Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygging av ny PC fungerer IKKE!

Anbefalte innlegg

Som tittelen tilsier så bygger jeg meg en ny PC til 25k, men dessverre vi det ikke fungere uansett hva jeg skulle finne på å gjøre. Her er oppsettet mitt:

i7 980x box

Jeg har holdt på med å finne feilen i over en måned nå, men til ingen nytte, maskinen starter opp, men jeg får ikke bilde. Det første jeg hadde problemer med var strømforsyningen som fikk seg en ekstra ladning/(overspinning)? første gangen jeg skrudde den på, som førte til at den ikke gav nok strøm til maskinen med det første, jeg trodde det var noe galt med den så jeg sendte den tilbake til netshop, men det viste seg at den bare trente å lades ut ordentlig, så de sendte den tilbake til meg og den viste seg å fungere som den skulle. Men hjalp det meg? nei..

Så den neste ideen min var at det var noe galt med hovedkortet, grunnlaget for dette var at jeg hadde glemt å fjerne en av "standoffsa" (altså de skruene som holder hovedkortet på plass) som allerede var installert i kabinettet mitt, så jeg sendte hovedkortet tilbake til komplett, men igjen til ingen nytte! Det viste seg å fungere helt fint. Svaret jeg fikk var at det kunne hende BIOS ikke gjenkjente prosessoren min, så de oppdaterte BIOS, men nei...

Nå begynte jeg å bli skikkelig sur og lei, så jeg har testet diverse annet også, jeg har prøvd med annet skjermkort, fjerne all ram, sette ram i forskjellige ramslots, bygge hele pc'en på en antistatisk pose, google i mange timer i strekk og sist men ikke minst kontaktet forskjellige support tjenester, samt gigabyte og komplett. Hittil har jeg ikke fått noen særlig gode svar annet enn å koble samme alt på nytt og kjekke at RAMen er korrekt plassert.

Det eneste jeg kan tenke at det er noe galt med nå er enten prosessoren min, eller RAMen, selv om jeg tviler sterkt. Jeg mangler fortsatt å teste de ut, men jeg begynner å gå drittlei av å sende deler fram og tilbake til komplett og netshop også bare få den sendt delen tilbake i samme stand.

Jeg har lest noen steder på nettet at gigabyte hovedkortene kan være inkompatibelt med forskjellig hardware og dermed feile ved oppstart, jeg er ikke 100% sikker på dette, men det er en mulighet. Så fant jeg også ut at RAMen min er REG/ECC, litt usikker på hva som menes med det, og jeg er også sikker på at det ikke var den RAMen jeg bestilte fra netshop i utgangspunktet..

Om noen her har noe klokt å meddele med meg angående dette så hadde jeg vert evig takknemlig, jeg sitter nemlig igjen med den følelsen av at jeg har kastet bort 25k, og den følelsen er IKKE GOD!

Endret av WirelessDice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tittelen tilsier så bygger jeg meg en ny PC til 25k, men dessverre vi det ikke fungere uansett hva jeg skulle finne på å gjøre. Her er oppsettet mitt:

i7 980x box

Jeg har holdt på med å finne feilen i over en måned nå, men til ingen nytte, maskinen starter opp, men jeg får ikke bilde. Det første jeg hadde problemer med var strømforsyningen som fikk seg en ekstra ladning/(overspinning)? første gangen jeg skrudde den på, som førte til at den ikke gav nok strøm til maskinen med det første, jeg trodde det var noe galt med den så jeg sendte den tilbake til netshop, men det viste seg at den bare trente å lades ut ordentlig, så de sendte den tilbake til meg og den viste seg å fungere som den skulle. Men hjalp det meg? nei..

Så den neste ideen min var at det var noe galt med hovedkortet, grunnlaget for dette var at jeg hadde glemt å fjerne en av "standoffsa" (altså de skruene som holder hovedkortet på plass) som allerede var installert i kabinettet mitt, så jeg sendte hovedkortet tilbake til komplett, men igjen til ingen nytte! Det viste seg å fungere helt fint. Svaret jeg fikk var at det kunne hende BIOS ikke gjenkjente prosessoren min, så de oppdaterte BIOS, men nei...

Nå begynte jeg å bli skikkelig sur og lei, så jeg har testet diverse annet også, jeg har prøvd med annet skjermkort, fjerne all ram, sette ram i forskjellige ramslots, bygge hele pc'en på en antistatisk pose, google i mange timer i strekk og sist men ikke minst kontaktet forskjellige support tjenester, samt gigabyte og komplett. Hittil har jeg ikke fått noen særlig gode svar annet enn å koble samme alt på nytt og kjekke at RAMen er korrekt plassert.

Det eneste jeg kan tenke at det er noe galt med nå er enten prosessoren min, eller RAMen, selv om jeg tviler sterkt. Jeg mangler fortsatt å teste de ut, men jeg begynner å gå drittlei av å sende deler fram og tilbake til komplett og netshop også bare få den sendt delen tilbake i samme stand.

Jeg har lest noen steder på nettet at gigabyte hovedkortene kan være inkompatibelt med forskjellig hardware og dermed feile ved oppstart, jeg er ikke 100% sikker på dette, men det er en mulighet. Så fant jeg også ut at RAMen min er REG/ECC, litt usikker på hva som menes med det, og jeg er også sikker på at det ikke var den RAMen jeg bestilte fra netshop i utgangspunktet..

Om noen her har noe klokt å meddele med meg angående dette så hadde jeg vert evig takknemlig, jeg sitter nemlig igjen med den følelsen av at jeg har kastet bort 25k, og den følelsen er IKKE GOD!

Jeg fikk streng beskjed sist jeg bygget om ikke å sette ting på antistatisk pose, hvis det er en slik komponentene pleier å ligge inni du mener. Den er ikke antistatisk på utsiden var det jeg fikk kjeft om :(

Det hjelper nok ikke problemet ditt, men det var bare et tips.

Ellers var PSU'en din det første jeg tenkte på, men denne har du jo fått testet. Har du noe ekstra utstyr tilgjengelig som du kan få sjekket mot? Hvis du har mulighet ville jeg uansett sjekket med en annen PSU, slik at du får se selv at dette ikke er problemet (Jeg stoler ikke på at de blir testet skikkelig av web-shopene! Jeg bare er sånn :)).

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Strømledningen på hovedkortet som er 12v (som gir strøm til CPU) er den koblet på.

Har bygget mange maskiner men svimete må jeg innrømme at jeg er av og til så glemmer jeg den.

Det gjorde jeg sist også:-( da jeg bygget meg en media center pc.

Det var liv i pcen når jeg tok på maskinen men det var alt.

Mikset og trikset med minnebrikker men ingenting mer skjedde, tok og byttet om på minnebrikker uten at det hjalp.

Da var jeg begynt å bli lei. satt meg ned å glodde på hovedkortet og der ser jeg at jeg ikke har plugget til 12v på hovedkortet.

Tror jeg følte meg lur hehe.

Lenke til kommentar

Jeg fikk streng beskjed sist jeg bygget om ikke å sette ting på antistatisk pose, hvis det er en slik komponentene pleier å ligge inni du mener. Den er ikke antistatisk på utsiden var det jeg fikk kjeft om :(

Jeg fikk faktisk beskjed om å prøve dette, men det har tydeligvis ikke så mye å si siden den ikke fungerer i kabinettet heller.

Ellers var PSU'en din det første jeg tenkte på, men denne har du jo fått testet. Har du noe ekstra utstyr tilgjengelig som du kan få sjekket mot? Hvis du har mulighet ville jeg uansett sjekket med en annen PSU, slik at du får se selv at dette ikke er problemet (Jeg stoler ikke på at de blir testet skikkelig av web-shopene! Jeg bare er sånn :)).

Jeg tok å testet PSU'en på den pc'en jeg bruker nå, og av det jeg kan se så virker det som den fungerer som normalt.

Strømledningen på hovedkortet som er 12v (som gir strøm til CPU) er den koblet på.

Har bygget mange maskiner men svimete må jeg innrømme at jeg er av og til så glemmer jeg den.

Nei, den er koblet i, og med tanken på at jeg har satt den sammen kanskje 10 ganger nå tror jeg ikke at jeg kan ha gjort den samme feilen så mange ganger..

Det kan hende at du har samme feil som jeg hadde. Problemet mitt var at kjølingen til prosessoren min ikke var festet rett, slik at prosessoren min overopphetet. Sjekk om kjøleren sitter godt nok, og om du ikke har koblet den til feil.

Som jeg sa til Cruentus, jeg tror ikke jeg klarer å gjenta samme feil så mange ganger, jeg har også prøvd med en annen CPU-kjørler (den som følger med i7 980x).

Selv med alle disse kombinasjonene svarer maskinen kun på samme måte, den skrur seg av og på et par ganger også skjer det ikke noe mer annet enn at jeg har en svart skjerm og en maskin som surrer og går..

Lenke til kommentar

Det hovedkortet støtter ikke REG/ECC minne!

Finn kompatible brikker, så tenker jeg den starter :thumbup:

post-203373-1277101748,4195_thumb.jpg

Det var det jeg tenkte.. Søren ta netshop, jeg viste det ikke var de brikkene jeg bestilte, aldri i livet om jeg ville kjøpt RAM til over 4k!

Herrejesus, jeg slo nettopp opp ordren min fra netshop og der står det at RAMen kostet 2.876kr mens den egentlige prisen står på 4.170kr. Jeg TVILER på at jeg fikk de 1.294kr billigere, her har det åpenbart skjedd noe galt!

Uansett, takk for svar! Jeg skal virkelig poke netshop nå, de skylder meg både 169kr i frakt for den strømforsyningen og erstatning for MYE bortkastet tid...

Lenke til kommentar

Ikke kjøp noe fra netshop, jeg fikk skjermkort med brudt forsegling og de nekter å bytte det til et nytt pga de mener noen har tukklet med skruene på kortet.

Hvorfor står det reg ram i øverste link?

Har den blitt byttet ut av en bug/netshop?

Lenke til kommentar

Ikke kjøp noe fra netshop, jeg fikk skjermkort med brudt forsegling og de nekter å bytte det til et nytt pga de mener noen har tukklet med skruene på kortet.

Hvorfor står det reg ram i øverste link?

Har den blitt byttet ut av en bug/netshop?

Mener du det med at det er den feil-RAMen som står i spreadsheeten? Det var jeg som nylig byttet den ut for å ha en oversikt over hva jeg har av deler.

Uansett, det ser ut som det går seg til nå, jeg fikk sendt tilbake RAMen selv om det hadde gått over 2 uker, så kjøpte jeg 2 av denne typen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492633

Pc'en funker greit nå, men det er fortsatt noe rart med den..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...