deler - Intel Core i7 930, men grunnet det på Intel pakken ikke følger med SSD og ikke minst at du der får med en kriminelt dårlig PSU i Silver Power, gjør at jeg anbefaler Phenom II X6 over Intel pakken.

Lenke til kommentar

1. Lønner det seg her å oppgradere den jeg har, eller selge denne og kjøpe alt nytt?

PSU, HDD, lydkort og evt. kabinett kan du jo beholde. Da sparer du noen kroner på det hvis du ikke er fremmed for å bygge din egen PC.

2. Evnt hva slags deler hadde dere oppgradert til? Og evnt noen link?

Hva er budsjettet ditt? Kom med en makspris så får du sikkert noen linker.

Du klarer deg sikkert med bare et nytt skjermkort, men når en ny PC er et alternativ så kan et nytt HK, CPU og minne også være aktuelt regner jeg med.

Gå for en Intel i5-750/i7-930 eller AMD Phenom II X4 955/965 prosessor (for å nevne noen).

Sleng på et passende HK og litt DDR3 minne og et ATI skjermkort i 57xx serien eller bedre.

3. Lønner det seg å gå for en 60gb SSD disk for OS og programmer- for å få maskinen litt kjappere?

Intel kommer med en ny generasjon med SSDer i løpet av året (billigere, bedre, lengre levetid), så det kan være lurt å vente litt.

**Grunnen til at jeg kjører med to skjermkort er for å kunne ha koblet til 3 skjermer.

Siste generasjon med skjermkort fra ATI har støtte for opp til 6 skjermer på ett kort.

Lenke til kommentar

Beklager, glemte budsjett. Men det må vel bli 10k for en ny maskin isåfall.

Tusen takk for alle svar sålangt.

Dette med displayport, hvordan virker dette?

Oppsettet mitt med skjermer idag er: 1 stk 22'' via DVI og en stk 17'' via VGA og en 32''LCD via HDMI med en overgang til DVI. Nye skjermer skal på plass etterhvert- når pengene strekker til.

Men hvordan blir tilkoblingsmulighetene på f.eks AT 5870? 2 x dvi og displayport?

Anngående valg av Intel eller Amd, så er det egentlig et fett. Har hatt begge deler, men er jo ytelse jeg ønsker.

Så kjøp av SSD er ikke vits før om en stund?

Lenke til kommentar

Displayport er en alternativ løsning for HDMI, det eneste du trenger er en overgang, Displayport to HDMI.

Grunnen til at det er noen som bruker Displayport er at løsningen ikke koster penger slik som HDMI gjør, det er noe lisensstyr på HDMI som gjør at de som implementerer HDMI port på en maskin må betale en liten sum i royalty for hver port.

Har du cash så er SSD et must. Ytelsesforskjellen kontra vanlig HDD er enorm, 30-40% ytelsesøkning.

Lenke til kommentar

Displayport er en alternativ løsning for HDMI, det eneste du trenger er en overgang, Displayport to HDMI.

Grunnen til at det er noen som bruker Displayport er at løsningen ikke koster penger slik som HDMI gjør, det er noe lisensstyr på HDMI som gjør at de som implementerer HDMI port på en maskin må betale en liten sum i royalty for hver port.

Har du cash så er SSD et must. Ytelsesforskjellen kontra vanlig HDD er enorm, 30-40% ytelsesøkning.

Ok. Men hvordan er mulighetene for spille over 2 skjermer med et ATI kort?

Da blit det nok et ATI kort, SSD og ny maskinvare.. Forslag? Bygge selv, eller velge AMD pakken en linket til lengre opp her? Har ca 10 000 og bruke.

Lenke til kommentar

Fordelen med å bygge selv har blitt litt redusert de siste årene prismessig. Slik jeg ser det så er det ikke alltid ett poeng hvis man kan få en ferdig pakke med like gode komponenter til samme eller rimeligere pris.

Den største fordelen med å bygge selv er vel at man kan sette sammen noe som er oppgraderingsvennlig og tilpasset egne sære krav. :whistle:

Finner du en god pakke med godt power og bra oppgraderingsvennlig hovedkort så kan det i mange tilfeller være like bra som ett eget oppsett.

Det ligger forøvrig endel gode oppsett på forumet som er rundt ditt prisnivå, men det kan hende du må lete litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...