Gå til innhold

Kjøring på forkjørsvei

steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg kjørte langs Olav V's. gate i Bodø her om dagen, skulle jeg svinge av til Mekonomen, altså krysse motgående kjørefelt. Men i et avkjørsel som går ut paralelt med det jeg skulle inn, kommer det en eldre herremann i en X5, som bare buser ut på forkjørsveien idet jeg skal til å svinge av, naturlig nok bremset jeg, og unngikk med en cm eller to, sammenstøt. Når vedkommende svinget ut, kjørte han mot min kjøreretning.

Slik jeg ser det, hadde denne personen vikeplikt for all trafikk på veien, og skulle ha ventet til jeg hadde fullført min manøver. Eller?

Noe annet som skjedde samme dag, var at jeg Skulle kjøre ut på veien, skulle ut til venstre, altså over et kjørefelt. Veien var relativt klar, og det var en god luke å kjøre inn på. Men i det jeg startet å kjøre, ser jeg at de 3 bilene som kommer i mot, blir forbikjørt av en tulling med veldig høy fart i en Astra, som var utenfor mitt synsfelt, bak de andre bilene, da jeg begynte å kjøre.

Ville dette blitt min feil ved sammenstøt, fordi jeg svinger inn på forkjørsvei?

litt knotete skrevet, men håper dere skjønner!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner til stedet, og har vært oppe i samme greia. Det er faktisk slik at den som kjører inn på en vei (her er det at det er en forkjørsvei irrelevant) har vikeplikt for de som befinner seg på den, i begge retninger og alle kjørefelt, så vedkommende som kjørte inn hadde da vikeplikt for deg, ganske enkelt. Desverre veldig, veldig, veldig få som skjønner det, så man kan ikke regne med at folk skal vite det.

I situasjon nummer 2:

De som kom mot deg hadde du vikeplikt for, uansett kjørefelt i det du kjørte inn på veien. Dette er dog et ekstremt skummelt sted å ta en forbikjøring på, men likevel fullt lovlig, og de som kommer inn på veien får vikeplikt uansett.

Dette er forøvrig en elendig vei som burde blitt gjort noe med for lenge siden. I det minste burde det vært totalforbudt med forbikjøringer her, pga de ufattelige antallet avkjøringer og innkjøringer i forhold til trafikkmengde.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...