TorVidle Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 *Mumler noe om teite Canon som skrur av fokusfunksjonalitet på langsom optikk* ...noen ganger har jeg sett det skrevet "f/2.8 og utvalgt L-optikk" eller noe i den duren, så det kan jo være de strekker seg til en f/4-zoom om den har sånn proff, rød ring... Ganske absurd. Nevnte D700 har 15 krysspunkter som funker tom. f/5.6 - "to properly support professional photographers", som Nikon sier. Enig at Nikon er både bedre og mer fornuftige angående fokussystemet på D700 enn Canons fattige på 5DII. Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 TorVilde - har du skrudd på de ekstra AF assist-punktene på 5DmkII - de seks ekstra-punktene innenfor spot-sirkelen? Default er disabled, men kan skrus på i C.Fn III -7 "AF point area expansion". Disse gir bedre følgefokus i Servo AF. Fra manualen: With lenses whose maximum aperture is larger than f/5.6 With the center AF point, cross-type AF (sensitive to both vertical and horizontal lines) is possible. The remaining eight AF points are horizontal-line sensitive or vertical-line sensitive. With lenses whose maximum aperture is larger than f/2.8 With the center AF point, high-precision, cross-type AF sensitive to both vertical and horizontal lines is possible. The center AF point's sensitivity to vertical and horizontal lines is about twice as sensitive as the other AF points. The remaining eight AF points are horizontal-line sensitive or vertical-line sensitive. * Except with the EF 28-80mm f/2.8-4L USM and EF 50mm f/2.5 Compact Macro lenses. The Assist AF points used in the AI Servo AF mode are within the spot metering circle and not displayed like normal AF points. They function as follows: (punktet rett over og under senterpunktet): Vertical-line sensitive with f/2.8 and f/5.6 lenses, as with the center AF point. (de fire andre ekstra-punktene): Horizontal-line sensitive with f/5.6 lenses. Så - du skulle få bedre følgefokus på 5DmkII med ekstrapunktene enabled - prøv! Du skulle som sagt også få bedre autofokus (både på grunn av ekstra lys og at sensorene ikke deaktiveres) med optikk som er f/2.8 eller kjappere. ..Men at autofokus generelt, og følgefokus spesifikt, skulle være bedre med 7D er klart - det er da også en av de store grunnene til å kjøpe 7D kontra Canons andre ikke-1D-hus. Fant forresten fint bilde i Anandtechs 5DmkII-review: Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Men autofokusen på 5d mkII er vel ikke dårlig fordi om den er dårligere enn 7D? Den må da vel være bedre enn 30D som jeg har nå, eller er den ikke det? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Men autofokusen på 5d mkII er vel ikke dårlig fordi om den er dårligere enn 7D? Den må da vel være bedre enn 30D som jeg har nå, eller er den ikke det? Selv om jeg egentlig ikke er kompetent til å gi et sikkert svar (har selv 7D + 30D, men ikke 5DII), så tar jeg sjansen likevel. Jeg er overbevist om at 5DII på ingen måte har en dårligere autofokus enn 30D Lenke til kommentar
Leifsol Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Er for all del enig i at 7D er et bedre valg dersom actionfoto er førsteprio - synes dog ikke man skal undervurdere 5Ds fokussystem. Hvis man holder seg til fokuspunktet i midten er nok ikke 7D så alt for mye bedre... (etter hva jeg har lest iallefall). Følgefokusen på 5DII er ræva. En ting er at den sliter med å holde følge, mer alvorlig er at det midtre punktet er så tregt at det faktisk gir opp i 9 av 10 ganger å finne selv en forspist gås som flyr på tomgang. Tro meg, jeg har testa dette ut mange ganger, det er ræva. (joda, man kan lese mye rart på nettet, men egen erfaring slår de alle) Tor Kanskje det snart er på tide du tar deg et innføringskurs i bruk av de forskjellige kamera, du kommer med mange påstander som jeg, som også har begge kamera, ikke merker så mye til. Synes faktisk du burde lære deg å bruke fokussystemene før du belærer andre. Det er ikke så elendig fokus på 5DII som ditt innlegg gir inntrykk av. EDIT: Skrivefeil. Endret 27. juni 2010 av Leifsol Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Følgefokusen på 5DII er ræva. En ting er at den sliter med å holde følge, mer alvorlig er at det midtre punktet er så tregt at det faktisk gir opp i 9 av 10 ganger å finne selv en forspist gås som flyr på tomgang. Tro meg, jeg har testa dette ut mange ganger, det er ræva. Har du optikk som er f/2.8 eller raskere? Prøv senterpunktet på 7D og 5DmkII med 2.8-optikk eller kjappere, og se hvordan de så oppfører seg. *Mumler noe om teite Canon som skrur av fokusfunksjonalitet på langsom optikk* Trenger ikke prøve mer enn allerede gjort. Hvis jeg er på en mørk kveldsfototur så er det samme hvor og med hva jeg peker med 7D "klask" fokusen sitter med en gang. Med 5DII er det steinalder i forhold. Må ofte jukse med å finne et lyspunkt i omtrent samme avstand som det tiltenkte motivet og la fokusen godta det, halvholde nede og kjapt tilbake der det ikke fant noe og ga opp for så å klikke helt ned. Skal heller ikke være nødvendig på et slikt kamera anno 2010 å måtte stadig bruke manuella. I dagslys med rolige eller døde motiv funker det ok. Det var en gedigen tabbe av Canon å ikke oppgradere fokussystemet fra mk1 til mk2. Neppe gjør de den generalen en gang til. De kan og lett med mk3 gjøre som med 7D og hive i 2 prosessorer for å få opp bps, snitt filstørrelse fra de to er omtrent like. Tor Jeg er spent på hvorfor det da ikke er mer klaging om 5D sin AF? Jeg synes du har noen merkelig krav til kameraene du bruker. Har ikke lagt merke til det du sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå