Gå til innhold

Hva er optimal oppløsning fra dekoderen?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en ny, helt ok, tv med 1080p og 50Hz. Jeg lurer på følgende: Hvilken oppløsning bør jeg velge i dekoderen? Er det slik at HD-sendinger blir sendt i 720p og at det derfor er best å velge 720p? Eller bør jeg oppskalere til 1080i (som er maks)? Med 50Hz så betyr det kanskje fint lite uansett hva jeg velger?

Det er hovedsaklig fotball jeg ser i HD.

På forhånd takk for svar.

Yeoman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhenger av TV-en sin egen innebygde prosessor for oppskalering, hvis denne er av bedre kvalitet vil du få bedre utbytte av å la signalet gå inn med 720p - hvis dekoderen oppskalerer bedre så lar du denne stå på.

Anbefaler deg bare å teste, generelt syns jeg 720p ser bedre ut enn 1080i. 50 Hz er nok ganske vanlig for TV-sendinger uansett hvilken oppløsning som velges.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hvis det er slik at signalet inn til dekoderen er 720p så ser jeg for meg at det må være bedre å bare videresende det i samme oppløsning. Jeg har satt den ned til 720p nå for å teste, så får jeg se om jeg klarer å se forskjell :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hvis det er slik at signalet inn til dekoderen er 720p så ser jeg for meg at det må være bedre å bare videresende det i samme oppløsning. Jeg har satt den ned til 720p nå for å teste, så får jeg se om jeg klarer å se forskjell :)

Nesten alle HD kanaler tilgjengelig i Norge sender i 1920x1080i 25 bilder pr. sekund. Det eneste unntaket er så vidt jeg vet NRK1 HD.

Hvis man tar for seg alle HD kanalene i hele Norden så er det bare noen få som sender i 1280x720p 50 bilder pr sekund:

-NRK1 HD

-SVT HD (Sverige)

-TV2 Film HD (Danmark)

-DR HD (Danmark)

SD kanaler sender i 720x576i eller 544x576i . Valg av oppløsning på dekoderen bør være det man selv syns ser best ut på den TV'n man har. Det er rett og slett ikke noen bedre fasit enn sine egne øyne :cool:

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...